۲۶ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۵

مناظره زیباکلام ، داوری، سلیمی نمین

مناظره صادق زيبا کلام‌، عبدالرضا داوري و عباس سليمي نمين بعداز ظهر امروز در دانشگاه تهران برگزار شد.
کد خبر : ۱۰۵۷۲۴

صراط: صادق زیباکلام در این نشست انتخاباتی گفت: انتخابات 92 از یک جهت از انتخابات گذشته پیچیده‌تر است، دلیل این پیچیدگی است شکاف عمیقی است که به وجود آمده، در حالی که چنین شکافی در سال 76، 84 و 88 وجود نداشت.

وی افزود: این شکاف موجب دو قطبی شدن جریان اصولگرا متشکل از اصولگرایان سنتی و دولت شده است و هر قدر به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم شکاف بین این دو جریان عمیق‌تر می‌شود.

این استاد دانشگاه افزود: در این انتخابات محل منازعه بین اصلاح‌طلبان یا هاشمی نیست، بلکه رقابت اصلی در جریان اصولگرا است. شواهد نشان می‌دهد این رویارویی بین دولت و اصولگرایان جدی است به همین دلیل انتخابات 92 از پیچیدگی خاصی برخوردار شده است.

زیباکلام تصریح کرد: دولت برای دریافت تاییدیه مشایی برنامه‌ریزی کرده است، اگر موفق شود پای اصلاحات و آقای هاشمی به میدان انتخابات باز خواهد شد، ولی اگر اصولگرایان در برابر دولتی‌ها بایستند و اجازه ندهند نماینده آنها به انتخابات وارد شوند، جریان دولت عملا از گردونه رقابت‌های انتخاباتی حذف می‌شود و اصولگرایان به سردمداری ولایتی میدان‌دار می‌شوند، اما اگر دولت موفق به وارد کردن نماینده خود به جریان انتخابات شود، انتخابات بسیار پیچیده خواهد شد.

در ادامه عبدالرضا داوری به نمایندگی از جریان دولت، گفت: انتخابات بهار سیاست است و امیدوارم انتخابات 92 بهار دیگری را رقم بزند.

وی افزود: این انتخابات مهم‌ترین منبع برای دستیابی توده مردم به منابع قدرت، ثروت و منزلت است و گروه‌ها و سازمان‌هایی که بتوانند تصویر روشنی از توزیع عادلانه منابع، قدرت، ثروت و منزلت به جامعه نشان دهند، طبیعتا سهم بیشتری از آرای عمومی را به خود اختصاص خواهند داد.

این استاد دانشگاه افزود: آنچه در انتخابات 92 در حال وقوع است، ادامه زنجیره تحولات صد سال گذشته است، به عبارت دیگر بازتولید جریان‌ها و انتخابات گذشته در انتخابات پیش‌رو انجام خواهد شد، انتخابات 92 را جدای از مشروطه، انقلاب اسلامی و انتخابات سال‌های 76، 84 و 88 نمی‌دانم.

داوری با بیان این‌که اراده مردم در دوره‌هایی به نتیجه نرسیده است،تصریح کرد: تحریم‌های وحشیانه غرب علیه جمهوری اسلامی ایران که از سال 1920 آغاز شده است و در سال 1391 بی‌سابقه‌ترین نوع تحریم‌ها را شاهد بودیم، شرایطی را به وجود آورده است که این انتخابات را از حساسیت زیادی برخوردار کرده است.

داوری خاطرنشان کرد: بن‌بست فعلی در حوزه سیاست خارجی زمانی شکسته خواهد شد که مشارکت کم‌نظیر مردم و انتخابات رییس‌جمهوری با رای کم‌نظیرتر رقم بخورد.به عبارت دیگر اگر پنجاه میلیون نفر به صحنه انتخابات بیایند و 35 میلیون نفر به یک کاندیدا رای دهند، یقینا بن‌بست تحریم‌ها شکسته خواهد شد، البته رفتار غرب در مذاکرات آلماتی 2 این موضوع را به روشنی نشان می‌دهد. از این منظر انتخابات 92 می‌تواند تهدیدها و فرصت‌هایی را به وجود آورد.

درا دامه عباس سلیمی‌نمین ، گفت: بنده هیچگاه نماینده اصولگرا نبوده‌ام و به صورت رسمی از سوی اصولگرایان به نمایندگی برگزیده نشده‌ام.

وی با انتقاد از دو قطبی شدن نشست انتخاباتی، گفت: ترکیب دعوت‌شدگان به این میزگرد به شکلی است که در نهایت انتخابات دو قطبی می‌شود، در حالی که بنده با دو قطبی شدن فضای انتخابات مخالفم؛ چرا که این پدیده را، پدیده نامبارکی می‌دانم و اصلا در چنین فضایی عقلانیت جایی ندارد، بلکه صف‌بندی‌ها در برابر قدرت هدف قرار می‌گیرد.

سلیمی‌نمین تصریح کرد: دو قطبی شدن فضای انتخابات مانع از رشد فکری جامعه می‌شود. مردم فکر می‌کنند، انتخابات قطبی دوره قبل زمینه‌ای بود، برای پافشاری یک طرف بر ضعف‌های طرف مقابل و در نتیجه پیروزی در انتخابات.

وی انتخابات 92 را انتخابات هاشمی احمدی‌نژاد دانست و افزود: هاشمی و احمدی‌نژاد نمی‌توانند فضای دو قطبی در انتخابات 92 به وجود آورند. اگر این انتخابات به دور دوم کشیده شود فضای دو قطبی کنار خواهد رفت.

سلیمی‌نمین اصولگرایان را متشکل از دولت، جبهه پایداری و دو جریان دیگر دانست و افزود: اصلاح‌طلبان نیز چند بخش‌هستند.

