۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۰

۱+۵ رویکرد منطقی داشته باشد

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با اشاره به دیدار ۲۵ اردیبهشت جلیلی و اشتون، اظهار داشت: منتظر شنیدن پاسخ‌های خود در استانبول هستیم.
کد خبر : ۱۱۰۸۲۶
صراط:،‌ رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه کشورمان امروز سه‌شنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران، با اشاره به ثبت‌نام داوطلبان کاندیداتوری ریاست جمهوری که از امروز آغاز شده، گفت: امروز مرحله جدیدی از حماسه سیاسی و اقتصادی با حضور داوطلبان کاندیداتوری ریاست جمهوری آغاز می‌شود و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند انشاءالله مشارکت پرشور و حماسی مردم حماسه بزرگی را رقم بزند و سال 92 سال عزت و سربلندی کشور باشد.

 
* هر تحرکی در خلیج فارس را رصد می‌کنیم

 
وی در پاسخ به سؤالی درباره برگزاری رزمایش آمریکا در خلیج فارس و اظهارات مطرح شده مبنی بر اینکه این رزمایش در راستای اعمال فشار به ایران است، خاطرنشان کرد: منطقه خلیج فارس منطقه‌ای حساس است و ثبات و امنیت آن برای ما از اولویت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد.

 
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه هر گونه تحرکی در این منطقه توسط نیروهای دفاعی ما به صورت کامل رصد خواهد شد، عنوان کرد: همه کسانی که در این منطقه حضور دارند باید مراقبت کرده و اقدام تحریک‌آمیزی را انجام ندهند. ما برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه با آمادگی کامل همه تحولات را زیر نظر داریم.

 
*سفر نمایندگان به جزایر سه‌گانه موضوعی داخلی است

 
بیانیه وزارت خارجه امارات درباره سفر هیئت پارلمانی ایران به جزایر سه‌گانه سؤال دیگری بود که مطرح شد و مهمان‌پرست در این باره گفت: پاسخ ما کاملاً روشن است. بازدید نمایندگان موضوعی داخلی است که در صلاحیت و مسئولیت جمهوری اسلامی قرار دارد و ما بارها تأکید کرده‌ایم این جزایر تعلق ابدی به ایران داشته و خواهد داشت.

 
وی در عین حال یادآور شد: همچنان آماده‌ایم برای رفع ابهامات احتمالی در رابطه با این مسئله گفت‌وگوهای خود را با دولت امارات دنبال کنیم.

 
*دستگیری 2 تبعه ایرانی در کنیا

 
مهمان‌پرست در خصوص دستگیری چند تن از اتباع کشورمان در کنیا و کویت نیز این موضوعات را جدید و قابل تأمل خواند و گفت: در کنیا دو تن از اتباع ما که سال گذشته با روادید قانونی و به منظور گردشگری وارد این کشور شده بودند بر اساس سناریوی طراحی شده از قبل، بازداشت و اتهاماتی به آنها نسبت داده شد که به هیچ وجه مورد قبول ما نیست.

 
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ادامه داد: از مقامات دولت جدید کنیا می‌خواهیم که با تدبیر و درایت نسبت به بازبینی مجدد پرونده اقدام و در این زمینه تجدید نظر کرده و این افراد را آزاد کنند.

 
به گفته وی اینگونه اقدامات در مواقعی صورت می‌گیرد که همکاری‌های دو کشور با تحرک بیشتری انجام می‌شود و این اتفاق سال گذشته بعد از سفر موفق رحیمی معاون اول رئیس جمهور به کنیا صورت گرفت.

 
* اعتراض رسمی ایران به کویت

 
مهمان‌پرست در خصوص کویت نیز گفت: سه سال پیش خبری توسط رسانه‌های کویتی منتشر شد مبنی بر کشف شبکه جاسوسی که عنوان شد برخی از اتباع ایرانی در آن حضور دارند که در همان زمان مقامات رسمی کویت و برخی کشورهای منطقه از جمله وزیر کشور عربستان این خبر را تکذیب کردند و اخیرا نیز یکی از مقامات کویتی اعلام کرد که تاکنون شبکه جاسوسی در کویت رصد نشده است.

 
مهمان‌پرست ادامه داد: اینکه مجددا چنین اتهاماتی در این مقطع زمانی مطرح می‌شود، ارتباط تنگاتنگی با تحولات منطقه و حرکت بیداری اسلامی پیدا می‌کند.

