۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۲:۰۴

قتل‌عام50سربازارتش‌سوریه‌درخاک‌‌عراق

در نخستین واکنش بین‌المللی به این رویداد خونین، وزارت خارجه روسیه قتل‌عام نظامیان سوری در داخل خاک عراق را نشانه گسترش منازعات سوریه به خارج از مرزهای آن توصیف کرد.
کد خبر : ۹۹۲۷۹
به گزارش صراط،سرانجام ترکش‌های بحران سوریه به خاک عراق هم رسید و با کشته شدن حدود 50 نظامی سوری در داخل عراق، گستره بحران 23ماهه‌ای که گریبان دمشق را گرفته، این بار دامن بغداد را هم گرفت و درپی آن، مقام‌های عراقی، قطر را در این‌باره به اعلام جنگ علیه کشورشان متهم کردند.

 سه روز پیش و درپی حمله گروه‌های مسلح به گذرگاه مرزی العربیه میان سوریه و عراق، 65 نظامی و کارمند سوری شاغل در گذرگاه برای درمان وارد خاک عراق شدند و یک روز پس از این رویداد، مقام‌های عراقی آنان را راهی سوریه کردند که گروهی مسلح در نزدیکی پاسگاهی مرزی، در حمله‌ای 48نفر از آنها را کشته و 10نفر دیگر را زخمی کردند.

ارتش سوریه یک روز پس از افتادن این گذرگاه مرزی به‌دست گروه‌های مسلح کنترل آن را به‌دست گرفت.در کمتر از 24ساعت از این رویداد خونین که تازه‌ترین نشانه سرایت بحران سوریه به کشورهای همجوار تلقی می‌شود، وزارت دفاع عراق گروه‌های تروریستی را متهم کرد که ضمن نفوذ از خاک سوریه به داخل کشور، نظامیان و کارمندان سوری را در کمینی قتل‌عام کرده اند. در بیانیه وزارت دفاع عراق تأکید شده است که گروهی تروریستی علاوه بر کشتن 48کارمند و نظامی سوریه و زخمی کردن 10نفر دیگر، 9نظامی عراقی را هم کشته‌اند. وزارت دفاع عراق هشدار داد که با هرگونه نقض تمامیت ارضی کشور به‌شدت برخورد خواهد کرد.

پیش از این، گروه پیکارجوی موسوم به ارتش آزاد با ارتش لبنان هم درگیر شده بودند و علاوه بر آن، درگیری‌هایی هم با ارتش اردن در مناطق مرزی داشته اند.اما مشاور امنیت ملی نخست‌وزیر عراق واکنش قاطعانه‌تری به این رویداد نشان داد و قطر را به اعلام جنگ علیه کشورش متهم کرد. فلاح فیاض ضمن متهم کردن قطر به حمایت مالی از گروه‌های جهادی و القاعده‌ای در سوریه، تأکید کرد که کشاندن بحران به داخل عراق، اعلام جنگ قطر با عراق است. علی الموسوی مشاور رسانه‌ای مالکی هم تأکید کرد که با هرگونه تلاش برای کشاندن منازعات سوریه به داخل عراق به‌شدت برخورد خواهد شد.

با این حال، عراق دیروز هم صحنه شلیک آتش گروه‌های مسلح به داخل اراضی خود بود و پلیس این کشور اعلام کرد که یک نظامی عراق دیروز در تیراندازی گروه پیکارجوی موسوم به ارتش آزاد این‌بار در گذرگاه مرزی ربیعه کشته شده است. کشیده شدن بحران سوریه به داخل عراق که صحنه اعتراضات علیه دولت با رویکردی مذهبی است، می‌تواند شراره درگیری‌های فرقه‌ای خونینی را در عراق رقم زند که نخست‌وزیر این کشور طی روزهای گذشته درباره آن هشدار داده بود.

در نخستین واکنش بین‌المللی به این رویداد خونین، وزارت خارجه روسیه قتل‌عام نظامیان سوری در داخل خاک عراق را نشانه گسترش منازعات سوریه به خارج از مرزهای آن توصیف کرد. الکساندر لوکاشیویچ سخنگوی وزارت خارجه روسیه ضمن جنایتکارانه خواندن این اقدام، گسترش بحران سوریه را خطری مستقیم برای امنیت کشورهای همجوار آن تلقی کرد و درباره خطرات ناشی از تحرکات آزادانه تروریست‌ها در مناطق مرزی هشدار داد.

اما درحالی‌که یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هرگونه تماس گروه‌های مخالف سوریه با این نهاد برای بازدید از سایت ادعایی هسته‌ای موسوم به الکبر در شرق استان دیر الزور را رد کرد، رژیم صهیونیستی هم درباره سقوط چهار خمپاره به داخل جولان اشغالی شکایتی را تسلیم شورای امنیت کرد و درباره از بین رفتن امنیت این منطقه استراتژیک هشدار داد.
در تازه‌ترین تحرکات آمریکا در قبال بحران سوریه هم دیروز برای نخستین‌بار نماینده مخالفان سوریه در واشنگتن تعیین شد. به نوشته روزنامه انگلیسی گاردین، نجیب غضیبان استاد دانشگاه آرکانزاس به سمت نماینده غیررسمی یکی از گروه‌های مخالف سوریه در آمریکا تعیین شده است.
منبع: همشهری