وی افزود: تلاش احمدی‌نژاد برای منصرف کردن محمدرضا عارف برای شرکت در انتخابات جواب نداد. جهانگیری نیز در دور اول انتخابات شرکت می‌کند، البته این تکثر خیلی تعیین‌کننده نیست.

در ادامه زیباکلام در بخش دوم سخنانش با تشریح چگونگی مشارکت اصلاح‌طلبان در انتخابات 92، گفت: آمدن یا نیامدن آقای هاشمی یا آقای خاتمی منوط به این است که احمدی‌نژاد و حامیانش بتوانند برای حضور رحیم مشایی در انتخابات تاییدیه بگیرند و اگر احمدی‌نژاد موفق نشود، این تاییدیه را بگیرد، نه آقای هاشمی و نه آقای خاتمی و اساسا جریان اصلاح‌طلب در انتخابات 92 شرکت نخواهند کرد؛ چرا که نه اصولگرایان تمایلی به حضور اصلاح‌طلبان دارند و نه خود این آقایان تمایلی به شرکت در انتخابات دارند.

وی افزود: شاید اصولگرایان بگویند آقایان مصطفی کواکبیان، حسن روحانی و محمدرضا عارف به نمایندگی از جریان اصلاح‌طلب در انتخابات حضور دارند. آنان تلاش خواهند کرد حضور تیپ درجه 2 و درجه 3 اصلاح‌طلبان در انتخابات را طوری وانمود کنند که گویا انتخابات کاملا باز برگزار می‌شود، اما همه می‌دانیم که این آقایان نماینده اصلاح‌طلبان نیستند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: غیر از آقایان هاشمی و خاتمی، اگر قرار بر نامزدی فردی از جریان اصلاح‌طلب در انتخابات 92 باشد، باید علنا و صراحتا این مساله از سوی رهبری اصلاحات به جامعه اعلام شود.

وی با طرح این پرسش که چرا اصولگرایان نمی‌خواهند آقایان هاشمی یا خاتمی در انتخابات شرکت کنند؟ پاسخ داد: واقعیت این است که اگر آقایان خاتمی یا هاشمی در انتخابات 92 شرکت کنند؛ قطعا با رای بالایی پیروز خواهند شد، بنابراین اصولگرایان نمی‌خواهند روزهای تلخ پس از دوم خرداد 76 را مجددا تجربه کنند.

وی یادآور شد: فقط یک احتمال دارد که اصولگرایان با حضور آقایان هاشمی یا خاتمی موافقت کنند، آن هم پس از موفقیت رحیم مشایی برای شرکت در انتخابات است. در این صورت اصولگرایان باید از این آقایان دعوت کنند.

این استاد دانشگاه افزود: بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده، اصولگرایان حداکثر پنج، شش میلیون رای دارند، ولی رای رحیم مشایی نسبت به بالاترین نامزد اصولگرایان بین دو تا سه برابر است.

در ادامه عبدالرضا داوری با انتقاد از سخنان زیباکلام و سلیمی‌نمین، گفت: این آقایان در سخنانشان تصوری از جریان اصولگرا را ارائه دادند که گویا احمدی‌نژاد و حامیانش در این جریان قرار دارند، در حالی که طی سال‌های اخیر مرزبندی گفتمانی جریان احمدی‌نژاد و اصولگرایان به حدی شفاف شده که این جدایی را اثبات می‌کند.

وی افزود: گفتمان احمدی‌نژاد نشان می‌دهد که پیوندهای سیاسی جریان اصولگرا با جریان احمدی‌نژاد چندان جدی نبوده است و بنده جریان احمدی‌نژاد را به هیچ وجه در اردوگاه اصولگرایان نمی‌دانم.

داوری تصریح کرد: پیش فرض آقای زیباکلام این بود که جریان احمدی‌نژاد حتما در انتخابات شرکت خواهد کرد، ولی این مساله فقط یک گمانه ‌زنی سیاسی و رسانه‌ای است یا شاید تحلیلی از برخی رفتارها در دولت است، ولی این تحلیل‌ها متکی از اسناد و مدارک نیست.

وی با اشاره به بخش‌هایی از سخنان احمدی‌نژاد در سفر استانی به سمنان، گفت: احمدی‌نژاد در سمنان گفت "ما نیازمند اصلاحات تند و بزرگ هستیم" بخشی از دوستان در دولت از جمله آقای طاهرزاده تحلیل دادند که ظرفیت گفتمان احمدی‌نژاد از ظرفیت‌های امروز ایران بیشتر است، بنابراین اول باید ظرفیت‌سازی شود تا بعد در دولت به اجرا در آید.

وی افزود: افرادی که به این موضوع اعتقاد دارند بر این باورند که انتخابات 92 زمان خوبی برای حضور حامیان دولت در انتخابات نیست هر چند هستند افرادی در این بین که برعکس این تحلیل اعتقاد دارند.

وی افزود: برخلاف آنچه که در سطح سیاسیون و رسانه‌ها گفته می‌شود، جریان حامیان دولت جمع‌بندی و نقشه راهی برای حضور در انتخابات ندارند و این جریان هنوز برای شیوه حضور در انتخابات جمع‌بندی نداشته است.

در ادامه عباس سلیمی‌نمین با بیان این‌که بنده در فکر القا کردن مطلبی به افکار عمومی نیستم، گفت: بنده نظرسنج نیستم که بخواهم بر رای افراد تاثیرگذار باشم، اما اینکه اعلام شد رحیم مشایی رای بسیار بالایی دارد، خود نوعی القا است.

