۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۷
مواضع جبهه پایداری پیرامون ساکتین و یک سوال

آیا لنکرانی جزء ساکتین فتنه محسوب می شود؟

بررسی سوابق اظهارات و موضع گیری های باقری لنکرانی بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم ما را به موضع گیری خاص و روشنی از او در خصوص «فتنه» رهنمون نمی سازد.
کد خبر : ۱۰۹۵۸۳
"گروه سیاسی صراط" - صادق محصولی، از اعضای شاخص شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی، اواخر اسفندماه گذشته در نشستی سیاسی در قم گفته بود : «افرادی که در پست‌های پایین‌تر از ریاست جمهوری موفق نبوده‌اند و در زمان فتنه جزو ساکتین محسوب می‌شدند چگونه می‌توانند در پست ریاست جمهوری موفق باشند و سقوط نکنند؟»
تشخیص اینکه کنایه او به کدام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بوده، کار دشواری نیست. اما این اولین باری نیست که یکی از اعضای جبهه پایداری انقلاب اسلامی به انتقاد از «ساکتین فتنه» می پردازند. پیش از این، در همایش بزرگ جبهه پایداری، مرتضی آقاتهرانی دبیرکل این جبهه، «ساکتین فتنه» را به «برخورد با ولایت» متهم کرده بود. او با بیان اینکه «برخی از انصار دوست دارند از روز 9 دی یاد نشود چراکه خودشان در آن روزها ساکت بودند» گفته بود «داستان فتنه در واقع برخورد با ولایت بود.»



حمله به «ساکتین فتنه» به جای «اصل فتنه»
غلامحسین الهام نیز تا کنون به دفعات از «ساکتین فتنه» انتقاد کرده است. او در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات و خبرگزاری ها، این افراد را فاقد «صلاحیت سیاسی» دانسته بود. به گفته او، «ساکتین فتنه به گونه ای عمل کردند که مواضع و حرکات آنها در جهتی که موجب تقویت دشمن بود قرار گرفت که همین امر صلاحیت سیاسی آنها تحت سوال قرار می دهد.»
مهدی کوچک زاده دیگر عضو شاخص جبهه پایداری نیز پیش از این، حضور این افراد در صحنه مدیریت انتخابات را غیرقابل پذیرش دانسته بود. به گفته او، «اصولگرایانی که در قضایای فتنه 88 سکوت کردند و موضع خود را صریح اعلام نکردند، هر چند که شاید نتوان آنها را از دایره اصولگرایی خارج کرد اما این افراد در صحنه مدیریت انتخابات برای اصولگرایان پذیرفتنی نیستند.»
روح الله حسینیان نیز از قافله حمله کنندگان به «ساکتین فتنه» جا نمانده است. او پیش از انتخابات مجلس نهم در اظهارنظری گفته بود «جبهه پایداری معتقد به این است که افرادی که در جریان فتنه 88 آزمایش خوبی پس نداده اند، نباید در راس امور اصولگرایان قرار بگیرند.» این عضو جبهه پایداری افزوده بود «البته ما نمی­گوییم که اینها اصولگرا نیستند بلکه می گوییم اینها مردودین فتنه هستند برای مثال برخی از این افراد هنوز هم حاضر به ذکر نام فتنه برای حوادث پس از انتخابات 88 نیستند پس این ها چگونه می توانند نماینده مردمی شوند که حماسه 9 دی را آفریدند».
حمید رسایی، دیگر عضو جبهه پایداری هم در اظهارنظری مشابه گفته بود «کسانی که در فتنه ۸۸ ساکت بودند، جزو خواص مردود هستند ولی هنوز داخل در نظام هستند – نه مثل موسوی و کروبی و برخی اصلاح‌طلبان و حامیان آنها که از اصل نظام خارج شدند- ما اینها را اصولگرا می‌دانیم، لکن جایگاه تصمیم ‌گیری برای اصولگرایان دیگر را ندارند.»
به نظر می رسد میزان حملات اعضای جبهه پایداری به «ساکتین فتنه» به اندازه ای است که حتی با حملات آنان به «اصل فتنه» نیز قابل قیاس نیست.
وجه اشتراک مخالفان جبهه پایداری از نظر یک عضو جبهه
شاید از زمان تشکیل جبهه پایداری در مرداد ماه 90، اعضای این جبهه بیشترین انتقادات سیاسی خود را متوجه کسانی کرده اند که در نظر آنان در زمره «ساکتین فتنه» دسته بندی می شوند. این موضع گیری ها تا جایی پیش رفت که رسایی، «عملکرد بد در فتنه» را «وجه مشترک مخالفان جبهه پایداری» دانسته بود. به گفته او، «وجه اشراک مخالفین جبهه پایداری را در این می‌بینیم که در فتنه ۸۸ به خوبی عمل نکردند و البته شاید کسانی باشند که شاید خودشان را عضو جبهه پایداری نبینند ولی در برابر فتنه ۸۸ عملکرد خوبی داشتند مثل آقای حداد عادل و آقای فدایی، ولی ما آنها را جزو جبهه پایداری می‌دانیم، چون جبهه پایداری حزب نیست بلکه یک تفکر است.»
پاسخ اعضا به دو اتهام جبهه پایداری
با این تفکر می توان تا حدودی به راز انتقادات پرشمار اعضای این جبهه به سایر اصولگرایان پی برد. این در حالی است که بسیاری از اصولگرایان نیز در مقابل، اعضای جبهه پایداری را «ساکتین انحراف» نامیده اند. مهدی کوچک زاده یک بار در پاسخ به این اتهامات گفته بود «از برادر عزیزم آقای زاکانی سوال می‌کنم ساکتین انحراف چه کسانی هستند؟ ما ساکتین دربرابر فتنه را با توجه به نظر و راهنمایی‌های رهبری خوب می‌شناختیم ولی هیچگاه ازمعظم‌له واژه‌ای تحت عنوان ساکتین در برابرانحراف نشنیده‌ایم. آیاممکن است ایشان چنین مجموعه‌ای را که برایش واژه جعل کرده اند برای ماتبیین کند؟»
اتهام «سکوت در برابر اختلاس» نیز مانند اتهام اخیر از سوی اعضای این جبهه با پاسخ مواجه شده بود. حمید رسایی در گفتگویی با خبرنگار صراط در با مغالطه دانستن سکوت جبهه پایداری در برابر اختلاس میلیاردی گفته بود «در ماجرای فتنه بسیاری از شخصیتهای اصولگرا و افراد با سابقه ی انقلابی بنابر عللی وارد میدان شدند. اولا  فضا کاملا شفاف بود، ثانیا مواضع صریح و روشن مقام معظم رهبری جای هیچ شبهه ای باقی نگذاشته بود. در حالی که در موضوع اختلاس، علیرغم جلسه ای که با حضور مقامات اقتصادی دولت، بانکی و قضایی برگزار شد، هنوز در مجلس ابهام وجود دارد. حتی آقای لاریجانی به دلیل مکشوف نبودن ابعاد کامل قضیه، همکاران نماینده را به عدم مصاحبه توصیه کرد.»
کاندیدای جبهه پایداری و سکوت در برابر فتنه؟
اما با در نظر گرفتن معیار اعضای جبهه پایداری در تشخیص ساکتین فتنه، خود کاندیدای مورد حمایت جبهه پایداری در کدام دسته قرار می گیرد؟



