۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۴
آیت‌الله سیداحمد خاتمی در تجمع 7 هزار نفری طلاب:

نحوه برخورد ائمه با فتنه‌گران

امام جمعه موقت شهر تهران در تجمع 7 هزار نفری طلاب گفت: نحوه برخورد ائمه با فتنه‌گران 2 گونه بوده است، با سران فتنه افشاگرانه برخورد می‌کردند، اما با بدنه فریب‌خورده فتنه بسیار مهرآمیز رفتار می‌کردند.
کد خبر : ۲۱۷۹۲۱
صراط: تجمع هفت هزار نفری طلاب استان تهران به مناسبت حماسه عظیم 9 دی صبح امروز(چهارشنبه 10 دی ماه) در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد.

*13 جریان فتنه‌ که از صدر اسلام تا کنون

در این مراسم آیت‌الله سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت شهر تهران با تأکید بر اینکه حوزه‌های علمیه یکپارچه در برابر فتنه ایستاده‌اند و خواهند ایستاد، بیان داشت: به یاری خداوند طلاب خواهر و برادر مالک اشترهای ولایت خواهند بود و با سلاح بیان از دین محافظت خواهند کرد، با این وجود فتنه‌هایی در طول تاریخ اسلام اتفاق افتاده است که به 13 دسته تقسیم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فتنه جریانی است که باطل لباس حق بپوشد، افزود: از صدر اسلام 13 فتنه را شناسایی کردم، فتنه حوادث پس از پیامبر(ص)، جریان ناکثین، جریان قاسطین، جریان مارقین، جریان قاسطین، جریان غلّات، جریان زیدیه، کیسانیه، جریان رندانه بنی‌عباس، جریان فتحیه، جریان ناقوسیه، جریان اسماعیلیه و جریان واقفیه که بعد از فتنه زمان پیامبر(ص) خطرناکترین جریان به حساب می‌آید.

*فتنه‌ای که شبیه فتنه 88 بود

آیت‌‌الله خاتمی با بیان اینکه فتنه 88 بسیار شبیه جریان واقفیه است، تصریح کرد:‌ امام صادق(ع) هم نام واقفی‌ها را «فتنه‌گر» گذاشت، برای روشن شدن مطلب عناصر شکل‌دهنده فتنه را به سه عنصر اصلی تقسیم می‌کنم، یک عنصر که پای ثابت همه فتنه‌ها بوده، خواص جاه‌طلب بوده‌اند؛ یعنی کسانی که دنیا آن‌ها را گرفته بود، دنیاپرستی انسان را بیچاره می‌کند و دنیاپرستی سران فتنه هم پول بود.

وی  ادامه داد: انتخابات باشکوهی در سال 88 انجام شد و 85 درصد مردم پای صندوق‌های رأی آمدند که بی‌سابقه بود، آینده نشان داد که مردم با بصیرت به بعضی اشخاص نه گفتند و به آنها رأی ندادند، چرا که بعدها در جریان فتنه همین افراد کشور را به آتش کشیدند، بدعتی که می‌خواستند بگذارند ابطال انتخابات بود که البته رهبر معظم انقلاب در سال 88 از جمهوریت نظام دفاع کردند و فرمودند: اگر حرفی دارید طبق قانون بگویید تا به آن رسیدگی شود و حتی پنج روز اضافی هم تعیین کردند، اما سران فتنه به چیزی کمتر از قدرت و حکومت فکر نمی‌کردند.

*«شبهه» پای ثابت همه فتنه‌ها بوده است

امام جمعه موقت شهر تهران شبهه‌افکنی را عنصر بعدی فتنه دانست و گفت:  در هر کدام از این 13 فتنه‌ای که نام بردم، شبهه افکنی وجود داشته و در واقع شبهه پای ثابت همه فتنه‌ها بوده است، واژه تقلب شبهه‌ای بود که آنها ایجاد کردند و به قول خودشان رمز عملیات فتنه بود، تهمت‌هایی که فتنه‌گران به نظام زدند گناه کبیره بود، در اسلامی که آبروی یک فرد مهم است آیا آبروی یک نظام مهم نیست؟ فتنه‌گران این دروغ را بارها گفتند و ناجوانمردانه حتی یک بار از دروغی که گفته بودند عذرخواهی نکردند.

وی افزود: سوءاستفاده از مقدسات عنصری دیگری است که فتنه‌گران از آن استفاده می‌کنند و نماد آن در قرآن مسجد «ضرار» است که پیامبر (ص) دستور داد آن مسجد را که به خانه تیمی تبدیل شده بود، بسوزانند و به زباله‌دانی تبدیل کنند، فتنه‌گران هم در سال 88 تا توانستند از مقدسات سوءاستفاده کردند. دیدید که چه تبلیغاتی با عکس امام(ره) انجام دادند و سعی کردند خودشان را به امام بچسبانند.

*نحوه برخورد ائمه با فتنه‌گران

آیت‌الله خاتمی با اشاره به نحوه برخورد ائمه با فتنه‌گران زمان خود ابراز داشت: نحوه برخورد ائمه با فتنه‌گران 2 گونه بوده است، با سران فتنه افشاگرانه برخورد می‌کردند و می‌گفتند: باید آن‌ها را منزوی کرد، اما با بدنه فریب‌خورده فتنه بسیار مهرآمیز حرکت می‌کردند، در فتنه 88 هم همین کار صورت گرفت، چرا که باید دامن مهر نظام باز باشد و با روشنگری جوانانی که از آنها سوءاستفاده ابزاری شده به دل نظام بازگردند.

وی افزود: مسئولان، سران فتنه را مدام دعوت به عذرخواهی می‌کردند، البته چند روز پیش آیت‌الله واعظ طبسی گفتند که حکم سران فتنه اعدام است، چون مصداق بارز یاغی هستند، ولی باز هم می‌گوییم که توبه اصحاب فتنه راه‌حل مسأله را باز می‌کند.
منبع: فارس