 
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با بیان اینکه اعتراض رسمی خود را در این زمینه به مقامات کویتی اعلام کرده‌ایم، ‌اظهار داشت: علیرغم عضویت کویت در کنوانسیون حقوق اتباع ولی این کشور از دسترسی کنسولی به اتباع ایرانی خودداری کرده که این اقدام خلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی است و ما اعتراض خود را از طریق مجامع بین‌المللی دنبال می‌کنیم.

 
مهمان‌پرست اظهار داشت:‌ این اقدامات کهنه، بی‌نتیجه و سناریوهایی ساختگی است که هیچ مشکلی از مشکل کشورهای منطقه را حل نمی‌کند و بهتر است این کشورها به مشکلات داخلی خود پرداخته و پاسخگوی مطالبات مردمشان باشند.

 
*دیدار جلیلی و اشتون 25 اردیبهشت در استانبول

 
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه 1+5 پیشنهاد ایران در آلماتی 2 را رد کرده، اظهار داشت: هیچ خبر مستندی در رابطه با اینکه مقامات 1+5 نظرات خاصی را رسما اعلام کرده باشند، نداریم. طبق قرار قبلی توافق شد خانم اشتون در رایزنی در پایتخت‌های سیاسی 1+5 جمع‌بندی مذاکرات را از طریق مناسب با جلیلی مطرح کنند که این توافق صورت گرفته و قرار است 25 اردیبهشت ماه در استانبول ملاقات دوجانبه‌ای بین اشتون و جلیلی صورت گیرد و ما در آنجا منتظر شنیدن پاسخ پیشنهادات خود خواهیم بود.

 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه انتظار ایران از نشست دو جانبه اشتون و جلیلی چیست؟ گفت: انتظار ما این است که مذاکراتی که در آلماتی1 انجام و در آلماتی 2 به صورت تفصیلی، جدی و عملیاتی وارد جزئیات شد با پاسخ 1+5 مواجه شود و بدون اتلاف وقت و تاخیر در برگزاری، جلسات ادامه یابد تا به نقطه مورد توافق طرفین برسد.

 
وی ادامه داد:‌ آنچه می‌تواند سریع ما را به نتیجه برساند، این است که بر مبنای معاهده NPT چشم‌انداز نهایی گفت‌وگوها را ترسیم کرده و برای رسیدن به این چشم‌انداز گام‌هایی که باید برداشته شود را روشن کنیم و در هر قدم به شکل متوازن معلوم شود که چه اقداماتی باید صورت گیرد.

 
مهمان‌پرست گفت: اینکه در آلماتی 2 بحث‌ها به صورت عملیاتی وارد جزئیات شد حرکت مثبتی است و انتظار ما این است که 1+5 با رویکردی منطقی به سمتی حرکت کند که حقوق مشروع ملت ما در بهره‌مندی از فعالیت صلح‌آمیز تامین و در این مسیر نگرانی‌های احتمالی 1+5 برطرف شود.

 
* پروژه ایران هراسی و اسلام هراسی

 
وی در خصوص اظهارات مطرح شده مبنی بر ارتباط برخی از اتباع ایرانی با القاعده خاطرنشان کرد: این مسئله ریشه و اساسی ندارد و تفکر مقامات جمهوری اسلامی در رابطه با همه گروه‌های تروریستی روشن است. ما بزرگترین قربانی اقدامات تروریستی بودیم و طرح چنین مطالبی در راستای پروژه ایران هراسی و اسلام هراسی دنبال می‌شود.

 
به گفته وی کشورهایی که به این اقدامات دست می‌زنند خود از گروه‌های تروریستی از جمله گروهک منافقین حمایت می‌کنند.

 
وی گفت: این موضوع برای افکار عمومی دنیا روشن شده و کشورهای غربی باید دست از تقسیم تروریست به خوب و بد بردارند و حقوق ملت‌های مستقل منطقه را به رسمیت بشناسند.

 
* تلاش‌های ایران برای حل بحران سوریه

 
به گزارش فارس رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه نشست هفتگی سه‌شنبه خود با خبرنگاران، در خصوص سوریه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی از ابتدای آغاز بحران در سوریه تلاش گسترده‌ای را آغاز کرد و با رایزنی‌های گسترده و تماس با گروه‌های مخالف برای توقف هر چه سریع‌تر خشونت‌ها اقداماتی را انجام و راه حل پیشنهادی خود را مطرح کرد.

 
وی با تأکید دوباره بر اینکه سوریه راه حل نظامی ندارد،‌ افزود: کسانی که مبادرت به افزایش خشونت‌ها و حمایت از گروه‌های تروریستی می‌کنند مدافع مردم سوریه نیستند و این اقدامات خسارت بیشتری را به مردم سوریه و این کشور وارد می‌کند.

