۱۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۳

تکاپوهای ادامه‌دار احزاب برای انتخابات۹۲

احزاب و گروه های سیاسی همچنان با اعلام اخباری از جلسات درونیشان اذعان دارند که در حال نقشه کشیدن برای انتخابات ۹۲ هستند.
کد خبر : ۹۲۰۹۴

به گزارش پایگاه خبری صراط ؛ هرچه به تاریخ معرفی نامزدها به وزارت کشور برای انتخابات ریاست جمهوری 92 نزدیکتر می شویم، احزاب و گروه های سیاسی بحث های محافلشان را پررنگتر به انتخابات اختصاص می دهند. 


بنابراین گزارش در هفته گذشته هم این گروهها در تکاپو و تلاش برای رسیدن به یک نکته اساسی به منظور معرفی نامزد و نتیجه گیری مناسب بوده اند.


دعوت نمایندگان فهرست صدای ملت از هاشمی برای حضور در انتخابات


تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که از فهرست صدای ملت به مجلس راه یافته اند، در دیداری با آیت الله هاشمی رفسنجانی خواستار حضور جدی وی در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 شدند.


در دیداری اعضای راه یافته از لیست صدای ملت به مجلس با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام داشته اند، از وی خواسته شده تا در انتخابات ریاست جمهوری آینده کاندیدا شود. نمایندگان صدای ملت که در پی این درخواست با پاسخ منفی وی روبرو شده اند، از هاشمی خواسته اند، در صورتی که علاقه ای به کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری آینده ندارد، یک نفر را به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری آینده معرفی و حمایت خود را از این شخص اعلام کند تا علاوه بر حمایت منتخبان راه یافته از فهرست صدای ملت به مجلس، از حمایت حامیان آن ها و نامزدهای این لیست که به مجلس راه نیافته اند نیز، برخودار باشد.


جمعیت ایثارگران تاکنون از هیچ فرد یا افرادی اعلام حمایت نکرده است /جمعیت ایثارگران 18 دی به دیدار آیت‌الله مصباح می‌رود

جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در بیانیه ای نسبت به انتشار برخی بروشورهای انتخاباتی در حمایت از یکی از نامزدهای احتمالی واکنش نشان داد.


در پی انتشار برخی ایمیلها و بروشورهایی با عناوین تبلیغ برخی نامزدهای احتمالی انتخابات که از عنوان جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی استفاده شده بود؛ این جمعیت با صدور اطلاعیه ای نسبت به این حرکت تخریبی، واکنش نشان داد.

همچنین جمعیت ایثارگران روز دوشنبه 18 دی به دیدار آیت‌الله مصباح یزدی، عضو شورای فقهی جبهه پایداری خواهدرفت.


جلسه جبهه پیروان و جامعه روحانیت برای یافتن راهکار ائتلاف انتخاباتی/تصمیمی برای ائتلاف با جبهه پیروان نگرفته ایم/ درحال شور و مشورت هستیم/ نشست مشترک جبهه پیروان با جبهه ایستادگی/نامه به نامزدهای احتمالی

 

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه هدف اصلی جلسات انتخاباتی این جبهه با سایر گروههای اصولگرا دستیابی به سازوکار ائتلاف است در پاسخ به این سوال که آیا پورمحمدی نماینده این جبهه برای پیوستن به ائتلاف سه نفره خواهد بود؟ گفت: نظری در این خصوص ندارم.
کمال سجادی با اشاره به دیدار جبهه پیروان خط امام و رهبری با جامعه روحانیت مبارز، گفت: به درخواست جبهه پیروان خط امام و رهبری ، کمیته 9 نفره این جبهه با اعضای کمیته سیاسی جامعه روحانیت مبارز دیدار انتخاباتی داشتند.


وی در پاسخ به این سوال که با توجه به عدم موافقت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تشکیل کمیته سه گانه با جبهه پیروان و جامعه روحانیت مبارز، آیا جبهه پیروان و جامعه روحانیت این کمیته را تشکیل خواهند داد؟ تصریح کرد: در این جلسه در مورد راهکار وحدت و افزایش و همدلی اصولگرایان در انتخابات بحث شد و نظرات و تصمیماتمان را همچنان به جامعه مدرسین منتقل خواهیم کرد.


