۰۷ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۳
هشدارهاي حقوقي/

مراقب كلاهبرداران حرفه‌اي رايانه‌اي باشيم

از ارائه اطلاعات مالي و بانكي خود از قبيل شماره حساب، شماره كارت اعتباري و ... به سايتهاي متفرقه و مشكوك خودداري نماييد و از بانك‌ها و ساير مراكز رسمي و دولتي از عملكرد قانوني اين قبيل مراكز مطمئن شويد.
کد خبر : ۱۰۲۳۴۵
به گزارش صراط،يكي از شيوه‌هاي كلاهبرداري كه امروزه مشكلات بسياري را براي افراد جامعه ايجاد كرده كلاهبرداري‌هاي رايانه‌اي است.

در مجموع كلاهبرداري‌هاي متداول كه برخي از خلافكاران حرفه‌اي به آن دست مي‌زنند، كلاهبرداري رايانه‌اي خسارات بسياري را بر مالباختگان تحميل مي‌كند و برخي اوقات مجرمان با انجام بالغ بر 50 الي 60 فقره كلاهبرداري دستگير مي‌شوند.

اما در راستاي حفظ امنيت آحاد جامعه قوانين حقوقي و امنيتي در اين زمينه تعيين شده كه در ادامه به آنها اشاره مي‌شود:

1-روي رايانه‌هاي شخصي خود كلمات عبور تنظيم نماييد تا اشخاص غيرمجاز قادر به استفاده از رايانه شما نباشند.

2-به هيچ عنوان كلمه عبور مربوط به سيستمهاي رايانه‌اي يا اينترنتي خود را در اختيار ديگران قرار ندهيد.

3-هر چند وقت يكبار  كلمه عبور را عوض كنيد.

4-در انتخاب كلمه عبور از كلمات تركيبي عدد و حرف استفاده كنيد.

مثلا:

R4aHiM – Ham150id – a3H32m) اين كلمات را در هيچ جا يادداشت نكنيد زيرا احتمال دسترسي اشخاص و سوءاستفاده از اين كلمات و رمزهاي عبور وجود دارد.

براي محافظت كامپيوتر نياز به نصب ويروس كش مناسب و به روز رساني ليست ويروس‌هاي آن است.

 رايانه شما نمي‌تواند بدون وجود ويروس كش در امان باشد و به فعاليت معمولي خود بدون هيچ مشكلي ادامه دهد، ويروس در واقع برنامه نرم افزاري كوچكي است كه ممكن است به برنامه‌هاي ديگر بچسبد و يا به طور مستقل به فعاليت مخرب خود بپردازد.

5-ويروس‌ها قادر هستند بدون وابستگي به موقعيت كاربر تكثير شده و نسخه‌هاي متعدد شبيه خود را به وجود آورند. تكثير مداوم و سرايت آن به رايانه‌هاي ديگر علاوه به هدر رفتن منابع سخت افزاري سبب مختل شدن نرم‌افزارهاي مختلف مي‌شود و يا ممكن است صدمات جبران ناپذيري به رايانه‌ها بزند.

6-در هنگام اتصال به اينترنت حتما از نرم افزارهاي محافظتي( فايروال) استفاده كنيد.

 7-فايروال سخت افزار يا نرم افزاري جهت محافظت كامپيوتر در برابر حملات افراد ناشناس مي‌باشد. يك فايروال نظير قفل موجود بر روي يك درب منزل صرفا به كساني كه داراي كليد دستيابي مي‌باشند امكان ورود را مي‌دهد.

8-فايروال‌ها داراي فيلترهاي از قبل تعبيه شده‌اي هستند كه امكان دستيابي افراد غيرمجاز به منابع سيستم را سلب مي‌نمايند و از دسترسي افراد غيرمجاز به اطلاعات خصوصي افراد بر روي رايانه جلوگيري مي‌كنند.

9-قبل از نصب و اجراي هر گونه نرم افزار ابتدا آن را با برنامه‌هاي ويروس ياب كنترل كنيد.

10-از ديسكت‌هاي متفرقه كه عامل انتقال ويروس به رايانه مي باشد،استفاده نكنيد.

11-مراقب كلاهبرداران حرفه‌اي رايانهاي باشيم

12-در ايجاد ارتباط با اشخاص ناشناس در اتاقهاي گفتگوي اينترنتي (CHAT) سايتهاي دوست‌يابي و اهداف و مقاصد آنان بايد حساس و مراقب باشيم.

13-از ارايه اطلاعات شخصي از قبيل آدرس و شماره تلفن محل سكونت و كار، عكسها و مطالب خصوصي در اتاقهاي گفتگو و سايتهاي دوست‌يابي و غيره به دليل احتمال سوءاستفاده بعدي خودداري نماييد.

14-پيشنهادات گوناگون ارائه شده از سوي شركت‌ها، موسسات و اشخاص را تا قبل از احراز هويت و اطمينان از قانوني بودن عملكردشان نپذيريد، وجود آدرس، شماره تلفن، استعلام از مراجع ذيربط و تحقيق درباره آنان مي‌تواند در جلب اعتماد شما موثر باشد.