 
سخنگوی وزارت خارجه بهترین راه حل توقف درگیری‌ها را آغاز گفت‌وگوهای سیاسی، احترام به آراء مردم در روندی دموکراتیک و مردم سالارانه عنوان کرد و افزود: ما به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد و همچنین عضو فعال سازمان همکاری اسلامی از همه ظرفیت‌ها برای حل بحران‌های منطقه از جمله سوریه استفاده می‌کنیم و تاکنون در گردهمایی‌ها و برگزاری نشست‌های گروه‌های موافق و مخالف در سوریه اقداماتی را انجام داده‌ایم و اقداماتی نیز در حال انجام است از جمله بحثی که بین نمایندگان کشورهای مختلف در مورد بحران سوریه خواهیم داشت.

 
* توطئه جریان استکباری - صهیونیستی

 
مهمان‌پرست درباره توطئه‌ای که توسط جریان ضد اسلامی و استکباری صهیونیستی با هدف اختلاف‌ افکنی بین مذاهب مختلف از جمله شیعه و سنی به آن دامن زده می‌شود را مورد اشاره قرار داد و در خصوص اقدامات دستگاه دیپلماسی در این زمینه عنوان کرد: ‌اقدامات انجام شده در مراحل مختلف به اطلاع رسانه‌ها رسیده شده و ما رایزنی‌های گسترده‌ای داریم تا افکار عمومی دنیا را نسبت به این مسئله روشن کنیم.

 
وی ادامه داد: مواضعی که در هر مقطع اتخاذ می‌شود از جمله تأکید بر وحدت جهان اسلام، پرهیز از اختلافات مؤید این است که ما همه تلاش خود را برای جلوگیری از تحقق این فتنه‌ها دنبال می‌کنیم.

 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: همزمانی اقدامات تروریستی و شدت یافتن آن در سوریه با هتک حرمت به صحابه پیامبر و حمله رژیم صهیونیستی به سوریه نشان می‌دهد که این توطئه در ارتباط با یک جریان صهیونیستی است که متاسفانه برخی از کشورهای منطقه و جریانات فعال در منطقه وارد بازی در این میدان شده‌اند.

 
*سفر هفته آینده نخست‌وزیر قطر به تهران

 
مهمان‌پرست درباره سفر هفته آینده نخست‌وزیر قطر به تهران، این سفر را به دعوت علی اکبر صالحی وزیر خارجه کشورمان و به منظور رایزنی در خصوص روابط دوجانبه و تحولات منطقه عنوان کرد.

 
*استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه

 
خبرنگاری به اظهارات یکی از بازرسان سازمان ملل مبنی بر استفاده معارضه در سوریه از سلاح‌های شیمیایی اشاره کرد و نظر مهمان‌پرست را جویا شد که وی خاطرنشان کرد: اینکه مردم سوریه به اتهام دفاع از کشورشان و اینکه حاضر نیستند با گروه‌های تروریستی همکاری کنند، مورد قتل عام قرار گرفته و زنان و کودکان سربریده می‌شوند و برای کشتار مردم از سلاح‌های شیمیایی استفاده می‌شود، موضوعی کاملاً مستند است.

 
وی با بیان اینکه اولین بار به درخواست مقامات سوریه در این زمینه تحقیقات صورت گرفت، ‌اظهار داشت: همه مسئولیت دارند که با بکارگیری سلاح‌های کشتار جمعی از جمله سلاح‌های شیمیایی مقابله کنند. ما به عنوان کشور قربانی سلاح‌های شیمیایی و عضو فعال کنوانسیون مبارزه با این سلاح‌ها کسانی را متخلف در این زمینه می‌بینیم که به تعهداتشان برای از بین بردن این سلاح‌ها عمل نکردند و در رأس آنها آمریکا قرار دارد.

 
مهمان‌پرست اضافه کرد: همه کسانی که این سلاح‌ها را تولید و در جنگ تحمیلی در اختیار رژیم بعثی قرار دادند، الان این سلاح‌ها را در اختیار گروه‌های تروریستی می‌گذارند که علیه مردم سوریه استفاده کنند.

 
*اختلاف مرزی افغانستان و پاکستان

 
خبرنگاری درباره اختلافات مرزی اخیر بین افغانستان و پاکستان سؤال کرد که مهمان‌پرست هر نوع تنش و بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه به ویژه در بین کشورهای همسایه را با ثبات و امنیت ایران مرتبط دانست و افزود: بهترین راه حل بحران‌های منطقه‌ای حضور، مشارکت و همکاری کشورهای منطقه است.

