۲۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۳

آيين نوروز به سبك روسي آغاز شد

آيين «ماسْلِنيتْسا» يا وداع با زمستان که از آن به نام نوروز به سبک روس ها ياد مي شود، در سراسر سرزمين پهناور روسيه آغاز شد.
کد خبر : ۱۰۱۲۶۳

به گزارش صراط، ماسلنيتسا  آيين کهن اسلاوهاست که پس از گذراندن زمستان سخت و طولاني با برگزاري آداب و رسوم ويژه اي به استقبال فصل بهار مي روند .
اين آيين همه ساله در دهه آخر زمستان آغاز و به مدت يک ماه ادامه دارد .
ماسلنيتسا در ادبيات عامه روس ها، نام محاوره اي «هفته پنير» هم ناميده مي شود ، به مناسبت برگزاري آيين وداع با زمستان در بوستان هاي سراسر روسيه  جشن ها و بازارهاي سنتي برگزار مي شود.
صرف شيريني روسي ويژه اي به نام « بليني»  سنت هميشگي مردم در آيين ماسلنيتساست و معرف فرهنگ روس در اين کشور بزرگ تبديل شده است. 
جشن «ماسلنيتسا» اشتراکات ديگري نيز با نوروز ايراني دارد که ديد و بازديد از اقوام و دوستان و به ويژه بزرگترها ازجمله آنها است و اين خصوصيت سبب شده که اين جشن باستاني در طول سده هاي گذشته در سرزمين پهناور روسيه پابرجا بماند.
«ماسلنيتسا» براي مردم نژاد اسلاو  که در سطح گسترده اي از اروپاي شرقي و آسيا اين آيين را جشن مي گيرند، يادآور روزهاي شاد زمستاني سرشار از شور و شوق بسيار، بوي خوش بليني ،  سماورهاي برنجي، کارناوال هاي شادي و نوشيدن چاي در پاي غرفه هاي رنگارنگ است. 
«ماسلنيتسا» جشني با ويژگيهاي مخصوص به خود و شبيه جشن نوروز ايراني است که يادآور شادي هاي زمستاني سپري شده از يک سو و نويدبخش آغاز بهار از سوي ديگر است که انسانها را به آينده و چرخيدن چرخ فلک نويد مي دهد.


آخرین اخبار و تصاویر اقتصادی را در سرویس اقتصاد صراط بخوانید.