۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۸
معافیت محیط زیست در پرداخت هزینه‌های دادرسی

نظر ابتکار درباره تبادل ببر و پلنگ

رئیس سازمان محیط زیست از معافیت سازمان محیط زیست از پرداخت هزینه‌های دادرسی خبر داد و گفت: تبادل ببر و پلنگ اقدامی تشریفاتی است که فرصتی برای آن وجود ندارد و حرکت در این مسیر به نفع محیط زیست کشور نیست.
کد خبر : ۱۳۷۷۹۶
صراط: رئیس سازمان محیط زیست از معافیت سازمان محیط زیست از پرداخت هزینه‌های دادرسی خبر داد و گفت: تبادل ببر و پلنگ اقدامی تشریفاتی است که فرصتی برای آن وجود ندارد و حرکت در این مسیر به نفع محیط زیست کشور نیست.



معصومه ابتکار پیش از ظهر امروز در نخستین نشست خبری خود که در محل سازمان محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت: سازمان محیط زیست فراخوانی را برای فعالان محیط زیست، نهادهای مدنی و تلاش‌گران عرصه محیط زیست صادر کرد است و بر این اساس فعالان این عرصه مشکلات و کاستی‌های منطقه فعالیت خودشان را براساس چارچوبی در قالب گزارش وضعیتی از محیط زیست ارائه دهند.

معافیت محیط زیست در پرداخت هزینه‌های دادرسی

وی از معافیت محیط زیست در پرداخت هزینه‌های دادرسی در محاکم قضایی خبر داد و گفت: هفته گذشته در دولت مصوب شد تا محیط زیست از پرداخت هزینه‌های دادرسی در محاکم قضایی معاف شود.

وی یادآور شد: در موارد زیادی ناچار می‌شویم در مقابل تخریب‌گران و متصرفان محیط زیست دعاوی را در محاکم قضایی مطرح کنیم، بدون شک این امر هزینه‌های سنگینی را به همراه خواهد داشت که با عنایت اعضای دولت، سازمان محیط زیست از پرداخت هزینه دادرسی معاف شد.

به گفته وی این امر رویکردی مهم برای ارتقاء وضعیت محیط زیست و تشکیل دعاوی در این حیطه خواهد بود که در کمیسیون لوایح به تصویب رسید.

ابتکار در ادامه به دیدار خود طی روز دوشنبه (29 مهر ماه) با مردم استان اصفهان اشاره کرد و گفت: در این دیدار به مسائل زیست محیطی این استان طی برگزاری 3 الی 4 جلسه رسیدگی می‌شود که در این جلسات مدیران، شورای اداری حضور خواهند داشت و مسائلی نظیر حفاظت کیفی زاینده رود، تالاب گاوخونی، آلودگی هوا بررسی می‌شود.

معاون رئیس جمهور در ادامه سخنان خود یادآور شد: همچنان با فعالان و اعضاء جامعه مدنی و نیز اصحاب رسانه در این استان جلساتی برگزار می‌شود.

احیای مجدد برنامه جامع کاهش آلودگی هوا 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از احیای مجدد برنامه جامع کاهش آلودگی هوا برای 8 کلان‌شهر خبر داد و گفت: احیای مجدد این برنامه در دستور کار قرار گرفته به طوریکه هم‌اکنون دو جلسه در این باره در اراک و البرز برگزار شده است.

وی متذکر شد: از دستگاه‌های مرتبط و مسئولان صنایع، خودروسازی و همچنین پلیس راهور ناجا انتظار می‌رود فعالانه در این طرح مشارکت کنند.

آلودگی هوا ناشی از تردد خودروها و ریزگردها است

وی با بیان اینکه بخشی از آلودگی هوا ناشی از تردد خودروهای فرسوده و بخشی مربوط به ریزگردها می‌شود، ابراز داشت: عامل بروز پدیده ریزگرد نیز به دو دسته تقسیم می‌شود که بخشی از تالاب‌های خشک شده واقع در کشور عراق ناشی می‌شود و بخشی نیز مربوط به تالاب‌های داخلی می‌شود.

جدیت محیط زیست در ارتقای استانداردهای سوخت و خودرو

ابتکار با تاکید بر ضرورت ارتقاء سطح استاندارد سوخت، بیان داشت: لازم است این موضوع با جدیت دنبال شود چرا که تاخیر جدی در ارتقاء استانداردهای سوخت صورت گرفته است.

وی همچنین متذکر شد: لازم است استاندارد خودرو نیز ارتقاء یابد، سازمان محیط زیست با جدیت این امر را پیگیری می‌کند.

