۰۲ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۴

اوباما : با اسرائیل دوست باشید!

رئیس جمهور آمریکا خواستار عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی شد و بر یهودیت این رژیم تاکید کرد.
کد خبر : ۱۰۱۶۶۱


به گزارش صراط،به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره ؛ باراک اوباما در سخنانی در جمع دانشجویان اسرائیلی در دانشگاه قدس اعلام کرد فلسطینیان باید اسرائیل را به عنوان کشور یهودیان به رسمیت بشناسند و در مقابل حق دارند کشوری مستقل داشته باشند. وی تاکید کرد ادامه شهرک سازی ها پیامدهای معکوس برای روند صلح دارد. همزمان با سفر اوباما به رام الله شمار زیادی از فلسطینیان در اعتراض به سیاست های آمریکا تظاهرات کردند. 
الیاس کرام خبرنگار این شبکه در قدس در گزارشی در این باره با اشاره به این که اوباما کوشید سخنرانی اش در این سفر هم سنگ سخنرانی معروفش در قاهره باشد افزود: اوباما در این سخنان تلاش کرد رو در روی شهروندان اسرائیلی قرار بگیرد و به صورت مستقیم با آنها سخن بگوید. اوباما بخش اعظم سخنان خود را به صحبت درباره ضرورت برقراری صلح اختصاص داد و شهرک سازی را اقدامی غیرسازنده دانست و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را شریکی واقعی دانست و از حق فلسطینیان برای داشتن زندگی آزاد و با عزت و کرامت در سرزمین خود و رهایی از اشغال سخن گفت. 
در ادامه پس از پخش قسمتی از سخنان اوباما درباره مضرات شهرک سازی آمده است: اوباما آنچه را فلسطینیان پیش از این از وی و دیگر روسای جمهور آمریکا شنیده اند بار دیگر تکرار کرد. با توجه به سخنان اوباما صلح همچنان در حد یک آرزو باقی می ماند. 
در ادامه گزارش آمده است: تظاهراتی که همزمان با سفر اوباما به رام الله برگزار شد نشان دهنده ناامیدی فلسطینیان به حصول گشایش قریب الوقوع است. خالده جرار عضو دفتر سیاسی جبهه خلق در فلسطین گفت: سیاست های آمریکا به کلی در جانبداری از رژیم اشغالگر است و اوباما دیروز در قلب فلسطین بر این سیاست ها و بخصوص بر یهودی بودن اسرائیل تاکید کرد. 
خبرنگار الجزیره ادامه داد: اوباما در مسیر نقل و انتقال بین قدس و رام الله با استفاده از بالگرد، از فراز شهرک های یهودی نشین عبور کرد و شاید از آن بالا بهتر دیده باشد که چگونه شهرک سازی سرزمین فلسطین را می بلعد و رویای تاسیس دو کشور را از بین می برد.