سخنگوی جبهه پیروان تاکید کرد: جبهه پیروان راهبرد انتخاباتی جهت چگونگی رسیدن به وحدت و ائتلاف تنظیم کرده است که در دیدار با سایر گروهها از جمله جامعه روحانیت مبارز در مورد این راهبرد رایزنی خواهد کرد تا به یک راهکار درست و اساسی دست یابیم.


وی همپنین در پاسخ به این سوال که گفته شده است پورمحمدی به عنوان نماینده جبهه پیروان و جامعه روحانیت مبارز به ائتلاف سه نفره قالیباف، حدادعادل و ولایتی خواهد پیوست، گفت: نظری در این خصوص ندارم.


سجادی بیان داشت: جبهه پیروان درحال حاضر در حال رصد کردن ظرفیت ها و رسیدن به راهکاری برای رسیدن به ائتلاف است.


سخنگوی جبهه پیروان در پایان خاطرنشان کرد: اعضای کمیته انتخاباتی جبهه پیروان با پیوستن آقای بادامچیان از 8 نفر به 9 نفر افزایش یافته است.


در همین رابطه عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز درباره نتایج جلسات جامعتین و جبهه پیروان امام و رهبری که به جهت وحدت اصولگرایان تشکیل شد، بیان داشت: هنوز در خصوص تشکیل هیئتی متشکل از این سه گروه تصمیمی گرفته نشده است و در حال شور و مشورت دراین زمینه هستیم.


حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی، عضوشورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز درباره تشکیل کمیته 5 نفره در جامعه روحانیت مبارز بیان داشت: این کمیته مربوط به انتخابات نیست و کمیته ای است که مربوط به گذشته بوده و خیلی موضوعیت خاصی با انتخاباتی ندارد.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در خصوص نتایج جلسه جامعتین با جبهه پیروان خط امام و رهبری برای وحدت اصولگرایان، اظهار داشت: نشستی دراین زمینه برگزاری شد که هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است و قرار است که مشورت شود و سپس تصمیم گیری کنند و نتیجه را بگویند اما هنوز هیچ تصمیم خاصی در این راستا اتخاذ نشده است.

وی درپاسخ به این سئوال که آیا جامعه روحانیت مبارز درخصوص ائتلاف 3نفره ولایتی،حداد و قالیباف برنامه و تصمیم گیری خاصی دارد یا خیر، بیان داشت: هنوز دراین زمینه در شورا صحبتی نشده است.

همچنین ابوالقاسم رئوفیان رئیس ستاد انتخابات جبهه ایستادگی درباره جزئیات جلسه شب گذشته این جبهه اظهار داشت: در جلسه دیشب در خصوص ادغام تشکل‌های جدید بحث نشد و این موضوع به هفته آینده موکول شد اما دو نفر از چهره‌های حقیقی به جمع شورای عالی جبهه پیوستند.


رئوفیان ادامه داد: حجت‌الاسلام موسوی شاهرودی به عنوان مسئول کمیته روحانیت و بهنام ملکی به عنوان یکی از اعضای شورای عالی جبهه ایستادگی منصوب شدند.


رئیس ستاد انتخابات جبهه ایستادگی با بیان اینکه به دلیل اهمیت شوراها در دوره پنجم و همزمانی برگزاری آن با انتخابات ریاست جمهوری درباره این موضوع نیز بحث شد، تصریح کرد: قرار شد که ستادهای انتخاباتی جبهه، انتخابات ریاست جمهوری وشوراها را دنبال کنند.


وی با اشاره به اینکه انتخابات شوراها در کلانشهرها در دستور کار جبهه ایستادگی قرار دارد،‌افزود: در این جلسه در خصوص دیدار شورای عالی جبهه با سایر تشکل‌ها با هدف تعامل و نزدیک‌تر شدن به تشکل‌های اصولگرا نیز صحبت شد.