ایجاد صندوق ملی محیط زیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه از برنامه‌ریزی برای ایجاد صندوق ملی محیط زیست سخن به میان آورد و گفت: به منظور اسقاط خودروهای فرسوده می‌توان از حمایت‌های صندوق ملی محیط زیست استفاده کرد.

وی همچنین به وجود تعداد قابل توجهی از مینی‌بوس‌ فرسوده اشاره کرد و گفت: مسئله اسقاط مینی‌بوس‌های فرسوده در شورای شهر نیز مطرح بود بطوریکه با مشارکت شهرداری در صدد بودیم تا این دسته از وسایل نقلیه را از رده خارج کنیم.

وی همچنین به تبعات منفی آلودگی هوا و ریزگردها در شهرهای بزرگ اشاره کرد و افزود: جنگل‌های زاگرس به دلیل گرد و غبار آسیب دیده‌اند، بر همین اساس احیای تالاب‌ها جزء اولویت‌ها است.

دستورالعمل امواج تدوین می‌شود

وی درباره ساماندهی امواج و پارازیت‌ها گفت: موضوع امواج یکی از دغدغه‌های سازمان محیط زیست است بطوریکه این مسئله در شورای شهر نیز اعلام شده بود، همه تولیدکنندگان امواج در قالب ضوابط و استانداردها باید فعالیت کنند، اگر ضوابط و مقررات رعایت شود فعالیت در این حیطه مشکلی ندارد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون در صدد تدوین دستور‌العمل امواج هستیم، یادآور شد: دستگاه‌ها صرفنظر از هر نوعی که می‌خواهند باشند، (مربوط به تلفن همراه، سیستم بانکی و ماهواره) در ارسال امواج باید در چارچوب ضوابط و قوانین فعالیت کنند.

در تشریح این موضوع سعید متصدی معاونت انسانی سازمان محیط زیست اظهارداشت: سازمان محیط زیست باید استانداردهایی را در رابطه با امواج تدوین کند که هم‌اکنون این کار آغاز شده است.

وی با بیان اینکه براساس مصوبه‌ای که در شورا دستورالعمل آن تدوین شده است، ایجاد دکل تابع ضوابط مشخصی است.

این مقام مسئول یادآور شد: در صدد هستیم دکل‌های مشترکی را برای کاهش تعداد دکل‌ها ایجاد کنیم.

دکل‌ها که فاصله را رعایت نکنند، به کمیسیون ماده 100 معرفی می‌شوند

متصدی با بیان اینکه براساس ضوابط باید فاصله دکل‌ها از واحدهای مسکونی 50 متر و همچنین از بیمارستان، مهد کودک، دانشگاه و مدارس 100 متر باشد، گفت: لازم است دکل‌هایی که تازه نصب می‌شوند ضوابط را رعایت کنند در غیر این‌صورت به کمیسیون ماده 100 معرفی می‌شوند.

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه سازمان محیط زیست بر این مسئله نظارت عالی خواهد داشت، گفت: باید توجه داشت مسئولیت اصلی این موضوع بر عهده وزارت بهداشت است.

وی با تاکید بر ضرورت وجود شوراها در کل کشور در حوزه محیط زیست، افزود: شوراهای اسلامی شهر و روستا بیشتر نقش را می‌تواند از طریق سیاستگذاری صحیح داشته باشد.

ابتکار درباره برگزاری نشستی با فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، اظهارداشت: حدود 3 هفته گذشته قرار بود تا نشستی با اعضای فراکسیون محیط زیست مجلس داشته باشیم اما به دلیل تداخل جلسات، این امر به تعویق افتاد، باید بگویم از برگزاری این جلسه استقبال می‌کنم.

وی درباره بادهای نمکی ابراز داشت: کارگروه نجات پارک ملی دریاچه ارومیه، فعالیت خود را آغاز کرده است اما باید گفت که مسئولیت این کارگروه نیز با وزارت نیرو است.

18 راهکار هیئت دولت برای نجات دریاچه ارومیه

وی به تصویب 18 راهکار در این باره در هیئت دولت اشاره کرد و گفت: بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌ها از طریق سازمان حفاظت محیط زیست اجرایی خواهد شد.

در ادامه این نشست؛ احمد‌علی کیخا معاونت منابع طبیعی و زیستی سازمان محیط زیست در پاسخ به سئوالی مبنی بر ادامه‌دار بودن ایجاد جاده در جنگل ابر، بیان داشت: از حدفاصل گرگان و آزادشهر 4 جاده وجود دارد اما فشار نیروهای سیاسی استان بر این بود که این راه هم ایجاد شود، سازمان محیط زیست مخالفت خود را در این‌باره اعلام کرده است.

