۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۱

لزوم تجدید نظر در سود سپرده‌ی زائران

رییس سازمان حج و زیارت به بیان جزییات دلایل افزایش قیمت حج تمتع پرداخت و دلیل اصلی آن را حذف سازمان حج از تخصیص ارز مرجع دانست.
کد خبر : ۱۱۰۰۱۹
صراط:حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد موسوی با بیان این‌که دولت در لایحه‌ی بودجه به‌دلیل شرایط اقتصادی کشور، تخصیص نیافتن ارز مرجع را تصویب کرد گفت: قیمت ارز مبادله‌ای حدود 2650 تومان است که نسبت به ارز مرجعی که سال گذشته به موضوع حج تمتع اختصاص یافته بود، به 5 / 2 برابر رسیده است. این امر به‌طور طبیعی در محاسبه‌ی نرخ حج تمتع تأثیر مستقیم داشته است. هر نهاد یا فردی که توانایی کاهش نرخ ارز را دارد و می‌تواند در این زمینه کمکی کند از او استقبال می‌کنیم زیرا بدون شک در این امر، مسوولیت متوجه همه است.

او ادامه داد: از همه‌ی کسانی که می‌توانند در این راه به ما کمک کنند و نرخ ارز را کاهش دهند، اعم از مجلس شورای اسلامی، دولت و سایر نهادها استقبال می‌کنیم. اگر دوستان کمک کنند ما هر کجا که توانستیم هزینه‌ها را کاهش دهیم مابه‌التفاوت آن را در اسرع وقت تقدیم مردم خواهیم کرد. اگر حداقل قیمت حج تمتع در سال گذشته بر مبنای ارز 1260 تومانی 5 / 4 میلیون تومان بود امسال قیمت دلار به 2650 تومان رسیده که طبق نرخ آن، قیمت حداقلی حج تمتع برای امسال 9 میلیون تومان بوده است.

حجت‌الاسلام موسوی تأکید کرد: تلاش شده است که قیمت نهایی هزینه‌های خدمات به زائران ایرانی در عربستان با توجه به تورم موجود، تغییری نسبت به سال گذشته نداشته باشد و حتی کمتر هم محاسبه شود. به‌طور نمونه، در زمینه‌ی تغذیه و تدارکات نسبت به سال گذشته کاهش قیمت داشتیم، اما چون کشور میزبان، هزینه را به دلار محاسبه می‌کند معادل ریالی آن در داخل کشور به‌دلیل افزایش نرخ دلار و ارز بیشتر از سال گذشته شده است.

جایگزینی 1000 زائر به‌ جای 1000 نفر از عوامل اجرایی

وی با بیان این‌که اجرای طرح تعدیل عوامل اجرایی حج تمتع 92، حدود 600هزار تومان از سرانه‌ی هر زائر را کاهش می‌دهد گفت: این مبلغ پیش از این از جیب زائر تأمین می‌شد ولی با کاهش 1000 نفری عوامل اجرایی، علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها و حذف هزینه‌ی این عوامل اجرایی از سبد پرداختی زائر، ما قادر خواهیم بود تا 1000 نفر از کسانی را که در صف نوبت حج هستند زودتر از موعد مقرر به سرزمین وحی اعزام کنیم.

بانک‌ها باید در پرداخت سود سپرده‌ها تجدید نظر کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی درباره‌ی میزان محاسبه سود سپرده‌ها نیز اظهار کرد: بارها اعلام شده که سپرده‌های حج و عمره در اختیار سازمان حج و زیارت نیست و در دست بانک‌هاست. آن‌ها نیز براساس قوانین و دستورالعمل‌های حاکم بر نظام بانکی کشور عمل می‌کنند. با این حال، من در راستای دفاع از حقوق زائران ایرانی بارها با مسوولان بانک‌ها جلسه داشتم و از آن‌ها خواسته‌ام که در محاسبه‌ی میزان سود سپرده‌ی زائران تجدید نظر کنند.

انتقال فیش تمتع از لحاظ قانونی و حقوقی ممنوع نیست

رییس سازمان حج و زیارت بیان کرد: سال گذشته اعلام کردیم نقل و انتقال فیش «عمره» ممنوع است، اما خبرنگاری با ذوق‌زدگی و بدون درک تفاوت عمره و تمتع به میان فروشندگان فیش تمتع رفته، بدون آن‌که برای مخاطب تفاوت عمره و تمتع را توضیح دهد و بداند که نقل و انتقال فیش تمتع از لحاظ حقوقی و قانونی ممنوع نبوده است و نیست، بلکه نقل و انتقال فیش عمره به‌جز برای منسوبان درجه‌ی یک ممنوع شده است.