15-از ارائه اطلاعات مالي و بانكي خود از قبيل شماره حساب، شماره كارت اعتباري و ... به سايتهاي متفرقه و مشكوك خودداري نماييد و از بانك‌ها و ساير مراكز رسمي و دولتي از عملكرد قانوني اين قبيل مراكز مطمئن شويد.

16-در استفاده از پست الكترونيكي نسبت به هر پيام غير منتظره مشكوك باشيد، روي پيامهايي كه از افراد ناشناس دريافت مي‌كنيد و داراي پيوست است كليك نكنيد و بلافاصله آن را پاك كنيد زيرا نامه‌هاي الكترونيكي كه از منابع ناشناس به آدرس شما ارسال مي‌شود پيام‌هاي تبليغاتي ناخواسته‌اي(SPAM) هستند كه صرفا باعث مزاحمت يا تلف شدن وقت كاربر و اشغال فضاي هاردديسك شده يا پيام‌هاي مشكوكي هستند كه مي توانند حامل ويروس‌هاي مخربي باشند و يا به منظور كلاهبرداري طراحي و ارسال شده‌اند.

17-نمونه‌هاي مشهور اين نوع كلاهبرداري كه به «ايميل هاي نيجريه‌اي» معروف هستند، عمدتا از كشورهاي آفريقايي يا ساير كشورها با داستان‌هاي مختلفي براي فريب طرف مقابل ارسال مي‌شوند.

18-در اين نامه‌ها فرستندگان مدعي مي‌شوند كه وارث ثروتي هستند كه در بانك يا موسسه‌اي به امانت قرار داده شده و بايد شخص سومي مداخله يابد تا امكان دريافت آن فراهم گردد. در صورت كنجكاوي طرف با ارسال نامه‌ها و تماس‌هاي تلفني متعدد و ارسال مدارك فراوان طرف را مجاب به همكاري كرده و به بهانه‌هاي مختلف از آنها پول دريافت مي‌كنند تا جايي كه طرف متوجه كلاهبرداري شده و ارتباط خود را قطع مي‌نمايد.

19-در اينترنت سايت‌هايي وجود دارند كه افراد را در قرعه كشي‌هاي جذاب و فريبنده تحت عنوان لاتاري شركت مي‌دهند و سپس با ارسال ايميل وبا تماس‌هاي تلفني متعدد آنها را برنده قرعه كشي اعلام كرده و سپس براي افتتاح حساب و انتقال جايزه و ... از آنان درخواست انتقال ارز مي‌كنند و بعد از دريافت وجوه ارتباط خود را با آن شخص قطع مي‌نمايند.

20-در اينترنت سايت‌هايي هستند كه با عضويت در آن تعداد ايميل‌هاي مشخصي را به فرد عضو شده مي‌فرستند كه فرد با بازكردن آن ايميل‌ها كه حاوي پيغام‌هاي تبليغاتي مي‌باشند و در ازاي خواندن آن مبلغي از 5 سنت تا 2 دلار در يك حسابي تجاري كه خود شركت معرفي كرده واريز مي نمايند ولي از هويت و چگونگي برداشت از حساب اطلاعات مشخصي داده نشده و همچنين حساب معرفي شده داراي وجود خارجي نمي‌باشد لذا نتيجه كار تنها اتلاف وقت كاربران و صرف هزينه‌هاي مربوط به اتصال به اينترنت مي‌باشد.‌

21-رايانه‌ها نيز مانند ساير اموال قابل سرقت هستند خصوصا رايانه‌هاي همراه از آسيب پذيري بيشتري در مقابل سرقت برخوردارند.

براي جلوگيري از به سرقت رفتن اطلاعات ارزشمند استفاده از هاردديسك‌هاي سيار كه قابل جدا شدن از كيس هستند و نگهداري در محيط امن‌تر پيشنهاد مي‌شود.

22-تهيه پشتيبان (BACKUP) از اطلاعات ارزشمند موجود بر روي كامپيوتر در فواصل زماني مشخص توسط يك برنامه مناسب و ذخيره سازي آن بر روي لوح‌هاي فشرده و نگهداري آن در محل مناسب توصيه مي‌شود.

23-كساني كه كامپيوترشان هميشه روشن و به اينترنت متصل مي باشد اگر از دوباره آتش (FIREWALL) و نرم‌افزارهاي ضد ويروس استفاده نكنند همواره در معرض تهديد هستند. زيرا نفوذگران به خصوص در اين وضعيت با استفاده از بعضي نرم‌افزارها مي توانند درگاههاي (PORT) كامپيوتر را كنترل و درگاه باز آن را شناسايي و پس از نفوذ، تمام برنامه‌ها را جستجو و به كلمات عبور و اطلاعات شخصي شما دسترسي پيدا كنند.

24-فضاي مجازي اينترنت سرشار از تبليغات جذاب و فريبنده است كه شما را به پولدار شدن از راه هاي جديد در پوشش عناويني همچون بازاريابي شبكه‌اي(Network marketing) تجارت الكترونيك (E-Commerce) و ... وسوسه مي‌كند.

بدون شك ورود شما به اين بازي‌ها كه در حقيقت دسيسه هرمي بيش نيست به پولدار شدن بازيگردانان منتهي خواهد شد.