وی افزود: این‌که گفته می‌شود رهبری اصلاحات و یا رهبری جریان هاشمی، منظور چیست؟ وقتی صحبت از حزب می‌شود اعضای حزب باید تابع رهبرشان باشند، ولی آیا اصلاح‌طلبان یک حزب هستند یا یک طیف؟ البته این مساله درباره اصولگرایان نیز صادق است و اصلا رهبری جریان اصولگرا و یا اصلاح‌طلب با کدام معیار مشخص می‌شود.

وی متذکر شد: به اعتقاد بنده این مساله نوعی استبداد رای و محروم کردن توده‌های مردم از انتخابی آزاد است.

وی افزود: اگر گفته شود که محمدرضا عارف نماینده اصلاح‌طلبان نیست و رهبری اصلاحات باید وی را تایید کند، القای نوعی استبداد است. خاتمی چطور خاتمی شد؟ مگر غیر از قرار گرفتن در قاعده رای مردم به این جایگاه رسید؟ آیا می‌توان این قاعده را از سایر کاندیداهای جریان اصلاح‌طلب گرفت؟

این نماینده جریان اصولگرا رقابت بین جریان هاشمی و احمدی‌نژاد را نوعی دعوای کاذب دانست و افزود: حضور هاشمی در صورت حضور مشایی یعنی دعوای کاذب و ظاهری؛ چرا که در پشت صحنه جریان هاشمی و احمدی‌نژاد ارتباطات بسیار گسترده‌ای دارند تا جامعه را قطبی کنند.

وی افزود: این‌که گفته می‌شود اصولگرایان مجبور خواهند شد به دلیل حضور رحیم مشایی به سمت جریان اصلاحات یا هاشمی بروند، باید پاسخ داد که اصولگرایان اصلا وارد چنین بازی سیاسی نخواهند شد.

وی متذکر شد: اصولگرایان معتقدند نباید وارد بازی سیاسی هاشمی احمدی‌نژاد شد.

در ادامه مناظره امروز دانشگاه تهران، صادق زیباکلام به انتقاد از سخنان سلیمی‌نمی پرداخت و گفت: این‌که هیچ تضاد و تقابلی بین احمدی‌نژاد و هاشمی وجود نداشته، حقیقت ندارد، طوری که سلیمی‌نمی القا می‌کند و می‌گوید که رقابت آنها با هم جنگ زرگری است، نمی‌تواند واقعیت داشته باشد و آنها دستشان با هم در یک کاسه باشد.

این استاد دانشگاه تهران، ادامه داد: آقای سلیمی‌نمین بحث از حقوق اجتماعی و شهروندی می‌کند. این خیلی خنده‌دار است که من مستبد و او مدافع حقوق شهروندی. ما در یک مناظره دیگر نیز که مربوط به انتخابات مجلس بود، شرکت کردیم و من در آنجا نیز این مساله را مطرح کردم که اصلاح‌طلبان در انتخابات حضور ندارند، اما خود آقای سلیمی‌نمی گفت که کسانی مثل کواکبیان، نمایندگان اصلاح‌طلبان هستند، اما همین آقای کواکبیان از حوزه انتخابیه‌اش در حوزه سمنان هم نتوانست رای بیاورد. اگر جامعه، آقای کواکبیان را اصلاح‌طلب می‌شناخت، چرا در همان حوزه سمنان هم به او رای نداد.

وی ادامه داد: من نمی‌دانم چه کسانی اصلاح‌طلبان هستند، ولی اگر شما اصرار دارید افرادی مثل حسن روحانی، کواکبیان، محمد شریعتمداری نمایندگی اصلاح‌طلبان را دارند، بگذارید خاتمی در انتخابات شرکت کند و آن‌وقت ببینید مردم چه کسی را به عنوان اصلاح‌طلب می‌شناسند.

زیباکلام خطاب به سلیمی‌نمی ابراز عقیده کرد: شما می‌گویید انتخابات آزاد است، ولی بحث از این است که مردم می‌خواهند در انتخابات شرکت نکنند.

صادق زیباکلام در پاسخ به مجری برنامه که پرسید چرا هاشمی رفسنجانی در انتخابات شرکت نمی‌کند؟ پاسخ داد: وقتی صحبت از این می‌شود که هاشمی نماز جمعه بخواند، به او حمله می‌شود، ولی شما می‌گویدی راه باز است و او چرا در انتخابات شرکت نمی‌کند.

عبدالرضا داوری نماینده دولت نیز از سلیمی‌نمین انتقاد کرد و گفت: از کسی که تخصص تاریخ دارد، انتظار می رود براساس سند و مدرک صحبت کند. این‌که بگوییم در جلوی صحنه جنگ زرگری است و در پشت صحنه پیوندها برقرار شده، شایسته یک جمع دانشگاهی نیست. شاید در رسانه‌ها چنین چیزهایی را بگوییم، ولی واقعیت اینگونه نیست.

نمانده دولت در این مناظره ادامه داد: از صدر مشروطه تا امروز یک تضاد دائمی و تحولات در ایران حاکم بوده ؛ رهبری در سال 73 با مدیران خبرگزاری‌ها دیدار داشتند و فرمودند مارکیست‌ها حرف بی‌ربط زیاد دارند، یک حرف درست دارند که مبارزه علم است و باید تضاد اصلی صحنه را تشخیص دهید تا زمانی که این تضاد را تشخیص ندهید، دچار تضادهای فرعی خواهید شد.