نرخ برخی از خدمات حج تمتع 92 اعلام شد

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی در ادامه، برخی شاخص‌های محاسبه‌ی قیمت حج تمتع را تبیین و اظهار کرد: مثلا قیمت مسکن برای هر زائر ایرانی در عربستان بین 58 تا 84 دلار در هر شب است. این در حالی است که هزینه‌ی یک تخت در هتل‌های تهران معادل 180 دلار برای یک مسافر است یا هزینه‌ی تغذیه‌ی روزانه‌ی زائر که شامل سه وعده صبحانه، نهار و شام همراه سرویس پذیرایی میوه و ... است حدود 5 / 12 دلار محاسبه شده است. قیمت ورودیه‌ی عربستان و چادرهای منا و عرفات به‌طور سرجمع 176 / 27 دلار اعلام شده که این قیمت برای سایر کشورها هم ثابت است.

او با بیان این‌که هزینه‌ی حمل و نقل ترددی و برون‌شهری برای هر نفر 228 دلار و سرانه‌ی بهداشت و درمان هر زائر ایرانی در مدت 30 روز اقامت در عربستان 54 دلار است گفت: در تلاشیم این هزینه‌ها را به نصف برسانیم، البته این ارقام به‌جز هزینه‌های فرهنگی و عملیاتی است. همچنین برای کاهش نرخ بلیت هواپیماهای سعودی و داخلی، رایزنی‌ها ادامه دارد تا نرخ اعلام‌شده از سوی ایرلاین‌ها یعنی رقم 769 دلار کاهش یابد و انتظار می‌رود بلیت ایرلاین‌های ایرانی و سعودی برای هر زائر به 690 دلار برسد و این گام بسیار مثبتی است یعنی به‌طور متوسط حدود 70 تا 80 دلار از هزینه‌ی حج تمتع سال 93 کاهش می‌یابد.

وی با مقایسه‌ی میزان خدمات و هزینه‌ی حج در ایران و ترکیه، ادامه داد: در حال حاضر هزینه‌ی حج تمتع برای هر نفر در کشور ترکیه آن هم برای 15 روز بدون دادن وعده‌های غذای روزانه 4600 دلار است، اما هزینه‌ی هر زائر ایرانی در حج تمتع با احتساب حداکثر 45 روز و با تأمین بهترین وعده‌های غذایی و پذیرایی، بهداشت و درمان و ... بین 3866 تا 4700 دلار اعلام شده و این یک افتخار برای جمهوری اسلامی است که با خدمات بیشتر و هزینه‌ی کمتر، زائران را روانه‌ی سرزمین وحی می‌کند.

رییس سازمان حج و زیارت گفت: هر کسی در هر جایی، آنالیز و ریز هزینه‌های حج تمتع 92 را بخواهد، سازمان حج در خدمت او خواهد بود. همچنین این سازمان، بانک را مکلف کرده است تا برای همه‌ی زائران حساب کوتاه‌مدت افتتاح کند تا در صورت اخذ تخفیف در همه‌ی سطوح خدماتی مانند تخفیف حاصل‌شده در بلیت هواپیما، مابه‌التفاوت آن به‌شکل اتوماتیک به حساب زائر واریز شود.

تکمیل ظرفیت حج تمتع تا دو هفته‌ی دیگر

حجت‌الاسلام موسوی با بیان این‌که تا دو هفته‌ی آینده ان‌شاءالله تمام ظرفیت‌های مربوط به حج تمتع 92 تکمیل می‌شود، اضافه کرد: در فراخوان نوبت اول، ظرفیت 61هزار نفر را اعلام کردیم که 40هزار و 524 نفر از ظرفیت مرحله‌ی اول تکمیل شد. برای مرحله‌ی دوم برای دارندگان قبوض ودیعه‌گذاری تا مورخ 20 / 9 / 84 فراخوان دادیم تا ظرفیت بعدی پیش‌بینی‌شده نیز تکمیل شود.

منبع: ایسنا