۱۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۶

رئیس سیا انتخاب شد

سنای آمریکا، جان برنان را به عنوان رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) تایید کرد.
کد خبر : ۹۹۶۷۸

به گزارش صراط، به نقل از خبرگزاری فرانسه، جان برنان که کارشناس مقابله با تروریسم است و 25 سال سابقه فعالیت در سازمان سیا را در کارنامه کاری خود دارد، پس از دو ماه روند تایید شدن از سوی سنا در نهایت روز پنج‌شنبه توانست از سوی سناتورها چراغ سبز دریافت کند.

وی یکی از دست‌اندرکاران و معماران برنامه مورد مناقشه استفاده از پهپادهای مسلح برای کشتار هدفمند خارج از آمریکا محسوب می‌شود.

جان برنان با کسب 63 رای موافق در مقابل 34 رای مخالف و حمایت بسیاری از جمهوری‌خواهان و همچنین 13 ساعت وقت‌کشی از سوی برخی از سناتورها در نهایت برای سمت سازمان سیا تایید شد.

در جریان این اتلاف وقت، یکی از سناتورها به نام "رند پل" از کاخ سفید خواسته بود تا در خصوص کشتن شهروندان آمریکایی در خاک این کشور توسط پهپادها شفاف‌سازی کند.

پس از آنکه سناتورها برای انتخاب جان کری به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا و چاک هاگل، وزیر دفاع این کشور پاسخ مثبت داده و رضایت نشان دادند، تایید برنان از سوی آنها موقعیت حساسی را برای گروه امنیت ملی اوباما به وجود آورده است.

با وجود آنکه رند پل، سناتور جمهوری‌خواه اجازه داد تا جان برنان از سوی سنا تایید شود، اما علیه تایید شدن وی رای داد. وی با به تاخیر انداختن نامزدی جان برنان از کاخ سفید خواسته بود تا در خصوص سیاست آمریکا برای کشتن شهروندان غیرنظامی آمریکایی در داخل خاک این کشور با استفاده از پهپادها به شفاف‌سازی بپردازد اما اریک هولدر، دادستان کل در پاسخ به وی اعلام کرد که این سیاست آمریکا نیست.

بر اساس گزارش اندیشکده بنیاد آمریکای نوین، از سال 2004 میلادی حدود 350 حمله با استفاده پهپادها صورت گرفته که اکثر آن‌ها در دوران ریاست جمهوری اوباما اتفاق افتاده است.

همچنین حدود 1963 تا 3293 تن در جریان این حملات کشته شدند که 261 تا 305 تن آنها غیرنظامی بودند.

منبع: ایسنا