۳۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۹

سفر با اهداف پروازی ایمن نیست!

براساس آخرین تصمیم فدراسیون تیراندازی، تیم ملی اهداف پروازی در رده جوانان و نوجوانان تشکیل شده و تیرانداران بزرگسال تنها در بخش بانوان تیم ملی دارند.
کد خبر : ۱۰۶۷۱۸
صراط:  در سال‌های اخیر رشته تیراندازی جزو رشته‌های موفق ایران بوده که در المپیک لندن هم با نتیجه ای که الهه احمدی در رشته ثابت کسب کرد، درخشش قابل توجهی داشت. اما به نظر می‌رسد که در موفقیت‌های تیراندازی، رشته اهداف پروازی آنقدرها هم سهمی نداشته است و این سال‌ها این رشته مهیج نتوانسته آن طور که باید همچون رشته ثابت با مدال‌آوری جایگاهی ارزشمند برای خود دست و پا کند. البته کسب مدال برنز توسط سپیده سیرانی در مسابقه‌های آسیایی هند چراغ سبزی برای اهداف پروازی محسوب می‌شود تا شاید این بار نگاه ها به آسمان این رشته هم دوخته شود.

اما آنچه که بعد از مسابقه‌های آسیایی هند اتفاق افتاد تعطیلی چند ماهه اردوهای تیم ملی اهداف پروازی بود که دلیل آن بیشتر مشکلات مالی و نبودن مهمات اعلام شد. نبود اردوی تیم ملی در اهداف پروازی حدود سه ماه ادامه داشت تا این که اواخر سال 91 پس از رفتن مربیان خارجی از فدراسیون‌ها به صورت رسمی اعلام شد که علی افسری، به عنوان مربی اهداف پروازی بزرگسالان فعالیت خواهد رد و به زودی اردوی تیم ملی آغاز می‌شود. اما سال به پایان رسید و خبری از اردوی تیم ملی اهداف پروازی نشد.

اعتراضات ملی‌پوشان بزرگسال از نبودن اردو، کنار گذاشتن آن‌ها به منظور جوانگرایی در تیم ملی از یک سو و اعتراض مربی جدید به نامساعد بودن شرایط تیم ملی اهداف پروازی از سوی دیگر باعث شد که در نهایت هاشمی، رییس فدراسیون تیراندازی عنوان کند "بحث مهمات تنها بخشی از مشکلات تیم ملی اهداف پروازی است و برگزار نشدن اردوی تیم ملی دلایل دیگری دارد که از جمله آن نارضایتی برخی افراد از تغییر و تحولات صورت گرفته در کادرفنی است."

رییس فدراسیون تیراندازی اظهار امیدواری کرده بود که مشکلات اهداف پروازی برطرف و اردوی تیم ملی این رشته برگزار شود. حالا که یک ماه از سال جدید را پشت سر گذاشته‌ایم خبرهایی درباره برگزاری اردوی تیم ملی اهداف پروازی شنیده می‌شود؛ اردویی که در رده بزرگسالان تنها برای بانوان است و این بار علی افسری که پیش از این به عنوان مربی تیم ملی اهداف پروازی معرفی شده بود قرار است در تیم‌های نوجوانان و جوانان حضور داشته باشد و پیام رجایی مسئولیت مربی‌گری تیم بانوان در رده بزرگسالان را بر عهده دارد.

مسابقات آزاد اهداف پروازی

علی افسری درباره مسئولیت جدید خود گفت: فدراسیون تیراندازی برای رده بزرگسالان یک حد نصاب امتیاز را در نظر گرفته است که براساس آن اگر تیراندازی بتواند در رشته تراپ امتیاز 116 را ثبت کند، به او جایزه نقدی پرداخت خواهد شد و به عنوان پاداش به یک مسابقه برون مرزی اعزام می شود. همچنین تیرانداز مورد نظر تا زمان اعزام به مسابقه می‌تواند برنامه خود را به کمیته فنی اعلام کند تا در صورت موافقت ، مهمات و محل مورد نیاز برای تمرین به او داده شود.

