۱۴ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۱

واکنش آمریکابه تهدیدات جدیدکره‌شمالی

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به تهدیدات کره‌شمالی در یک کنفرانس خبری در کره‌جنوبی گفت، کشورش از کره‌جنوبی که متحد آمریکاست، در مقابل کره‌شمالی دفاع می‌کند.
کد خبر : ۱۰۳۰۰۵
به گزارش صراط،کره‌شمالی که در فوریه سومین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داده از تحریم‌های سازمان ملل و رزمایش‌های سالانه آمریکا و کره‌جنوبی خشمگین است.


جان کری همچنین تازه‌ترین تهدیدات دولت کره‌شمالی را "غیرقابل قبول" خواند. 


پیشتر وزارت دفاع آمریکا گفته بود، دو موشک زمین به هوا به منظور مقابله با تهدیدات موشکی علیه آمریکا یا متحدانش در منطقه مستقر شده‌اند.


همچنین وزیر دفاع آمریکا توسعه سلاح‌های هسته‌ای کره‌شمالی را "تهدیدی فزاینده" علیه آمریکا و متحدانش خواند.


خبرگزاری "آسوشیتدپرس" گزارش داد، "چاک هاگل" در گفتگویی تلفنی با وزیر دفاع چین به اقدامات پیونگ‌یانگ در راستای توسعه تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های بالستیک اشاره و تصریح کرد که آمریکا و چین باید در مورد این مسائل به همکاری‌هایشان ادامه دهند.


چاک هاگل همچنین از "چانگ وانکوان" وزیر دفاع چین دعوت کرد که در سال جاری از آمریکا دیدار کند.


از سوی دیگر حال بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: بحران کره‌شمالی از حد گذشته است.


این اظهارات دبیر کل سازمان ملل پس از آن مطرح شد که پیونگ‌یانگ اعلام کرد قصد دارد کار در مجموعه‌ هسته‌ای اصلی یانگ بیون را از سر بگیرد.


بان کی‌ مون که در کنفرانسی خبری طی دیدار از آندورا سخن می‌گفت، خواهان مذاکره فوری با کره‌شمالی شد.


دبیر کل سازمان ملل تصریح کرد: باید اوضاع آرام گیرد. نیازی نیست کره‌شمالی خود را با جامعه بین‌الملل در حالت رویارویی ببیند. تهدیدهای هسته‌ای بازی نیستند.


پیشتر سخنگوی وزارت خارجه کره‌جنوبی گفت: اگر حقیقتا کره‌شمالی در پی فعال کردن دوباره راکتوری باشد که برای شش سال کنار گذاشته بود، جای تأسف فراوان است.


سئول و واشنگتن هشدار داده‌اند که پاسخ هر تحریک نظامی کره‌شمالی سریع و سخت خواهد بود.


جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید گفت، تصمیم برای بازگشایی رآکتور یانگ بیون نشانه دیگری از نقض تعهدات بین‌المللی از سوی کره‌شمالی است.


همچنین وزارت خارجه روسیه درباره بالا گرفتن تنش‌ها در شبه جزیره کره هشدار داد. 


"گرگوری لوگوینوف"، سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: هدف اصلی پرهیز از سناریوی تقابل نظامی است. قابل قبول نیست که وضعیت کنونی در شبه جزیره کره بهانه‌ای برای دستیابی قدرتی به اهداف نظامی و سیاسی‌اش شود.
منبع: ایسنا