کامران باقری لنکرانی اول اردیبهشت ماه امسال در همایش جبهه پایداری به طور رسمی به عنوان کاندیدای جبهه پایداری برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم معرفی شد. او که در دولت نهم وزیر بهداشت بود، با آغاز به کار دولت دهم از سوی احمدی نژاد در فهرست پیشنهادی وزرا قرار نگرفت هرچند رییس جمهور در توصیفش گفته بود «آقای باقری‌لنکرانی مثل هلو می‌ماند آدم می‌خواهد ایشان را بخورد».
بررسی سوابق اظهارات و موضع گیری های باقری لنکرانی بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم ما را به موضع گیری خاص و روشنی از او در خصوص «فتنه» رهنمون نمی سازد. شاید یکی از اولین اظهارنظرهای او در خصوص «فتنه» آن هم در مقام سخنگوی جبهه پایداری به «آذرماه سال 90» و پیش از انتخابات مجلس نهم بازگردد که گفته بود «نظر رهبری راجع به فتنه‌گران 88 حکم مفسد است و حکم مفسد در اسلام کاملا مشخص است و نظام با حبس خانگی در مورد آنها خیلی اغماض کرده است.» این در حالی است که مهدی کوچک زاده، یک هفته قبل از آن حتی «تاخیر در شکست سکوت در برابر فتنه» را نیز نکوهش کرده بود. کوچک زاده گفته بود «از آقای زاکانی می‌پرسم آیا کسانیکه با تاخیر، سکوت خود را برابر فتنه شکستند صلاحیت قرارگرفتن درمجموعه رهبری اصولگرایان برای مدیریت انتخابات رادارند؟ اگرچه ماهم قبول می‌کنیم کسانی که درمقابل فتنه دیر بیدارشدند هم می‌‌توانند در مجموعه اصولگرایان باقی بمانند.»
به نظر می رسد با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، میزان دفعات استفاده اعضای جبهه پایداری از اصطلاح «ساکتین فتنه» و انتساب این عنوان به افراد و جریان های رقیب، به وضوح افزایش چشمگیری یافته و این در حالی است که با «معیارهای مطرح شده از سوی آنان» خود کاندیدای این جبهه را نیز به سختی می توان در دسته ای جز ساکتین فتنه قرار داد.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۲ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
۳۲
۱۳۳
دهان ها بسته است در برابر این نقد
چه شده که مدعیان بصیرت اینبار یک ساکت فتنه را به عنوان کاندیدای اصلح معرفی کردند؟
کاسبین فتنه و ساکتین فتنه پیوند خورده اند؟
صراط افشاگری کن
نیما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۶ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱۱۱
۲۰
اگر عضو جبهه پایداری و سخنگوی این جبهه بودن (اونم با توجه به زمان شکل گیری این جبهه و علل آن و مواضع جبهه در مقابل فتنه) به معنای موضع گیری درمقابل فتنه نیست پس میشه بفرمایید مصداقش چیه؟ مگر همین شماها نبودین که اینها را بدلیل مواضع محکمشان در مقابل فتنه کاسب فتنه خواندید حالا شدند ساکت؟ فکر میکنید خوانندگان هم مانند شما می اندیشند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
۲۶
۱۰۷
1- اساسا جبهه پایداری و دولت یک گفتمان دارن خوشونم گفتن اینو

