۲۴ تير ۱۳۹۲ - ۰۰:۱۵

رونمایی اولین پرنده عمودپرواز کشور

پرنده بدون سرنشين«عمود پرواز» بعنوان دستاورد يكي از شركت هاي دانش بنيان با حضور «محمد مهدي نژاد نوري» معاون پژوهش و فناوري وزير علوم، تحقيقات و فناوري در شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان رونمايي شد.
کد خبر : ۱۲۳۰۳۱
صراط: اين محصول دانش بنيان توسط شركت خلاقيت كوير و با عنوان مهناد ۴۱ توليد شده است. 
مديرعامل اين شركت عصر يكشنبه در آيين رونمايي از اين دستگاه گفت: پرنده بدون سرنشين عمود پرواز با قابليت كنترل اپراتوري و اتوپايلوت، امسال به بهره برداري صنعتي رسيد. 

«حامد باستاني» افزود: اين پرنده عمود پرواز در تصويربرداري، كنترل ترافيك، بازرسي فني مناطق و دكل هاي انتقال، نقشه برداري هوايي، صنايع كشاورزي، سدهاي آبي، صنايع پتروشيمي و تونل سازي كاربرد دارد. 

وي با اشاره به اينكه دستگاه مهناد۴۱ حدود۶۸۰ گرم وزن و ۵۶ كيلومتر در ساعت سرعت دارد، گفت: اين دستگاه كه قابليت برقراري ارتباط از طريق شبكه واي فاي را دارد، با مواد فيبركربن ساخته شده است. 
به گفته وي، اين دستگاه داراي ۴۰۰ متر برد است و در صورت استفاده از شبكه تلفن همراه براي كنترل سيستم تا زماني كه باتري آن شارژ داشته باشد، كار مي كند. 

وي نقاط قوت اين دستگاه را هزينه پايين توليد آن در مقايسه با نمونه هاي مشابه خارجي تا يك پنجم قيمت، بومي بودن، انعطاف پذيري محصول با توجه به تقاضاي داخلي و دسترسي مستقيم به دانش روز براي ايجاد راه حل دانش بنيان اعلام كرد. 

اين كارشناس تصريح كرد: دستگاه هاي مهناد ۶۱ و ۸۱ نيز با برخورداري از قابليت هاي متفاوتي توسط اين شركت ساخته شده است. 

باستاني گفت: چند شركت داخلي براي ساخت اين دستگاه سفارش داده اند. 
معاون پژوهش و فناوري وزير علوم، تحقيقات و فناوري در آيين رونمايي از مهناد ۴۱ گفت: يكي از امتيازهاي اين دستگاه، ثبت سفارش براي آن است. 

مهدي نژاد نوري افزود: بهترين حالت براي محصولات دانش بنيان اين است كه مشتري براي توليد داشته باشد كه اين دستگاه داراي اين امتياز است.

شركت خلاقيت كوير از يكسال گذشته در شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان مستقر شده است و در زمينه فناوري هاي نوين و سيستم هاي هوشمند و رباتيك فعاليت مي كند.
منبع: ایرنا