کیخا متذکر شد: باید جامعه بپذیرد که برای حفظ محیط زیست هزینه‌هایی را متحمل می‌شود.

معاون رئیس جمهور در توضیح این مسئله بیان داشت: در دولت هشتم برای حفاظت پارک ملی گلستان، پیشنهاداتی ارائه شد و دولت نیز موافقت کرد، قرار بود جاده کنونی جاده گردشگری باشد، مطالعات تکمیل شد و این موضوع در دستور کار دولت قرار گرفت اما با تغییر دولت رویکردها نیز تغییر کرد که در نهایت به توسعه جاده کنونی انجامید.

بازنگری در واگذاری‌های صورت گرفته در محیط زیست

ابتکار از تشکیل کارگروهی برای بازنگری تمامی مصوباتی که مربوط به واگذاری‌ها بوده است، خبرداد و گفت: بر این اساس قرار است تا با بازنگری در واگذاری‌ها امکان لغو برای برخی موارد ایجاد شود، همچنین لغو کارگروه معادن نیز از دیگر موارد خواهد بود.

تبادل ببر و پلنگ به نفع محیط زیست کشور نیست/این امر اقدامی تشریفاتی است

رئیس سازمان محیط زیست در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس مبنی بر رویکرد این سازمان در موضوع تبادل ببر و پلنگ، گفت: رویکرد جدید این سازمان مسائل مهمتری‌ از جمله حفاظت از گونه‌های در معرض تهدید و انقراض است.

وی با بیان اینکه باید برای حفظ زیستگاه‌ها و احیای گونه‌ها تلاش شود، بیان داشت: برای اموری که جنبه تشریفاتی و نمایشی داشته باشند فرصتی نخواهیم داشت و تبادل ببر و پلنگ به نفع کشور نخواهد بود.

احمدعلی کیخا نیز در این‌باره بیان داشت: پروژه تبادل ببر و پلنگ از قبل انجام شده و مراحل اجرایی آن شروع شده است و ما در عمل انجام شده هستیم.

وی متذکر شد: این پروژه از حیث کارشناسی به نفع محیط زیست کشور نبوده و باید مدیریت شود.

برای جلوگیری از تخریب باغ‌گیاه‌شناسی، رسانه‌ها از دولت پیشی گرفتند

ابتکار در ادامه درباره باغ گیاه‌شناسی نوشهر و تهران ابراز داشت: در حفظ باغ گیاه‌شناسی تهران و نوشهر، رسانه‌ها و جامعه مدنی پیشگام بودند و از دولت پیشی گرفتند بطوریکه اگر اقدام رسانه و نهادهای مدنی نبود معلوم نبود بر سر باغ گیاه‌شناسی چه اتفاقی افتاده بود.

معاون رئیس جمهور درباره پیشنهاد سازمان محیط زیست برای چاپ عکس یوزپلنگ ایرانی روی لباس فوتبالیست‌ها بیان داشت: یوز ایرانی یا آسیایی یکی از گونه‌هائیست که برای کل منطقه آسیا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و این امر می‌تواند نماد مهمی از تلاش برای حفاظت محیط زیست باشد.

ابتکار بیان داشت: هم‌اکنون پیشنهاد این مسئله داده شده است و امیدواریم بتوانیم با پیشبرد این امر فرهنگ سازی مناسبی در حفظ محیط زیست داشته باشیم.

وی در ادامه از شکار بی رویه و هجمه بر بدنه محیط زیست انتقاد کرد و گفت: جوامع محلی و شوراها باید توجه داشته باشند که شرایط محیط زیست بسیار خطیر و آسیب‌پذیر و همچنین نگران کننده است.

ابتکار درباره دریاچه ارومیه بیان داشت: مطالعات درخصوص این دریاچه از سال 79 آغاز شده است و این مطالعات بسیار دقیق و جامع بوده است و در این دولت نیز 18 برنامه برای مقابله با روند کنونی این دریاچه به تصویب رسید.

ابتکار از بین رفتن پوشش گیاهی را موجب ایجاد ریزگرد عنوان کرد و گفت: تالاب‌های خشک‌شده منبع ریزگردها هستند.

وی در ادامه به تالاب میغان اشاره کرد و گفت: طی سالهای گذشته حق‌آبه این تالاب رعایت نشده است و همین مسئله موجب بروز ریزگرد در شهر اراک شده است.