2- افراطی گری و خشونت جایی در اسلام ندارن ، مثل رفتارای حرم امام و قم

3- سوال : آیا همفکران امثال آقای کوچک زاده در جبهه پایداری حضور دارن ؟

4- دولت و دوستان دولت بر روی فتنه موج سواری کردن و بهره برداری های منافقانه انجام دادن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۸ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
۴۵
۴۰
آیا یک جوان در این مملکت می تواند زندگی تشکیل دهد؟
آیا قشر ضعیف توان پرداخت تاوان مشکلات اقتصادی را دارند؟
آیا...........
محمد م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
۲۱
۹۵
5- لطفا ادعای ولایتمداری هم نکنین ! ولایتمداریتونو در حرم حضرت امام و قم دیدیم که حضرت اقا به کوچیک و بزرگتون تشر زدن !!! راستی کفن ها کجاس ؟ چرا با اینهمه مسائل و گردنکشی ها در مقابل ولایت فقیه ، کفن پوشها اعتراضی نمیکنن ؟
محمد م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۵ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
۲۰
۱۰۹
جبهه پایداری در میان یاران واقعی ولایت جایی نداره ! مطمئن باشین ! جبهه واقعی ولایت هم با فتنه و هم با انحراف مرزبندی قاطع و محکمی داره ، ضمن اینکه از افراطی گری و خشونت بیزاره ! که هر دو اینا در مورد جبهه پایداری مصداق نداره
به کرات از نزدیکان دولت و نزدیکان جبهه پایداری شنیدیم وحدت گفتمان رو در اینها
دیگه این کلک ها فایده نداره
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
امام خامنه ای فرمودند:
در طوفان ها خودتان را به آیت الله خوشوقت وصل کنید
ایشان(علامه مصباح یزدی) خلا وجودی شهید بهشتی و شهید مطهری را پر کرده اند
و این یعنی «پایدار» باشید
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱۷
۱۱۰
آفرین صراط!
خوشم میاد فعلا جهت گیری سیاسی نداری و بی طرف موندی
ایشالا که تا روز انتخابات هم همینطور باشی..
جبهه پایداری هم به موقع اش معلوم میشه که با جریان انحرافی دستشون تو یه کاسه است..
ببین من کی بهت گفتم..
محمد م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱۳
۸۴
فتنه + انحراف + خوارج + خشونت + منافق بازی و دورویی و چند رویی همگی رو داریم به عینه مشاهده می کنیم !
آقای الهام انحراف و منحرف در این کشور وجود داره ؟
منحرف فتنه رو می کوبه ، فتنه هم منحرف رو می کوبه !! در حالی که هر دو اینها در تقابل با ولایت فقیه اشتراک دارن
ناصر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
۸
۳۹
صراط هر چه تو میگویی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱۰۷
۲۳
آخر از بغض و کینه جبهه پایداری میترکی صراط . از جرات داری از قالیباف جونت هم انتقاد کن .ما با کسی عقد اخوت نبسته ایم زرشک
اسماعیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۹ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱۱۵
۲۰
همون موقع که وزیر بود فتنه رو محکوم کرد از تلویزیون هم پخش شد . صراط خدا رو از یاد نبر