۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۹

حکم مصافحه مرد و زن نامحرم در ملاء عام

هر كس با زن نامحرمي مصافحه كند به غضب خداوند گرفتار خواهد شد و خود آن حضرت نيز به هنگام بيعت با زنان به انها دست نداد و فرقي ميان مسلمان و غير مسلمان و معتقد به حجاب و غير معتقد و در ملا عام و غير آن نيست.
کد خبر : ۹۹۸۱۵
به گزارش صراط،كسي كه با نا محرمي مصافحه كند به غضب خداوند مبتلا خواهد شد «مصافحه مردبا زن نا محرم حرام است» [۱]
با توجه به اينكه در يكي از اجتماعات در حضور دختران و پسران يك زن مسلمان با مردان نا محرم مصافحه نموده است خواهشمند است جهت روشن شدن اذهان عمومي نظر مبارك را در مورد سوالات زير مرقوم فرمائيد

۱- زن مسلمان كه به فروعات اسلام معتقد است ولي در محيطي رشد كرده كه اگر مرد نا محرم هنگام صحبت كردن و ملاقات با وي مصافحه نكند ان را موجب به خود مي داند ايا در اين صورت مصافحه با وي جايز است يا نه؟

۲- مصافحه با زني كه به حجاب اعتقاد ندارد چه حكمي دارد؟

۳- اقدام به اين عمل در ملا عام چه حكمي دارد؟

حضرت آيت الله خامنه اي: جائز نيست

حضرت آيت الله فاضل لنكراني: مصافحه اجنبي با اجنبيه و بالعكس حرام بين است و اين مطلب از مسلمات فقه اسلام است و در ملاء حرمت شديد تر دارد و نيز فرقي نمي‌كند كه زن معتقد به حجاب باشد يا نباشد و مسئله وهن در فرضي است كه عمل ناشي از التزام به احكام ديني نباشد و به مجرد توهم وهن حرام حلال نمي شود خداوند همه را از فتنه هاي كه موجب تعطيل يا تزلزل احكام و مقررات الهي مي شود حفظ فرمايد بحرمه محمد و اله الطاهرين صلوات الله عليهم اجمعين.

حضرت آيت الله صافي گلپايگاني :ج۱ در فرض سوال مصافحه جايز نيست و نمي توان به بهانه وهن به خود مرتكب فعل حرام شد وهويت و استقلال اسلامي خود
را مخدوش نمود

۲- جائز نيست

۳- واضح است كه حرمت آن اشد است

حضرت آيت الله مكارم شيرازي: دست دادن و مصافحه با زنان نا محرم از مسلمات فقه شيعه است حتي در ميان مذاهب چهار گانه اهل سنت تنها ابو حنيفه آن هم در مورد زنان پير اجازه مصافحه داده و بقيه حرام مي دانند در اين زميه روايات زيادي در منابع شيعه و اهل سنت آمده كه صراحت در تحريم دارد از جمله پيامبر اكرم ص مي فرمايند: هر كس با زن نامحرمي مصافحه كند به غضب خداوند گرفتار خواهد شد و خود آن حضرت نيز به هنگام بيعت با زنان به انها دست نداد و فرقي ميان مسلمان و غير مسلمان و معتقد به حجاب و غير معتقد و در ملا عام و غير آن نيست هر چند در مورد زنان مسلمان و در ملا عام حرمت آن شديد تر است.

حضرت آيت الله مكارم شيرازي: افزوده است شما عزيزان بايد توجه داشته باشيد كه غربيها اصرار دارند فرهنگ خود را به ما تحميل كنند و استقلال فكري و فرهنگي را از ما بگيرند و محيط ما را آلوده سازند و اين كار هرگز در شان ملت سربلندي همچون ملت اسلام نيست.

حضرت آيت الله تبريزي :جايز نيست

حضرت آيت الله سيستاني :جايز نيست

حضرت آيت الله بهجت :جايز نيست [۲]

قال رسول الله ص من صانح امراه حراما جاؤ يوم القيامه مغلولا ثم يؤمر به الي النار (ثواب الا عمال ) هر كس با زن نا محرمي مصافحه كرده و دست بدهد روز قيامت با دست و غل و بسته به گردن محشور مي گردد بعد امر مي شود او را به اتش ببريد.

دست دادن (مصافحه) با زن برادر مذكور چه حكمي دارد ؟

حرام است واين نخستين گام به سوي افتادن در دام شيطان است

دست دادن با غير مسلمان چه حكمي دارد ؟

در صورتي كه جنس مخالف نباشد اشكالي ندارد

و اگر رطوبت سرايت كنندهاي در دست باشد احتياطاً بعدا دستها را بشويد ولي با جنس مخالف جايز نيست

سـوال: در منطقه جنوب رسم بر اين است كه گاه زن عمو دست پسر برادر شوهر خود را مي گيرد و مي بوسد زن برادر و خواهر زن نيز خود را با برادر شوهر و شوهر خواهر محرم حساب مي كنند و دست دادن خصوصا بوسيدن سر و دست در هنگام باز گشت از سفر و ايام عيد و ديد و بازديد شديدا رايج و مرسوم است بارها به انها تذكر داده شده است اما نه تنها قبول نمي كنند بلكه در مواقعي موجب ناراحتي شديد و رنجش خاطر نيز مي گردد اگر ممكن است راه چارهاي براي بنده و ديگران كه به اين مساله مبتلاء هستيم بيان فرمائيد اگر موجب قطع صله رحم شود چه حكمي دارد؟

جواب: اين گونه كارها حرام و خلاف شرع است و نتيجه نا اگاهي بعضي از مردم است . وظيفه شما ان است كه با زبان خوش امر به معروف و نهي از منكر كنيد و اگر صله رحم بدون آن ميسر نيست صله رحم را ترك كنيد

[۱] - وسائل ج ۱۴ ص۱۴۳و ص۱۵۱
[۲] - باب مصاحفه النساء الكافي ۵ص۵۲۵ و وسائل

آخرین اخبار و تصاویرفرهنگی را در سرویس فرهنگی صراط بخوانید.


منبع: افکار
نظرات بینندگان
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۹ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۱
۲۱
۱۶
اگر مسلمان هستید و انصاف دارید خوب می دانید که این مصافحه نیست و ضمناً شرایط روحی پریشان خانواده عزادار باعث آن بوده است .
تا شما ها هستید کشور نیازی به دشمن خارجی ندارد
سیامک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۹ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۱
۱۵
۸
زن یا پیرزن!؟