۲۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۶

برخورد ناو و زیردریایی آمریکا

زيردريايي هسته‌اي «يو اس اس مونتپلير» (USS Montpelier) هنگام تمرين در آب‌هاي «ساحل شرقي»، با رزم‌ناو موشکي حفاظتي «يو اس اس سان جاسينتو» (USS San Jacinto) برخورد کرده است.
کد خبر : ۸۳۳۹۷


به گزارش صراط به نقل از رویترز،  اين حادثه روز شنبه (۲۲ مهر، ۱۳ اکتبر) زماني روي داد که زيردريايي يو اس اس مونتپلير و رزم‌ناو يو اس اس سان جاسينتو به همراه يک شناور ديگر در حال تمرين در آب‌هاي ساحلي شمال شرق فلوريدا بودند.

در اثر اين برخورد، قبه سونار (دستگاه کاشف زيردريايي‌ها به کمک امواج صوتي) از رزم‌ناو يو اس اس سان جاسينتو ، فرو ريخت و به صدمات احتمالي ديگر منجر شد، اما به کسي آسيب نرسيد.

سونار (Sonar) به نوعي ردياب صوتي بر روي کشتي و زيردريايي گفته مي‌شود؛ اين دستگاه با ارسال امواج صوتي در اعماق آب قادر است فرکانس‌هاي صوتي ايجاد شده توسط زيردريايي را شناسايي کرده و به موقعيت آن پي ببرد؛ اين حالت زماني تحقق مي‌يابد که زيردريايي در حالت سکون و سکوت کامل نباشد.

بخش برآمده سونار به برد تجهيزات، شناسايي و جهت‌يابي الکترونيکي رزم‌ناو کمک مي‌کند.

پيش از اين حادثه، رزم‌ناو يو اس اس سان جاسينتو پريسکوپ زيردريايي (پيرامون بين: دوربين زير دريايي مخصوص مشاهده اشياء روي سطح آب) را شناسايي کرد، اما در اجتناب از اين سانحه ناکام ماند.

بر اساس اين گزارش، تحقيقات درباره اين سانحه ادامه دارد و کل خسارات وارد شده به هر دو شناور دريايي همچنان در حال ارزيابي است.