رئوفیان تاکید کرد: ما بر همین اساس برای نشست مشترک با جبهه پیروان پیشگام شدیم و جبهه پیروان نیز طی یادداشتی اعلام کرد که به زودی با جبهه ایستادگی دیدار می‌کند.
رئیس ستاد انتخابات جبهه ایستادگی ادامه داد: دیدار با شخصیت‌ها و مراجع در قم و تهران در دستور کار جبهه قرار دارد و ما با هدف ارزیابی نامزدها و کاندیداهای انتخابات یازدهم با آنها هم دیدار می‌کنیم.


وی در همین زمینه یادآور شد: ما با کسانی همچون ولایتی، رضایی، قالیباف، حداد عادل، پورمحمدی، متکی و حتی عارف که حضورشان در انتخابات یازدهم از نظر ما قطعی شده است دیدار خواهیم داشت و برای آنها نامه نوشته‌ایم و قرار است بر اساس جدول شاخص‌های خود با این افراد دیدار کنیم.

 

موج سوم راه می اندازم/ راه اندازی پایگاه اطلاع رسانی انتخاباتی


محمد شریعتمداری با بیان اینکه اگر وارد عرصه انتخابات شوم قطعا در عمل موج سوم سیاسی کشور را ایجاد خواهم کرد ، به تشریح مواضع سیاسی خود نسبت به اصلاح طلبان و اصولگرایان پرداخت.


وی با اشتباه دانستن مانیفست اصولگرایی و اصلاح طلبی تعریف شده در فضای سیاسی، جریان فکری خود را آغازگر موج سوم دانست.


همچنین شریعتمداری پایگاه اطلاع رسانی شخصی خود را افتتاح کرد.برپایه این خبر پایگاه اطلاع رسانی وزیر بازرگانی دولت اصلاحات با شعار «خرد، محکمترین بنیان‌هاست» به آدرس در اینجا قابل مشاهده است.


احتمال نامزدی ام را نفی نمی کنم

حسن روحانی در حاشیه همایشی با موضوع تحولات سیاست خارجی در پرتو سند چشم انداز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوال احتمال نامزدی وی در انتخابات سال آینده گفت: بنده حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده را نفی نمی کنم.


وی همچنین یادآور شد: گروه های مختلف اصلاح طلب و اصولگرا تا کنون از من برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری 92 در خواست کرده اند.


توضیح بادامچیان درباره خبر نامه انتخاباتی خاتمی به رهبر انقلاب


عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه خبر پیام خاتمی به رهبر معظم انقلاب به واسطه هاشمی جزو شنیده هایی بوده است که در تحلیل انتخابات آینده ریاست جمهوری ذکر کرده است، گفت: اینکه یک مرتبه این موضوع را به صورت یک هیاهو برای هیچ درآورده اند، نشانگر این است که در درون اصلاح طلبان مسائل انتخابی به شدت مطرح است.


اسدالله بادامچیان در واکنش به انتشار خبری که به نقل از وی در رسانه های مختلف منتشر شده است، بیان داشت: پنجشنبه هفته گذشته در جمع پیروان خط امام (ره) و رهبری گروه های مختلف در انتخابات آینده را تحلیل می کردم و از اصلاح طلبان هم گفتم که دچار تشتت گوناگونی هستند، یک گروه از اصلاح طلبان می خواهند انتخابات را تحریم کنند و برخی از آنها می خواهند اپوزیسیون را فعال کنند و گروهی دیگر نیز می خواهند فرد معتدلی بیاورند.


وی ادامه داد: ضمن این تحلیل بیان کردم که گویا آقای خاتمی توسط آقای هاشمی پیامی برای مقام معظم رهبری فرستاده است و بنابراین اصل بحث من بنا بر احتمال بوده است و به عنوان نقل خبر در اثنای تحلیل و به عنوان پیام بیان شده است نه نامه.