 
وی اضافه کرد: اینکه کشورهای مختلفی در بیرون از منطقه تلاش کنند و به بهانه این اختلافات به حضور خود در منطقه ادامه دهند و در برخی موارد عامل این اختلافات باشند، مورد قبول ما نیست و ما تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا روابط دوستانه با افغانستان و پاکستان منجر به حل بحران و ایجاد ثبات و امنیت بیشتر شود.

 
* پرونده تبعه آذربایجانی دستگیر شده در ایران در حال رسیدگی است

 
بازداشت یکی از اتباع جمهوری آذربایجان در تبریز سؤال دیگری بود که در این نشست مطرح شد و مهمان‌پرست در این باره تصریح کرد: هر نوع تحرک غیر معمول و غیرمجاز توسط اتباع بیگانه در کشور صورت گیرد با حساسیت مورد رصد مقامات امنیتی ما قرار دارد. اجازه نمی‌دهیم برخی افراد با گرایشات افراطی روابط خوب دو کشور را مخدوش کنند.

 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: علیرغم تأکید مقامات آذربایجان که با تحرک گروه‌های افراطی مخالفت می‌کنند، ولی متاسفانه برخی افراد همچنان اصرار به انجام اقداماتی دارند که مغایر با روابط خوب دو کشور است. فرد مورد اشاره در بازداشت نیروهای امنیتی ما است و پرونده آن در حال رسیدگی می‌باشد.

 
*تدوین هر چه سریع‌تر رژیم حقوقی دریای خزر

 
مهمان‌پرست در پاسخ به سؤالی در خصوص تعیین رژیم حقوقی دریای خزر با بیان اینکه جلسات کارشناسان ارشد و نمایندگان رؤسای جمهور 5 کشور ساحلی به صورت مستمر ادامه دارد و بحث‌ها مورد تبادل نظر قرار می‌گیرد، اظهار داشت: بخش عمده‌ای از توافقات صورت گرفته ولی بخش‌های باقیمانده نیازمند تصمیمات جدی و بزرگی است که در سطح مقامات ارشد کشورها اتخاذ می‌شود.

 
وی بر تدوین هر چه سریع‌تر رژیم حقوقی دریای خزر تأکید کرد و افزود: ما با تاخیر آن مخالفیم و با تصویب هر چه سریع‌تر آن همه کشورهای ساحلی به بهترین شکل می‌تواند از مواهب این دریا به عنوان دریای صلح و دوستی بهره ببرند.

 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی با شدت و حساسیت از منافع کشور مراقبت می‌کند و در خصوص سهم ایران از این دریا نیز تلاش‌های سیاسی را در دستور کار دارد.

 
* پرهیز از درگیری نظامی در سوریه

 
یکی از خبرنگاران به حمله لفظی اردوغان به اسد و همچنین برگزاری مانور 10 روزه ترکیه در نزدیکی مرزهایش با سوریه اشاره کرد و نظر مهمان‌پرست را پرسید که وی در این باره گفت: شرایط حساس منطقه نیازمند درایت مقامات کشورهای منطقه است و هر اشتباهی که باعث ورود درگیری نظامی در سوریه شود، به خاطر پیچیدگی مسئله، تبعات سنگینی برای منطقه خواهد داشت و بهتر است کشورها به جای تحریک اقدامات نظامی و آماده کردن زمینه مداخلات نظامی کشورهای فرامنطقه‌ای همه تلاش خود را برای توقف درگیری‌ها انجام دهند.

 
به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی ثبات در سوریه، امنیت کشورهای همسایه و مرزهای آنها را به دنبال دارد.

 
*سفر صالحی به امان

 
مهمان‌پرست در خصوص سفر صالحی به اردن نیز این سفر را با توجه به تحولات منطقه سفری طبیعی و ضروری در راستای رایزنی درباره موضوعات مختلف از جمله سوریه برشمرد و افزود: مسئله فلسطین و روابط دو جانبه از جمله موضوعات مورد گفت‌وگو در این سفر است. رایزنی‌ها در این منطقه حساس باید به شکل گسترده صورت گیرد و همه کشورها برای حل بحران از روش مسالمت‌آمیز استفاده کنند.

 
وی ادامه داد: ما رئیس جنبش عدم تعهد هستیم و باید از این ظرفیت برای حل بحران‌های منطقه‌ای استفاده کنیم، ما امنیت خود را در سایه امنیت منطقه می‌دانیم.
منبع: فارس