داوری تاکید کرد: تضاد اصلی در چند سال اخیر بین مدیریت مردمی و غیرمردمی است. آنچه خاتمی در سال 76 گفت و من هم به او رای دادم، همان بود که احمدی‌نژاد در سال‌های 84 و 88 گفت. منتها خاتمی به شعارهایش پایبند نبود، ولی احمدی‌نژاد به شعارهایش پایبند بود. در تقابلی که در سال‌های اخیر شکل گرفته، تضاد بین مدیریت مردمی و غیرمردمی است که در چهار حوزه با اقتصاد، فرهنگ، سیاست داخلی و سیاست خارجی خود را نشان می‌دهد. در مسائل اقتصادی تضاد بین جامعه‌گرایان و بازارگرایان وجود دارد.جامعه‌گرایان معتقدند که اقتصاد باید تابع همه حوزه‌های اجتماعی شود، ولی بازارگرایان معتقدند که همه باید از حوزه اقتصاد تبعیت کنند.

داوری تضادهای این دو حوزه در بحث فرهنگی را غفلت گرایی و اقتدارگرایی عنوان کرد و توضیح داد: فترت‌گرایان می‌گویند که آحاد مردم از فطرت پاک برخوردارند و نیاز نداریم با اقتدارگرایی فرهنگ مردم را مدیریت کنیم، در حالی که اقتدارگرایان سیاست‌های اقتدارگرایانه را پیگیری می‌کنند.

وی ادامه داد: در بحث سیاست داخلی مدیریت مردمی، مشارکت همه مردم را مطرح می‌کنند، در حالی که مدیریت غیرمردمی به حضور احزاب خاص معتقد است. در بحث سیاست خارجی هم مدیریت مردمی بر توانمندی‌های بومی برای ارتباط با خارج تکیه می‌کند، در حالی که مدیریت غیرمردمی معتقد است، برای بقا باید سازگار شویم و در دیپلماسی جهانی ادغام شویم.

داوری تاکید کرد: مردم مدیریت مردمی می‌خواهند،‌اما تضاد بین اصولگرایی و اصلاح‌طلبی تضاد اصلی نیست. بلکه تضاد کاذب و حداکثر یک تضاد فرعی است. شاید در مورد اصلاح‌طلبان بتوانیم بگوییم فرماندهی واحد ندارند، اما در مورد اصولگرایان اینطور نیست و تصمیمات اصلی را به یک گروه شیخوخیت واگذار می‌کنند.

در ادامه این نشست، عباس سلیمی‌نمین نیز به صادق زیباکلام انتقاد وارد کرد و گفت: ادبیاتی که به کار می‌برید، زیبنده دانشگاه نیست؛ چطور است که شما خود را از اصلاح‌طلبان کاسه داغ‌تر از آش می‌دانید، در حالی که آنها می‌گویند افرادی مثل کواکبیان کاندیدای حداقلی ما هستند.

او ادامه داد: حرف‌های شما که می‌گویید طرفداری من از حقوق مدنی خنده‌دار است، مستبدانه است. درباره دفاع هاشمی از کاندیداهای اصلاح‌طلبان باید بگویم که او در ملاقاتی که داشته، از حسن روحانی دفاع کرده و او را مناسب دانسته است. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که روحانی هیچ نزدیکی با جریان هاشمی ندارد. چون هاشمی خودش را در راس جریان اصلاحات می‌داند، احساس می‌کند اگر در انتخابات شرکت کند، رای بیشتری می‌آورد، اما مساله اینجاست که هر گروه و حزبی، احساسات مثبت و منفی در جامعه ایجاد می‌کند و این مساله نگرانی ایجاد می‌کند که چهره هاشمی در جامعه مثبت است یا منفی والا هیچ مانعی برای حضور او در انتخابات وجود ندارد.

سلیمی‌نمین اظهار کرد: حضور روحانی هم برای این است که زمینه حضور خودش را فراهم کند. اعزام افراد به صحنه انتخاباتی به این معنا نیست که فردی که صحنه‌گردانی می‌کند خودش برنامه‌ای برای ورود نداشته باشد.

او تاکید کرد: من به این مساله اذعان دارم که آقای احمدی‌نژاد کنونی با هاشمی هیچ مشکلی ندارند و حتی آدم‌ها و شیوه‌های او را به کار می‌گیرد. برای مثال جاسبی و مرتضوی آدم‌های او هستند که احمدی‌نژاد بالاترین پست‌ها را به آنها می‌دهد و حاضر است خلاف قانون آنها را روی کار نگاه دارد.

  در بخش دیگری از این نشست، زیباکلام به تشریح علل حضور پیدا نکردن هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری امسال پرداخت و گفت: مساله این است که فرض کنید هاشمی یا خاتمی در انتخابات شرکت کردند و از این دو نفر یک نفر رییس جمهور شد و مراسم تحلیفشان هم برگزار شد و دولت تشکیل دادند، اما وقتی می‌خواهند کارشان را شروع کنند، چه کار می‌خواهند بکنند پاسخ هیچ است، چون به آنها اجازه داده نخواهد شد.

او ادامه داد: به همین دلیل همین اصلاح‌طلبان تردید دارند در انتخابات شرکت کنند یا نه؟ چون هیچ بخشی از قدرت را در دست ندارند. مجلس، سپاه، بسیج، روحانیت مبارز، جامعه مدرسین و آیت‌الله مصباح با او مخالف هستند و از روز اول در برابرش خواهند ایستاد. در دوم خرداد 76 جناح راست غافلگیر شد، چون تصور نمی‌کرد چنین زلزله‌ای بیاد و خاتمی رای بیاورد. یکی، دو سال طول کشید تا توانست خودش را جمع و جور کند، اما این بار از همان ابتدا در مقابلش خواهند ایستاد، به همین دلیل خاتمی یا هاشمی نمی‌توانند هیچ کاری کنند.