رییس کمیته انتخابات شوراهای شهر جبهه پیروان خط امام و رهبری افزود: بلافاصه بعد از تحلیل بنده دیدم که برخی از سایت ها نوشته اند که من گفته ام نامه ای در کار بوده است و به طور قطع هم این موضوع را از قول بنده نقل کرده اند. البته در همان روز من این موضوع را تصحیح کردم و به نظرم مساله آنچنانی نبود که به این صورت مطرح بشود زیرا در فعالیت های سیاسی اینچنین مسائل هم اتفاق می افتد که افراد پیامی برای شخصیت های مختلف می فرستند.


آخرین اقدامات 35 حزب اصلاح طلب برای حضور در انتخابات/ دیدار جبهه مردمی اصلاحات با مهرعلیزاده و مطهری/ خاتمی مردد است

چهل و هفتمین نشست فصلی حزب مردمسالاری با حضور دبیرکل، اعضای شورای مرکزی، دبیران شعب استانی و مسوولان شاخه‌ها و کمیته‌های اجرایی این حزب برگزار شد.


مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری در این نشست با اشاره به آخرین هماهنگی‌ها بین مجموعه 35 حزب اصلاح‌طلب در دو جبهه اصلاحات و اصلاح‌طلبان اظهار داشت: خوشبختانه برخلاف انتخابات مجلس نهم که تعداد اندکی از اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت کردند، همایش ملی تبیین طرح مناسک نشان داد که اکثریت اصلاح‌طلبان می‌خواهند فعالانه در انتخابات 92 حضور یابند.


حجت‌الاسلام محمد زارع فومنی دبیرکل جبهه مردمی اصلاحات با تأکید بر اینکه در راستای دیدار با نامزدهای احتمالی با آقای مهرعلیزاده دیدار کردیم، اظهار داشت: برخی از اعضای جبهه مردمی اصلاحات در این دیدار اهداف و مطالب مدنظر خود را بیان کردند.دبیرکل جبهه مردمی اصلاحات تصریح‌کرد: مهرعلیزاده در این دیدار گفت که باید اجماعی شکل بگیرد و اصلاح‌طلبان به نامزد واحد برسند.


وی همچنین درباره دیدار با علی مطهری خاطرنشان کرد: دیدار با علی مطهری نیز پیرامون دیدار‌های ما با شخصیت‌ها و نمایندگان مجلس بود که اعضای جبهه نیز مسائل مورد نظر را مطرح کردند.


دبیر کل حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه آقای هاشمی که بحث وحدت ملی را مطرح می‌کند قصد دارد بالانسر هر دو جریان باشد، گفت: آقای خاتمی اصل طرح را پسندیده ولی هنوز خودش خیلی وارد نشده و ظاهراً تردید‌هایی در این رابطه دارد.


مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری اظهار داشت: ما طرح مناسک را به آقای خاتمی و هاشمی ارائه دادیم و صحبت‌هایی هم در این رابطه با آن‌ها داشتیم.

 

2 توصیه آیت الله مصباح یزدی به جبهه پایداری/ شروط ائتلاف پایداری ها باگروه های دیگر/ کمیته سیاسی در بهمن‌ماه نامزد پایداری را معرفی می‌کند

دبیر جبهه پایداری از 2 توصیه آیت الله مصباح یزدی به این تشکل برای حضور در انتخابات اشاره کرد و گفت: شرایط و زمینه معرفی فرد اصلح باشد، ائتلاف می کنیم.


حجت الاسلام مرتضی آقا تهرانی در گفتگویی در پاسخ به این سئوال که کاندیدای نهایی جبهه پایداری چه زمان و بر اساس چه معیارهایی معرفی خواهد شد، تصریح کرد: انشاالله به وقت خودش کاندیدای مورد نظر جبهه پایداری بر مبنای اصل اصلح بودن معرفی خواهد شد.


وی ادامه داد: زمینه باید برای معرفی کاندیدای اصلح فراهم شود و جبهه پایداری به دنبال زمینه سازی در این خصوص است؛ توصیه آیت الله مصباح هم به جبهه پایداری این بوده است که اولا شرایط برای معرفی کاندیدای اصلح فراهم شود و سپس اصلح ترین فرد به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری معرفی شود.


