۲۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۰

گلایه رئیس نظام پرستاری از رئیس جمهور

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره قوانین کاهش ساعت کار پرستاران و تعرفه گذاری خدمات پرستاری، از بی پاسخ ماندن 28 دستور رئیس جمهور و 5 دستور معاون اول رئیس جمهور در این زمینه به شدت گلایه کرد.
کد خبر : ۱۰۱۲۰۴
به گزارش صراط،محمدمیرزابیگی در سخنانی که در مراسم روز پرستار عنوان کرد، اظهارداشت: ما دست اندرکاران نظام سلامت خواهی نخواهی باید با اولویت مردم، نظام سلامت و ارائه دهندگان خدمات سلامت (به معنای نگاه عادلانه به کل اعضای تیم سلامت)کار کنیم و دغدغه ها را با همین اولویت بندی در قول و عمل دسته بندی و اجرا کنیم.

وی افزود: از آنجا که پرستاران شبانه روز خود را با مردم و بیماران سپری می کنند، امروزه لمس می کنند که مردم خیلی اذیت می شوند. چرا؟ چون عده ای از پزشکان فوق تخصص و متخصص که تعدادشان در نظام سلامت، 7 درصد تا 8 درصد است، تسلط بی حد و حصری بر نظام درمانی کشور دارند.

میرزابیگی ادامه داد: این گروه قلیل 7 تا 8 درصدی بر خلاف اعتقاد 93 درصدی اعضای دیگر نظام سلامت، نه تنها اعتقادی به سلامت به عنوان حق مردم ندارند، بلکه عرصه سلامت و درمان را عرصه رقابت برای تجارت و کسب سود می دانند. این گروه سیری ناپذیر، مردم را به عنوان منبع درآمد، بیماری آنها را به عنوان کالای قابل تجارت و کسب سود و بیمارستانها و مراکز درمانی و بیمارستانها را به عنوان بنگاههای معاملاتی تلقی کرده اند. بنابراین، این واقعیت با تمام تلخی ها و دردمندیهایش امروزه وجود دارد و شعله های آتش آن هر روز خانواده هایی را به خاکستر فقر می نشاند.

وی گفت: این آتش بی مهار، بخش خصوصی ما را در کام خود فرو برده و شعله هایش به بخش دولتی نیز در حال زبانه کشیدن است. لذا، پرستاران به عنوان حامی حقوق بیماران فریاد مظلومیت آنها را امروز به گوش مسئولان می رسانند و پس از این بیشتر هم خواهند رساند. در همین راستا پرستاران تمام همت خود را به میدان آورده اند تا با همپیمانی با مدافعان حقوق مردم و بیماران به کم کردن هزینه ها، افزایش رضایتمندی و افزایش کیفیت خدمات کمک کنند.

میرزابیگی افزود: به عنوان راه حل معضل مردم و بیماران عرض می کنیم، قوانین پرستاری همچون قانون تعرفه گذاری، نه راهی برای افزایش درآمد پرستاران و نه نوعی سهم خواهی حرفه ای است. بلکه راهکاری علمی و عملی دقیق و سریع الاثر  برای کاهش هزینه های مردم در نظام سلامت است.

وی با بیان این مطلب که شاید طرح چند سئوال موضوع را شفاف تر کند، گفت: چرا باید خدمتی که می تواند توسط پرستار، ماما، پزشک عمومی یا هر پیراپزشکی با تا قیمت انجام شود و عملاً هم این خدمت توسط این گروه انجام می شود. فقط به خاطر درج مهر یک پزشک فوق تخصص یا متخصص 5 تا 20 برابر محاسبه شود و از مردم، بیمه ها و دولت این گونه پولها گرفته شود؟ چرا آن عده 7درصد تا 8 درصد باید به خاطر خدمت انجام نداده، ماهانه درآمدهای چند صد میلیونی داشته باشد، اما عده ای 93 درصد به رغم انجام خدمات سنگین و زحمات شبانه روزی آن هم در چند نوبت کاری، درآمدشان کفاف زندگی شان را نکند و با انگیزه خدمتی پایینی رو به رو باشند؟ چه کسی گفته است که پوشش خدمات بیمه ای  فقط باید انحصاراً متوجه خدمات یک گروه یعنی فقط پزشکان باشد؟ آیا این به معنای جهت دادن برای اِعمال ظلم مضاعف و نهادینه شده به مردم، دولت و بیمه ها نیست؟

رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: به خاطر مردم به خاطر مظلومیت بیماران بی پول و بدحال، بیایید مبحث پزشک و پرستار را کنار بگذارید. بیایید فرصت سوء استفاده را از کسانی بگیریم که از قانون مترقی تعرفه گذاری خدمات پرستاری فقط ترجمان سهم خواهی پرستاران را تبلیغ کردند و با این شگرد، اجازه ندادند در طول 5 سال گذشته حتی در یک جلسه شورای عالی بیمه، نماینده جامعه پرستاری حاضر شود و حرف و ادعای کارشناسی علمی و عملی پرستاران را مطرح کند. با صدای بلند می گوییم، اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری یعنی نجات مردم از ورطه هزینه های کمر شکن و فاجعه بار نظام درمانی، یعنی نجات بیمه ها از ورشکستگی. یعنی عادلانه کردن نظام پرداخت در نظام سلامت.

وی ادامه داد: آن چیزی که الآن فوریت دارد و حیاتی است و از بحرانهای احتمالی پرستاری پیشگیری خواهد کرد، اجرای قانون تعرفه گذاری است. این موضوع دو قانون اختصاصی دارد و در دو سال گذشته 28 دستور رئیس جمهور و 5 دستور معاون اول وی در این زمینه صادر شده است. آیا کافی نیست؟

میرزابیگی گفت: حوزه پرستاری تمام الزامات و زیر ساختهای این قانون همچون تدوین راهنماهای بالینی، استانداردها، شرح وظایف، آئین نامه اجرایی نظام پرداخت و 17 گام اساسی دیگر فراهم شده است. ما قول می دهیم در صورت اجرای این قانون و تصویب تعرفه ها در شورای عالی بیمه، شما از این آزمایش سر بلند بیرون خواهید آمد، آن هم به گونه ای که همه چیز به نفع مردم و نظام سلامت و بعد از آن به نفع پرستاران باشد.

آخرین اخبار و تصاویر اقتصادی را در سرویس اقتصاد صراط بخوانید.


منبع: مهر