وی افزود: اصل موضوع این است که فدراسیون در اهداف پروازی ساختار مشخصی ندارد. در حالی که فدراسیون به عنوان متولی رشته تیراندازی یکی از وظایفش تعیین ساختار و نمونه برای تیراندازی است. یک تیرانداز باید بداند برچه اساس باید تیراندازی کند نه این که یک تیرانداز به تیم ملی بیاید و پس از 10 سال مجبور باشند او را به خاطر مشکلات تکنیکی، فنی ،اخلاقی و... کنار بگذارند. به همین دلیل است که اهداف پروازی نتیجه نمی‌گیرد. رییس فدراسیون نظرش این بود که من به عنوان سرمربی فعالیت کنم اما در کمیته فنی نتوانستند به چنین نتیجه‌ای برسند. متاسفانه تیم بزرگسالان اهداف پروازی به جای آن که بخواهد روی تکنیک کار کند کاملا در حاشیه است. این که چه میزان بودجه به تیم اهداف ثابت داده شده و چه مقدار بودجه برای اهداف پروازی در نظر گرفته‌اند به ورزشکار چه ارتباطی دارد؟

وی در پاسخ به این که به نظر می‌رسد اختلاف نظرهایی از زمان حضور شما در تیم ملی به وجود آمده که یکی از دلایل برگزار نشدن اردوهاست، گفت: من نمی‌توانم بگویم که حضورم را در تیم ملی قبول کرده‌اند یا خیر چون عده‌ای می‌گفتند که با بودنم موافق هستند و برخی‌ها هم می‌گفتند که نمی‌خواهند من یا فرد دیگری در تیم ملی باشد.

افسری خاطرنشان کرد: زمانی که مطرح شد دیگر مربی خارجی در تیم اهداف پروازی نخواهد بود پیشنهاد کردم که یک کادر اجرایی برای تیم ملی در نظر بگیریم و این پیشنهاد دال بر این نبود که خودم سرمربی شوم. بیشتر هدفم این بود که تیرانداز خودش در تیم ملی موظف باشد. اما در کمیته فنی به جای آن که طرح من را بررسی کنند، عنوان کردند که آیا تیراندازان افسری را به عنوان سرمربی قبول می‌کنند یا خیر یا اینکه او توان مربی‌گری را دارد؟ در نهایت هم قرار شد بخشی از کار به پیام رجایی سپرده شود. در مجموع شرایط خوبی برای اهداف پروازی وجود ندارد و من هم از این وضعیت راضی نیستم.

افسری در ادامه به آغاز اردوی تیم ملی جوانان و نوجوانان از اول اردیبهشت اشاره کرد و گفت: اردوی اهداف پروازی در رده نوجوانان و جوانان از اول تا 28 اردیبهشت آغاز خواهد شد که دو تیرانداز در رده جوانان و دو تیرانداز در رده نوجوانان در این اردو حضور دارند که براین اساس مرضیه پرورش نیا و بهزاد ایرانمنش دو تیرانداز نوجوان ایران هستند که خود را برای مسابقه‌های آسیایی چین آماده می‌کنند. در رده جوانان هم صمدخانی و محمد پرورش‌نیا در اردو خواهند بود و متاسفانه در این رده بانوان نماینده‌ای ندارند.

با این که مسابقات آزاد اهداف پروازی در سایت آزادی در هفته گذشته برگزار شد اما درواقع تیم ملی اهداف پروازی، حال و روز خوبی ندارد. باید دید آیا فدراسیون تیراندازی برنامه خاصی برای بهبود اوضاع این رشته در نظر خواهد داشت یا اینکه تیراندازان اهداف پروازی در چنین شرایطی کژ دار و مریز به تمرینات خود ادامه می دهند؟

منبع: ایسنا