دبیرکل جبهه پایداری در پاسخ به این سئوال که احتمال ائتلاف با دولت و یا گروه 3 نفره تشکیل شده از سوی آقایان ولایتی، حداد و قالیباف وجود دارد یا خیر؟ خاطرنشان کرد: ابتدا باید دید که این هایی که نام بردید به دنبال زمینه سازی برای معرفی فرد اصلح هستند یا نه؟ در ثانی آیا فرد اصلحی بر مبنای شاخص های مورد نظر جبهه پایداری در بین آنها وجود دارد یا خیر؟ در صورت محقق شدن این 2 شرط شاید ائتلاف شکل بگیرد.


آقاتهرانی تاکید کرد که هر کدام از این 2 شرط محقق نباشد، قطعا ائتلافی شکل نخواهد گرفت.

همچنین حجت‌الاسلام قاسم روانبخش عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با بیان اینکه کمیته سیاسی جبهه پایداری در حال بررسی گزینه‌های مختلف برای انتخابات ریاست‌جمهوری است، اظهار داشت: بعد از این مرحله کمیته سیاسی نظر خود را به شورای مرکزی منتقل می‌کند و با اعلام نظر این شورا، مصوبه به شورای فقها می‌رود و زمانی که فضا انتخاباتی شود، ما گزینه خود را معرفی خواهیم کرد.


وی با بیان اینکه جبهه پایداری حدوداً 6 تا 7 نامزد را در فهرست حمایتی خود قرار داده است،گفت: کمیته سیاسی تا اواخر بهمن‌ماه کار خود را تمام و نامزد جبهه را به شورای مرکزی معرفی می‌کند چراکه ما باید همه افرادی که در مظان کاندیداتوری هستند یا فکر می‌کنیم مفیدند را شناسایی کنیم.


حزب کار به دنبال اجماع است

تقی حسینی سخنگوی حزب کار اظهار داشت: حزب اسلامی کار در طول هفته یک جلسه برگزار می‌کند که عمده بحث‌ها انتخاباتی است.


وی در پاسخ به این پرسش که آیا قصد دارید در انتخابات کاندیدا معرفی کنید یا خیر گفت که حزب اسلامی کار هم در انتخابات شوراها و هم در انتخابات ریاست جمهوری به دنبال اجماع اصلاح‌طلبان است و قصد تکروی کردن نداریم.


سخنگوی حزب اسلامی کار ادامه داد: آقای کمالی دبیر کل حزب برای ورود به انتخابات هنوز تصمیم‌ نگرفته به همین دلیل ستادی هم تشکیل نداده‌ایم.



جامعه مدرسین هنوز پیشنهاد عسگر اولادی را بررسی نکرده است


حجت‌الاسلام سید محمد غروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درخصوص بررسی پیشنهاد عسگر اولادی مبنی بر تشکیل هیئت سه گانه در جلسات جامعه مدرسین اظهار داشت: مسائل انتخابات در جلسات جامعه رصد می‌شود ولی این موضوع به صورت مشخص هنوز بررسی نشده اما در عین حال ارتباط با گروه‌های اصولگرا وجود دارد.


غروی با بیان اینکه مجموعه‌های اصولگرا برای جامعه مدرسین و جامعه روحانیت جایگاه خاصی قائل هستند، ‌ادامه داد: جامعه مدرسین هنوز به تصمیمی نرسیده اما آنچه مهم است ارتباط با گروه‌هاست که انجام می‌شود.


عضو جامعه مدرسین متذکر شد: کمیسیون سیاسی مسائل انتخاباتی کشور را رصد می‌کند.
عسگر اولادی در همایش 7 دی جبهه پیروان، با اشاره به دیدار این جبهه با آیت‌الله یزدی و آیت‌الله مهدوی کنی گفت: در این دیدارها قرار شد جامعتین هر یک هیئتی معرفی کنند، ما هم یک هیئتی معرفی کنیم و به دنبال ائتلاف اصولگرایان باشیم و از این ائتلاف به جانب وحدت حرکت کنیم.

منبع: شبستان