۲۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۱:۱۴

كتابهايي براي نوروزي بهتر...

کد خبر : ۱۸۵۲۷
به گزارش صراط نیوز ، هر سال نوروز كه مي‌رسد همه آماده‌ي ماراتني همه جانبه مي‌شوند. ماراتني كه از خوردنش گرفته تا مهماني رفتنش برنامه دارد. از ديدن فيلم‌هاي رنگارنگ تا جدول پخش سريال‌هاي شبانه‌اش. يعني پيش‌تر ها كه شايد تلويزيون نبوده، همه برنامه ديدوبازديدشان به راه بوده است. اما همانطور كه جامعه به سمت پيشرفت تكنولوژيك‌ پيش ‌رفته است، تلويزيون‌ و فيلم‌هاي سينمايي كه با سي‌دي و دي وي دي خانه‌ها را مزين كرده‌اند، به اين ديد و بازديدها نه تنها رنگ و بوي نو پاشيندند، كه حتي بعضا آنها را در نوع و عرض دچار تحول نمودند!
به هر حال، دغدغه فرهنگ در ايران از همان دير زمان كه حافظ خواني در ديد و بازديدهاي عيد رواج داشت و بزرگان با شاهنامه و غزل حافظ و سعدي جاي خالي تلويزيون را مي‌گرفتند، بر نوروز ايرانيان سايه افكنده است! هر طور كه نگاه كني ايراني‌ها همه جوره تنشان مي‌خاريده و سرشان درد مي‌كرده براي فرهنگ. يعني خود ذات فرهنگ منظورمان است! ولي با اين حال، فرهنگ حافظ و سعدي كجا و فرهنگ هاليوودي كجا؟! كاري‌اش هم نمي‌شود كرد. هر طور نگاه كني دنياي جديد اقتضائات خودش را دارد. راه مبارزه با آن هم شمشير كشيدن در مقابلش نبوده و نيست! راهش شايد به سايه بردن و كنار گذاشتنش با جايگزين‌هاي مناسب است.
به هر رو، كتاب و فرهنگ كتابخواني هميشه راهي بهتر، مفيدتر و لذت‌بخش‌تر از تلويزيون و سينما بوده، براي آنها كه با آن مانوس بوده‌اند. با اين همه، كتاب خوب هميشه براي همه معضلي بوده كه به نظر ‌امده است. اين‌كه كتابي با مقتضيات ايام عيد براي خواندن پيدا كني كه هم در اين چند روزه بخواني و تمامش كني و هم لذت كتاب‌هايي خوب را تجربه كني شايد براي همه مساله‌اي بوده كه به نظر رسيده است. از اين رو كتابخوار بنا به سنت تاريخي و ذاتي‌اش براي معرفي كتاب‌هاي مناسب، تصميم گرفته براي نوروز كتاب‌دوستان و كتابخواران ليستي از كتاب‌هاي زيبا و ترجيحا كم حجم را براي اهل آن معرفي كند. باشد كه بتوان در كنار برنامه‌هاي متعدد و فريبنده جعبه جادو، از تعطيلات براي خواندن كتاب‌هايي خوب نيز بهره ببريم. كتابي كه بن‌مايه فرهنگ بوده و هميشه چون اركان اصلي مظلوم‌تر بوده و هست...

داستان کوتاه:
تهران در بعد از ظهر(مصطفي مستور.نشر چشمه. 72 صفحه)
رمان:
آخرين پدرخوانده(ماريو پوزو. حبيب‌ا...شهبازي.نشر افق.637 صفحه)
فلسفی:
آشنایی با سقراط(پل استراترن.علي جوادزاده.نشر مركز.71 صفحه)
تاریخی:
تاريخ بلوك شرق(ديويد پيتروزا.مهدي حقيقت خواه.نشر ققنوس.167 صفحه)
سياسي:
زندگي،جنگ و ديگر هيچ(اوريانا فالاچي.ليلي گلستان. اميركبير.536 صفحه)
شعر:
پنجره‌هاي بي‌اتاق(مهدي مظاهري.دفتر شعر جوان. 100 صفحه)
مذهبی:
شهابی در شب(دكتر ضياء توحيدي.نشر پارس ايران.193 صفحه)
برچسب ها: کتاب نوروز