۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹

مقایسه قدرت نظامی کره‌شمالی و کره جنوبی +آمار

در زمینه قدرت موشکی و وجود بمب‌های هیدوژنی، کره‌شمالی وضعیت بسیار بهتری نسبت به رقیب خود دارد.
کد خبر : ۳۸۲۴۸۸
صراط: در زمینه قدرت موشکی و وجود بمب‌های هیدوژنی، کره‌شمالی وضعیت بسیار بهتری نسبت به رقیب خود دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ مدتی است که در شبه جزیره کره تنش‌های نظامی وارد مرحله جدید شده است و احتمال درگیری نظامی بین دو کره وجود دارد.

البته در سال 1950 میلیارد کره شمال و کره جنوبی به مدت 3 سال بایکدیگر جنگیدند که نتیجه این جنگ چیزی جز کشته، زخمی و‌ آواره شدن میلیون‌ها انسان در شبه جزیره کره‌ نبود.

اما اخیرا سایت گلوبال فایر پاور آماری از قدرت نظامی کره شمالی و کره جنوبی مطرح کرده که نشان می‌دهد هر دو کشور در ابعاد مختلف نظامی، لجستیکی دارای نقاط ضعف و قوتی هستند.


سایت گلوبال فایر پاور درباره میزان قدرت نظامی این دو کشور می‌گوید: در سال 2017 میلادی کره شمالی از نظر شاخص GFP در رتبه 23 نظامی جهان و کره جنوبی در رتبه 12 جهان قرار دارد.

مقایسه قدرت نظامی کره‌شمالی و کره جنوبی +آمار
این وبگاه می‌افزاید: نیروهای خط مقدم کره‌شمالی که فعال هستند 945 هزار نفر و نیروهای کره جنوبی در این معیار 627 هزار و 500 نفرند و این نشان از حضور پررنگ نیروهای نظامی کره شمالی در نبردهای احتمالی آینده دارد.


وبگاه گلوبال فایر پاور درباره میزان بودجه نظامی دو کشور گزارش داد که کل بودجه نظامی کره‌شمالی 7 میلیارد و 500 میلیون دلار است و این در حالی است که کل بودجه نظامی سالیانه کره جنوبی 43 میلیاردو 800 میلیون دلار است. البته افزایش بودجه نظامی کره جنوبی به این دلیل است که برخی کشورهای همپیمان «سئول» همچون آمریکا کمک‌های نظآمی را به این کشور  ارائه می‌کنند.وبگاه گلوبال فایر پاور درباره تعداد هواپیمای کره جنوبی و کره شمالی عنوان داشت: کره جنوبی با 1 هزار و 477 فروند هواپیما در مقابل کره شمال که 944 فروند هواپیما دارد؛ از نظر قدرت تجهیزات هوایی در شرایط بهتری قرار دارد.

مقایسه قدرت نظامی کره‌شمالی و کره جنوبی +آمار

در حوزه تعداد تانک و ادوات توپخانه‌ای کره شمالی با 5 هزار و25 دستگاه تانک نسبت به کره جنوبی که 2 هزار و 654 دستگاه تانک دارد در وضعیت بهتری است. همچنین کره شمالی 76 فروند زیردریایی داردکه درحدود مقایسه با کره جنوبی که 15 فروند زیردریایی دارد، دارای وضعیت بهتری است. البته کره‌شمالی از زیردریایی‌های خود برای شلیک موشک‌های دریا به سطح «پوک گوک سانگ» استفاده می‌کند و لذا به همین دلیل زیردریایی‌های خود را با هدف پرتاب موشک‌های دریا به سطح به میزان چشمگیری توسعه داده است.

مقایسه قدرت نظامی کره‌شمالی و کره جنوبی +آمار

مقایسه قدرت نظامی کره‌شمالی و کره جنوبی +آمار

در حوزه قایق‌های تندرو نیز وضعیت کره شمالی در مقایسه با کره جنوبی بهتر است. کره شمالی با داشتن 438 فروند پاترول کرفت (قایق تندرو) نسبت به کره جنوبی با 70 فروند به میزان قابل توجهی شرایط بهتری را به خود اختصاص داده است.

 در زمینه قدرت موشکی و وجود بمب‌های هیدوژنی، کره شمالی وضعیت بسیار بهتری دارد و در یکسال اخیر شاهد بودیم که آزمایش بمب هیدروژنی شرایط شبه جزیره کره را به نحو چشمگیری دگرگون کرده است و این موضوع مورد تائید رسانه ها و تحلیلگران غربی است.

آدریان لئونگ کارشناسان ارشد بلومبرگ  در این زمینه می‌گوید: به نظر می‌رسد، کره شمالی دارای موشک‌هایی با قدرت 20 بمب اتمی است که می تواند کره جنوبی و ژاپن را هدف قرار دهد و این کشور اکنون بر روی ساخت موشک های دوربردی که قادر به هدف گیری واشنگتن دی سی با کلاهک هسته ای است، تمرکز کرده است.

مقایسه قدرت نظامی کره‌شمالی و کره جنوبی +آمار
در حالیکه کره شمالی موشک های نوع تائپودانگ دو را در اختیار دارد که گفته می شود قدرت برد آن می تواند به تمام بخش های آمریکا برسد اما برخی ناظران معتقدند که این موشک صرفا برای پرتاب ماهواره ها به مدارهای مختلف زمین در فضا مورد استفاده قرار می گیرد و برای حمل کلاهک هسته ای مناسب نیستند. البته این تنها بخشی از توان موشکی کره شمالی است. ارتش این کشور موشک های پیشرفته قدرتمندی دارد که می تواند شرایط یک جنگ پیروز را در شبه جزیره کره ایجاد کند.

خبرگزاری یونهاپ در این زمینه می‌گوید: کره شمالی دارای موشک های قاره پیمای بالستیک «کی ان ـ 08» و «کی ان ـ 14» است اما موشک مذکور از نوع جدید و بزرگتر از موشک های قبلی قاره پیمای این کشور است. 

بیشترین نگرانی آمریکا، کره جنوبی و ژاپن از آزمایش احتمالی موشک نوع KN-08 توسط کره شمالی در آینده است. این نوع موشک بالستیک قاره پیما با برد حدود 11 هزار و 500 کیلومتر ( هفت هزار و 100 مایل) قادر به تهدید شهرهای مهم آمریکا است.

«توشیمیتسو موتگی»، یکی از قانونگذاران ارشد حزب لیبرال دموکرات ژاپن  در این زمینه می گوید: «توکیو در میان تحرکات مداوم و پی در پی پیونگ یانگ، باید قدرت نظامی خود را افزایش دهد. توسعه برنامه‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی به بالاترین سطح خطر رسیده است. ما نمی‌توانیم مانع تحرکات کره شمالی شویم، ولی ضروری است توان نظامی خود را ارتقا داده و به سامانه‌های تاکتیکی اطلاعاتی محدود نکنیم.»

 تحلیلگران نظامی معتقدند که ساخت موشک های بالستیک یک اهرم بازدارنده برای پیونگ یانگ به منظور مقابله با طرح های نظامی احتمالی آمریکا علیه «پیونگ یانگ» است که این موضوع یک بخش قابل توجه توان دفاعی ارتش کره شمالی را تشکیل می دهد.