زیباکلام گفت: ممکن است اگر رحیم‌مشایی و احمدی‌نژاد بتواند او را وارد انتخابات کنند، شرایط عوض شود، چون اصولگرایان دو گزینه بیشتر ندارند، یک گزینه بد که هاشمی و یا خاتمی است و یک گزینه بدتر که مشایی است. از بین بد و بدتر، اصلاح‌طلبان بد را انتخاب می‌کنند، چون می‌دانند هاشمی و خاتمی قابل کنترل هستند.

در ادامه این نشست،‌داوری به عنوان نماینده دولت این مساله را مطرح کرد که اختلاف‌نظر او با زیباکلام در این است که اگر یک رییس جمهور با محدودیت ارتباط یا قدرت انتخاب شود، اگر به رای بالای مردم متکی باشد و بتواند آن را به نفع مطلوب مدیریت کند، می‌تواند برای خودش پایگاه قدرت خوبی ایجاد کند.

وی ادامه داد:خاتمی در سال‌های ابتدایی ریاست‌جمهوری‌اش فضاهای خوبی داشت،‌منتها نتوانست از آن به خوبی استفاده کند و اتفاقاتی افتاد که حتی زیبا کلام هم در زمانی منتقد آنها بود.

داوری در پاسخ به بحث دیگر سلیمی‌نمین مبنی بر استفاده احمدی‌نژاد از مهره‌های هاشمی گفت: کسانی که احمدی‌نژاد استفاده کرد، از طیف‌های مختلف سیاسی بودند به شرطی که در شبکه‌های سیاسی نباشند.

وی گفت: شاید شافعی چهره‌ای باشد که در سال 88 به احمدی‌نژاد رای نداده، اما از او به عنوان رییس سازمان گسترش استفاده کرد. با این حال نمی‌توانیم بگوییم این مساله پیوند احمدی‌نژاد و هاشمی است. در مورد جاسبی و مرتضوی هم نمی‌شود گفت که آنها آدم‌های هاشمی هستند. اگر چنین چیزی هم باشد به برخورد اخلاقی احمدی‌نژاد به این آدم‌ها برمی‌گردد وگرنه به عنوان مثال اگر تلاش احمدی‌نژاد نبود، تغییراتی در دانشگاه آزاد اتفاق نمی‌افتاد.

داوری برخلاف نظر زیباکلام از حضور هاشمی در انتخابات خبر داد و گفت: ما خبر داریم که اقلام تبلیغاتی او در حال آماده شدن است و دفاتر تبلیغاتی‌اش را هم آماده کرده است. مهم‌ترین استراتژی هاشمی، حذف کاندیدای رای‌آور دولت است، اما یقین بدارید او در روزهای آخر اعلام کاندیداتوری خواهد کرد.

  در بخش دیگری از این نشست، عباس سلیمی‌نمین مساله تناقض‌گویی در سخنان زیباکلام را مطرح کرد و گفت: نمی‌توانیم بگوییم ریاست جمهوری قدرتی ندارد. آنهایی که می‌خواهند در قدرت بمانند این حرف را می‌زنند و پیشنهاد تغییر قانون اساسی را می‌دهند. اگر اصلاح‌طلبان هیچ کاری نتوانسته‌اند بکنند، پس کارنامه‌ای هم ندارند، ولی برچه اساس می‌گوییم آنها خوبند یا نه.

او گفت: اگر اینطور است، پس چرا این همه دست و پا می‌زنند که رای بیاورند. حرف بی‌مبنایی است. کسانی این حرف را می‌زنند که خودشان می‌خواهند در قدرت ماندگار شوند.

سلیمی‌نمین تاکید کرد: رویکرد مردم به این دلیل به اصلاحات تغییر کرد که کارنامه آنها ایراداتی داشت و این‌که آنها می‌گویند نمی‌خواهند کاندیدا شوند، خلاف عملکردشان است. همین آقای هاشمی دو سال است که دارد برای انتخابات کار می‌کند.

  در ادامه نشست انتخاباتی عباسی سلیمی نمین،‌صادق زیباکلام و عبدالرضا داوری،عنوان شد: آن چه مسلم است دولت‌های هاشمی،‌خاتمی و احمدی‌نژاد بر غنی‌سازی ایران متفق‌القول هستند و هیچ یک به خواسته‌های غرب تن ندادند.

در ادامه زیبا کلام گفت: ما همچنان معقتدیم که آقای هاشمی در انتخابات 92 شرکت نخواهد کرد با بررسی هشت سال ریاست جمهوری آقای هاشمی و اعتقادات ایشان که اصول گرایان با بسیاری از آنها مخالف هستند، می‌توان درک کرد که چرا هاشمی در انتخابات 92 شرکت نخواهد کرد.

زیبا کلام افزود: اعتقاد بنیادین هاشمی درباره خوب و یا بد بودن تضادهای موجود در جمهوری اسلامی با اعتقادات اصولگرایان جور در نمی‌آید. بین هاشمی و جریان اصول‌گرا در حوزه‌های اقتصادی،‌سیاست خارجی و بسیاری از مسائل داخلی تضاد وجود دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: هاشمی با تمام وجود معتقد به اقتصاد آزاد آدام اسمیت است، الگوی اقتصاد ایرانی اسلامی یا اسلامی ایرانی یا اقتصاد مقاومتی هیچ یک مدینه فاضله هاشمی نیست، مدل توسعه اقتصادی هاشمی در کشورهای برزیل، آژانتین، مالزی، سنگاپور، جواب داده است، برزیل که روزگاری بیست ویکمین اقتصاد جهان بود به اقتصاد هفتم جهان ارتقاء یافته است ترکیه نیز بیش از 120 میلیون دلار صادرات دارد، هاشمی در پی اجرایی کردن چنین مدل اقتصادی است،‌اقتصادی که مورد انتقاد اصولگرایان است.