فعالیت معادن با تخریب محیط زیست همراه بوده است

وی با بیان اینکه بخشی از ریزگردها ناشی از مشکلات داخلی است، گفت: باید توجه داشت که فعالیت‌های معادن که با ارزش افزوده زیادی همراه است در بسیاری از موارد منجر به ایجاد آسیب جبران‌ناپذیری بر محیط زیست می‌شود.

همچنین در این‌‌باره سعید متصدی معاون سازمان محیط زیست ابراز داشت: آمایش سرزمین از جمله اولویت‌های سازمان محیط زیست است بطوریکه با واحدهای آلاینده برخورد می‌شود و بر این اساس مقرر می‌شود تا پایش آنلاین و لحظه‌ای در تمامی واحدهای صنعتی ایجاد شود.

ابتکار در ادامه به صنعت آلومینیوم اشاره کرد و گفت: سالهای گذشته مقرر شده بود دیگ‌هایی جایگزین دیگ‌های آلاینده شود اما با تغییر دولت در دوره‌های گذشته متاسفانه این مسئله بی نتیجه ماند.

وی متذکر شد: واحدهای صنعتی همانطور که برای پیشبرد امور اقتصادی رسالت دارند باید در مسیر ایجاد سیستم تصفیه فاضلاب و خروجی هوا برنامه‌ریزی داشته باشند ضمن آنکه در مدیریت پسماند نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی درباره آلایندگی‌هایی که پتروشیمی بندر امام ایجاد کرده است، بیان داشت: واحدهای پتروشیمی تمامی

برنامه‌های استاندارد را رعایت کردند اما متاسفانه در بسیاری از موارد برنامه‌ها با وقفه روبرو شد.

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست با تخریب‌ها و آسیب‌ها مقابله خواهد کرد، بیان داشت: بسیاری از آسیب‌ها دیگر غیر قابل جبران است و در خصوص پتروشیمی بندر امام باید بگویم که جریمه‌ای برای این واحد اعلام شده است.

ابتکار درباره بیماری‌های ناشی از آلایندگی این پتروشیمی بیان داشت: مطالعه بیماری‌ها بر عهده وزارت بهداشت است.

از سال 83 تا امروز گزارش وضعیت محیط زیست ارائه نشده است 

رئیس سازمان محیط زیست با بیان اینکه از سال 83 تا امروز گزارش وضعیت محیط زیست ارائه نشده است، گفت: در صدد هستیم تا گزارش سوم محیط زیست را ارائه دهیم.

به گفته وی گزارش اول و دوم محیط زیست به ترتیب در سال‌های 82 و 83 ارائه شد و هم‌اکنون باید گزارش سالهای 83 تا 92 تدوین شود.

ابتکار با بیان اینکه محور اول برنامه‌ها را بر مبنای حکم‌روائی مطلوب قرار داده‌ایم، گفت: کار سازمان محیط زیست برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و نظارت است.

تولید یک کیلو گوشت نیاز به 15 لیتر آب مجازی دارد

وی با بیان اینکه آسیب‌هایی که بخش‌های صنعت، توسعه، راه و نفت به جهت اقتصادی بر محیط زیست وارد کرده است بسیار سنگین است، گفت: به طور مثال برای یک کیلو گوشت، 15 هزار لیتر آب مجازی مصرف می‌شود.

معاون رئیس جمهور بیان داشت: شاید در آینده به این نتیجه برسیم که در تولید و سیاست‌های اقتصادی چه چیزی را وارد و چه چیزی را تولید کنیم.

وی به قسم اعضاء هیئت دولت اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار اعضای هیئت دولت در منشور خود قسمی را مبنی بر حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست یاد کردند، این امر نقطه آغاز خوبی خواهد بود.

برخی سرطان‌ها بر اثر آلاینده‌های محیطی ایجاد و تشدید می‌شوند

ابتکار درباره پسماندهای صنعتی که در باغ‌ها و مراتع کشاورزی در جنوب‌غرب تهران ریخته می‌شود، بیان داشت: برخی از بیماری‌های لاعلاج مانند سرطان‌ها در اثر آلاینده‌های محیطی ایجاد و یا تشدید می‌شوند.

وی یادآور شد: آلاینده‌های محیطی می‌توانند در آب، خاک، هوا و تشعشعات وجود داشته باشد. برهمین اساس سازمان محیط زیست در خصوص پسماندهای ویژه برنامه‌ریزی خواهد کرد.

منبع: فارس