۱۴ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۶

رسانه‌هانماد‌فرهنگ‌ودیانت‌جامعه‌اند

معاون دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا گفت: در جوامع مختلف رسانه‌ها بر اساس وضعیت فرهنگی و دینی آن جامعه عمل می‌کنند و بیانگرفرهنگ و دیانت هر جامعه هستند
کد خبر : ۸۸۷۶۵

به گزارش صراط ، عبدالرضا باقی صبح سه شنبه در آیین افتتاح نخستین پایگاه خبری جنوب استان اصفهان (سینا) در شهرضا اظهار داشت: اخلاق رسانه‌ای به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های اخلاق حرفه‌ای در دنیای امروز مطرح است.

وی ادامه داد: موضوع مهمی که همگان باید به آن توجه داشته باشند این است که  مبحث اخلاق رسانه‌ای با حقوق رسانه‌ای متفاوت است.

باقی با تشریح جایگاه اخلاق کاربردی در علوم مختلف بیان داشت: اخلاق کاربردی شامل چهار حوزه فرهنگی،سیاسی و امنیتی، اقتصادی و بهداشتی است که اخلاق مداری در حوزه رسانه جزو حوزه فرهنگی قرار گرفته است.

معاون دانشگاه آزاد اسلامی شهرضا با تشریح نظریات مختلف در حوزه خبر و رسانه گفت: بسیاری از نظریاتی که در این زمینه مطرح می‌شود دارای ابعاد مادی گرایانه و غیراصولی است و از دیدگاه اسلام مورد قبول نیست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه خبرنگاران به عنوان دیده بان جامعه باید همواره دو اصل عدالت محوری و حقیقت جویی را مدنظر داشته باشند، تصریح کرد: انتشار اخبار مختلف نباید به شکلی باشد که انسان‌ها را از بعد الهی دور کند بلکه  فعالیت‌های این حوزه باید همواره در جهت اوامر پروردگار باشد.

این استاد دانشگاه با تشریح لزوم امانت داری در حوزه خبر و اطلاع رسانی بیان داشت: هرگونه دخل و تصرف در اخبار با نیت ناسالم مصداق بارز پیروی از فرهنگ رسانه‌ای دنیای غرب است و زیبنده جامعه اسلامی نیست.

وی ادامه داد: خبر به عنوان امانت عموم مردم در نزد خبرنگاران به شمار می‌رود و باید با انتشار اخبار آموزنده زمینه رشد و تعالی جامعه مهیا شود.

باقی با اشاره به لزوم آگاهی خبرنگاران از اصالت منابع خبری گفت: خبرنگاران و فعالان حوزه اطلاع رسانی بر اساس حکم عقل ،شرع و اخلاق باید قبل از انتشار هرگونه خبری از صحت و درستی آن اطمینان حاصل کنند و از ایجاد هرگونه  نا آرامی در جامعه پرهیز کنند.

وی اضافه کرد: دوری کردن از نیرنگ، غوغا سالاری،حرمت شکنی و تجاوز به حریم خصوصی افراد باید همواره مد نظر خبرنگاران باشد.

معاون دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا با تشریح جایگاه احترام به حریم خصوصی افراد در جامعه گفت: یکی از مسائل مهمی که باید در سطح جامعه به شکل اصولی تبیین شود بحث احترام به حریم خصوصی افراد است.

در ادامه این مراسم مدیر باشگاه خبرنگاران  جوان شهرضا طی سخنانی با اشاره به فعالیت‌های این تشکل در سال‌های گذشته گفت: باشگاه خبرنگاران جوان شهرضا از سال 1383 فعالیت خود را  به شکل رسمی در سطح  این شهرستان آغاز کرده است.

سید محمدرضا میری ادامه داد: در حال حاضر این تشکل با فعالیت 150 نفر عضو در حوزه‌های مختلف اقدام داشته است.

وی با اشاره به برگزاری هشت دوره آموزشی برای جوانان علاقه‌مند به فعالیت‌های مختلف خبری و رسانه‌ای از سوی باشگاه خبرنگاران جوان شهرضا بیان داشت: بحث ایجاد پایگاه اطلاع رسانی سینا از حدود 19 ماه قبل مطرح شد و پس از پیگیری‌های لازم بر اساس مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت خود را با محوریت پوشش اخبار شهرستان‌های شهرضا، سمیرم، مبارکه ودهاقان آغاز کرده است.

میری ادامه داد:نقد و تحلیل مسائل مختلف جامعه، گزارش تصویری، گفتگو با مسئولان مختلف و انتشار اخبار مختلف جزو مهم‌ترین بخش‌های این پایگاه خبری به شمار می‌رود.

در پایان این مراسم پایگاه خبری سینا بر اساس مجوز 17440/91 معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شکل رسمی در منطقه جنوب استان اصفهان آغاز به فعالیت کرد

منبع: مهر
برچسب ها: رسانه فرهنگ صراط