وی تاکید کرد: هاشمی اگر بتواند کلنگ بر می‌دارد و اقتصاد فاسد ایران را نابود می‌کند.

زیباکلام با اشاره به اندیشه هاشمی رفسنجانی در عرصه سیاست خارجی گفت: هاشمی در عرصه سیاسی خارجی معتقد به ستیزه‌گری همیشگی با آمریکا نیست. وی ایران را برای همیشه پرچم‌دار مردم مستقل دنیا نمی‌داند، وی در دهه 1990 و در جریان مک‌فارلین تصمیم به مذاکره با آمریکا گرفت، ولی امروز قدرت هاشمی به مراتب کمتر از دهه 60 و 70 است ،بنا براین دلایل ایشان در انتخابات 92 شرکت نخواهد کرد.

وی خطاب به سلیمی نمین پرسید شما با کدام استدلال می‌گوید که هاشمی دو سه سال است مخفیانه برای حضور در انتخابات تلاش می‌کند.

در ادامه عبدالرضا داوری نماینده دولت در این نشست گفت: برخلاف آقای زیباکلام بخشی مهمی از اصولگرایان گفتمان هاشمی را قبول دارند و فقط ایثارگران با ایشان همراه نیستند.

وی افزود: آقایان قالیباف و ولایتی در ائتلاف 1+2 و همه افراد حاضر در ائتلاف پنج‌گانه گفتمان هاشمی را قبول دارند.

وی با تاکید بر این‌که هاشمی بنا بر همان دلایلی که در سال 84 در انتخابات شرکت کرد، در انتخابات 92 نیز حضور خواهد یافت گفت: هاشمی توسعه بازارگرایانه را قبول دارد، در حالی که الگوی اقتصاد آزاد موجب از پا درآمدن 80 کشور جهان شد هر چند که برزیل و ترکیه و کشورهای دیگری براساس این الگو موفق شدند.

وی افزود: کم کردن نقش ولی فقیه و تقویت جایگاه رییس جمهور از دیگر اعتقادات هاشمی است به اعتقاد ایشان رییس جمهور باید فردی متشخص باشد که در برابر رهبری نظرات خود را دنبال کند.

وی افزود: هیچ کس از این چنین ویژگی جز هاشمی رفسنجانی برخوردار نیست. با بررسی بازگشت پسر هاشمی و رفتن دختر و پسر ایشان به زندان و کلا بررسی مجموعه دیدارها و با مقایسه گفتارهای هاشمی از مهرماه سال 83 تا مهر 84 نشان می‌دهد، رفتار هاشمی فراز و فرودهای زیادی دارد. البته مجموعه گفتارهای هاشمی در سال 91 و مقایسه آن با سال 84 نیز در این موضوع صحه می گذارد.

داوری تصریح کرد: هاشمی معتقد است در دوره احمدی‌نژاد در توسعه کشور اختلال به وجود آمد.

این حامی دولت در عین حال گفت: البته احتمال دارد هاشمی در این سن ترجیح دهد در پشت صحنه انتخابات عمل کند.

عباس سلیمی نمین نماینده جریان اصول‌گرا در این نشست گفت: هاشمی برای موفق شدن در انتخابات دقیقه 90 وارد انتخابات نمی‌شود، همانطور احزاب سیاسی برای حضور در انتخابات از دو سال قبل فعالیت‌های خود را آغاز کرده‌اند هاشمی نیز مثل آنان از دو سال قبل برای شرکت در انتخابات برنامه‌ریزی کرده است.

وی افزود: اگر هاشمی بخواهد بیاید، آمدنش نباید به صورتی باشد که شکستی بر شکست‌های گذشته‌اش بیافزاید، بنابراین باید ارتباطات داخلی و بین‌المللی خود را تقویت کندکه در حال انجام این کارها است.

وی افزود: وقتی صحبت از احتمال آمدن می‌شود یعنی تلاش برای‌ آمدن.

وی در بخش دیگری از سخنانش دعوای احمدی‌نژاد و هاشمی را ظاهری دانست و افزود: هاشمی و دولت احمدی‌نژاد مسئله چندانی با هم ندارند، جریان هاشمی و دولت در پی خارج کردن جامعه از تعقل وایجاد نوعی شور انتخاباتی هستند تا بر انتخابات سوار شوند.

وی با اشاره به بخش‌های از سخنان زیباکلام گفت: هاشمی بحث ارتباط با آمریکا در زمان امام را رد کرده است، ولی خوشبختانه آقای زیباکلام بر این موضوع صحه گذاشت، هاشمی تاکنون نگفته است برخلاف قانون اساسی عمل کرده است قانون اساسی وجود جنگ و صلح و ارتباط با آمریکا را مشخص کرده است و هاشمی با قلم خود تاکنون این قانون را نفی نکرده است.

وی تاکید کرد: رهبری در این باره تصمیم‌گیری کرده‌اند و هاشمی نیز خلاف قانون اساسی عمل نکرده است، ولی آقای زیباکلام این موضوع را نفی کرد.

وی با بیان این که فردمحوری جزء ویژگی‌های شخصیتی هاشمی است، گفت: تبعیت از الگوهای نظام‌ سرمایه‌داری از دیگر ویژگی‌های هاشمی است.

وی افزود: الگوی ترکیه در عرصه اقتصاد چندان هم موفق نبوده است با بررسی وضعیت کشور برزیل در حالی که از مدل جهانی طبعیت کرد، مشخص می‌کند که نسل‌های زیادی در این کشور باید کار کنند تا این کشور بتواند سود بسیار هنگفت وام بانک جهانی را بازپرداخت کند.

سلیمی نمین تصریح کرد: برخی غرب را قدرتی تعیین‌کننده در ایران می‌دانند.

وی در عین حال طرح ارتباط با آمریکا توسط دولتمردان احمدی‌نژاد را بالاترین ضعف این دولت دانست و افزود: در حالی که آمریکا رابطه خود را با ایران را قطع کرد دنبال کردن برقراری رابطه با آمریکا توسط دولتمردان فعلی یک نقطه ضعف است.

زیباکلام در ادامه این نشست در پاسخ به این پرسش که چرا هاشمی در دوران ریاست جمهوری‌اش نتوانست الگوی اقتصاد آزاد را به درستی پیاده کند؟ گفت: نیروها و جریان‌های سیاسی اجازه ندادند، هاشمی رفرم اقتصادی اجرا کند، همچنان که اصلاح‌طلبان نیز هشت سال بعد در برابر هاشمی قرار گرفتند همین روند در انتخابات 92 به بعد نیز اجرا خواهد شد.

در ادامه عباس سلیمی نمین با اشاره به مباحث مطرح شده در حوزه فناوری‌هسته‌یی گفت: آنچه مسلم است دولت‌های هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد بر غنی‌سازی توسط ایران متفق‌القول هستند و هیچ یک به خواسته‌های غرب تن ندادند البته دعواهایی برای شیوه تحقق این هدف وجود داشت، ولی اختلافات عمیقی در این حوزه بین این سه دولت مشاهده نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا رفتن به سمت انرژی هسته‌یی به نفع منافع ملی است گفت: این مسئله موضوع خوبی است که در جلسه جداگانه به تفسیر مورد بررسی قرار گیرد.

نماینده جریان اصولگرا متذکر کرد: از وقتی که احمدی‌نژاد فکرش به سمت بقای در قدرت متمرکز شد، مدیریت مسئله هسته‌یی تحت‌الشعاع قرار گرفت.

وی با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد کشور گفت: به اعتقاد کارشناسان تحریم‌ها حداکثر 30 درصد بر مسائل اقتصادی اثرگذار بوده است، بی‌توجهی دولت به مسائل اساسی اقتصاد چالش امروز کشور است.

عبدالرضا داوری در ادامه این نشست گفت: در دولت احمدی‌نژاد به صورت خاص مجموعه‌ای از شبکه‌ رسانه‌ای به تصویری‌سازی از دولت پرداخته است.

وی با انتقاد از بخشی از سخنان سلیمی نمین گفت: توقع نداشتم آقای سلیمی نمین بگوید آقای احمدی‌نژاد در پی ارتباط با آمریکا و رها کردن اداره کشور است تصور رسانه‌ها بر همین اساس شکل گرفته است.

وی با ارائه آماری گفت: در سال 91، 48 درصد از درآمدهای نفتی محقق شد که ارز آن وارد کشور نشد. داستان تحریم ها در سینه ماست، ولی نمی‌توانیم آن را بیان کنیم.

وی تصریح کرد: جریان‌های سیاسی اجازه ندادند برنامه‌های اقتصادی دولت پیش برود. در حالی که احمدی‌نژاد متهم به تلاش برای برقراری رابطه با آمریکا می‌شود، در شهریورماه گذشته احمدی نژاد جلوی برخی افراد که برای مذاکره با آمریکا تلاش می‌کردند، ایستاد و اصلا احمدی‌نژاد هشت سال است که چوب این اعتقادش را می خورد.برخی زیر شعار استکبارستیزی با انگلستان و آمریکا فالوده خوردندو فرزندان و خانواده‌هایشان را برای تحصیل و زندگی به انگلستان فرستادند در دوره احمدی‌نژاد برخی از قراردادهای انگلیسی و آمریکایی متوقف شد.

وی با اشاره به جریان دانشگاه آزاد و برکناری جاسبی از ریاست این دانشگاه گفت:شما چه می دانید چه نامه‌های به چه جاهایی نوشته شد که جاسبی به زیر آید، اما از جاهایی مسیر بسته شد این را بدانید که اگر پیگیری‌های احمدی‌نژاد نبود جاسبی با چند مصاحبه‌ی زاکانی و برخی ا‌ز آقایان نمی توانست جاسبی را از ریاست دانشگاه آزاد به زیر آورد.

وی دلیل امضا نشدن حکم رییس جدید دانشگاه آزاد توسط احمدی‌نژاد را تصمیمی مدیریتی دانست و افزود: چنین ایراداتی به احمدی‌نژاد ایرادات بنی‌اسراییلی است احمدی‌نژاد اجازه نداد جاسبی در هیات امنای دانشگاه آزاد صاحب رای شود.

در ادامه این مناظره صادیق زیباکلام این پرسش را مطرح کرد که نسبت افرادی مثل مصطفی کواکبیان با دموکراسی بودن در چه چیزی خلاصه می‌شود و ادامه داد: نسبت این افراد با دموکراسی در این است که ظرف چند سال گذشته چقدر درمورد آن حرف زده و فعالیت کرده‌اند.

او ادامه داد: اصلاح‌طلب بودن کارت ورود به محدوده ندارد، بلکه نسبت به پایمردی و ایستادگی افراد سنجیده می‌شود، اصلاح‌طلبان نه حزب هستند و نه کلوپ که کارت ورود داشته باشند اصلاح‌طلبی به این برمی‌گردد که چقدر برای دموکراسی، آزادی مطبوعات و زندانیان سیاسی می‌ایستیم.

زیباکلام در ادامه صحبت‌هایش نقدی را نیز به هاشمی رفسنجانی وارد کرد و گفت: بزرگترین نقد من به هاشمی رفسنجانی که بارها آن را در مقالاتم مطرح کردم، این است که شما هیچ‌وقت پای دموکراسی نایستاده‌اید. اگر زمانی که در سال 55 که شما قدرت داشتید و شعار مرگ بر بازرگان می‌دادند، در مقابل آن ایستاده بودید در سال 88 و 89 نمی‌گفتند مرگ بر هاشمی؛ من همواره گفته‌ام اکبر هاشمی رفسنجانی نه نلسون ماندلا است نه ماهاتما گاندی.

در بخش دیگری از این نشست که عبدالرضا داوری نماینده دولت در این مناظره گفت:‌دولت در یک غربت ر سانه‌ای قرار دارد مثلا همین دیروز خبرنگار روزنامه همشهری به من گفت دولت ده‌ها رسانه‌ دارد در حالی که چیزی در دولت راه نینداخته‌ایم. آن چه که هست در یک اقلیت عددی است.

داوری ادامه داد: من دفاع نمی‌کنم، ممکن است اشکالاتی وجود داشته باشد، اما امپراطوری عظیم رسانه‌ای در مقابل دولت است و حداقل سه خبرگزاری و ده‌ها روزنامه تلاش می‌کنند که تصویر کاریکاتوری از دولت ارائه بدهند.

وی اتفاقات و حاشیه‌های اسفندیار رحیم مشایی را یک بلم بزرگ رسانه‌ای دانست و گفت: مشایی را بایک موج بزرگ انگلیسی تخریب کردند و با اتهامات کاذب و انگ‌زنی سعی کردند تصویر کاریکاتوری از او نشان دهند. زمانی که بحث قصه دوستی با اسرائیل مطرح شد جلساتی داشتیم که دو نفر از دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) تا حد تکفیردر مورد مشایی حرف زدند، اما وقتی با او جلسه‌ای گداشتند گفتند 90 درصد مسائل ما با مشایی حل شده است.

وی در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: فضاسازی رسا‌نه‌ای و حبابی که ایجاد شده خواهد ترکید و چهره واقعی مشایی حداقل برای نخبگان آشکار خواهد شد.

در ادامه این نشست عباس سلیمی نمین انتقاداتی به صحبت‌های داوری مطرح کرد و گفت: این مظلوم‌گرایی خیلی گیرایی نخواهد داشت. در سال‌های قبل هم من از احمدی‌نژاد دفاع کردم، اما الان انتقاداتی دارم و معتقدم او نسبت به شعارهایش زاویه پیدا کرده است

سلیمی‌نمین به موضع‌گیری‌های احمدی‌نژاد اشاره کرد و گفت: بعد از حمله دانشجویان به سفارت انگلیس که من هم آن را رد می‌کنم ،دولت مواضعی گرفت و حتی با مصوبه مجلس درمورد کاهش روابط با انگلیس مخالفت کرد.

وی سپس به نقد اشخاص به کار گرفته شده در دولت پرداخت و گفت: برخی جریان‌ها در صنعت روی کار آمدند و برخی کنار گذاشته شدند، اما در دولت دهم و نهم خیلی‌ها بدون این که درس خوانده باشند مدرک تحصیلی گرفتند و در دانشگاه‌ها تدریس کردند، علی‌القاعده وقتی احمدی‌نژاد از این اصول تبری می‌جوید و خود را کنار می‌کشد من هم دلیلی نمی‌بینم که او را اصولگرا بخوانم و انتقاداتم را بیشتر نکنم.

داوری در ادامه با اشاره به بحث فضاسازی رسانه‌ای درباره تجمع 29 فروردین در ورزشگاه آزادی، گفت: ساده‌لوحانه است که بخواهیم بگوییم این کار انتخاباتی است؛ چرا که دولت اعتقاد دارد مهندسی افکار انسان‌پذیر نیست. اینکه ما بخواهیم با 100 هزار نفر انتخابات 50 میلیونی را ببریم، مسئله‌ای نیست که واقعیت داشته باشد.

وی درباره تحریم‌ها گفت: سال‌ها بعد که موضوع تحریم‌ها مشخص شد، معلوم می‌شود کدام جریان‌ها با اعمال فشار نگذاشتند برنامه‌های احمدی‌نژاد به خوبی پیش برود.

داوری حکم حکومتی رهبری علیه مشایی را هم حکمی صریح دانست که به او انگ یا تهمتی را وارد نکرده است و گفت: رهبر در حکم خود به این مسئله اشاره کرده که انتخاب مشایی باعث اختلاف بین حامیان دولت می‌شود.

او در پاسخ به سلیمی‌نمین هم توضیح داد: احمدی‌نژاد هیچوقت دنبال سناریوی رابطه با آمریکا نبوده و این مسئله هم از جنس فضاسازی‌های رسانه‌ای است.

  صادق زیبا کلام در ادامه گفت: خیلی‌ها معتقدند در انتخابات 88 تقلب شده، خیلی‌ها هم معتقدند تقلبی صورت نگرفته، اما اصلاح‌طلبان درصورتی که بخواهند وارد فضای انتخابات شوند با این مسئله مواجه‌اند که می‌توانند بدنه اجتماعی‌شان را باخود همراه کنند و رای‌دهندگان بالقوه‌شان را وادار کنند پای صندوق‌های رای بیایند.

زیباکلام در پایان ابراز عقیده کرد که به اعتقاد او در ماجرای ستاربهشتی علی مطهری یک اصلاح‌طلب است و ازنمره صفر تا 20 بالاترین رای را در طیف اصلاحات می‌آورد.

منبع: ایسنا