۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۷

حاصل حاشيه و جنجال‌هاي فوتبال ما چيست؟

فوتبال ایران نیاز به فضای آرام تری دارد تا بتوان با تمرکز و آرامش بیشتری کار کرد.
کد خبر : ۱۱۲۰۸۱
صراط قهرمانی تیم استقلال در لیگ دوازدهم حرفه ای با واکنش های مختلفی از سوی مدیران باشگاه پرسپولیس مواجه شد و در مقابل مدیران باشگاه آبی پوش پایتخت هم اعلام موضع کردند تا ثابت شود که ما شادی کردن و خوشحال بودن را بلد نیستیم و همواره کام یکدیگر را تلخ می کنیم. همیشه هم بهانه برای زدن و خراب کردن هم داریم و هرگز دنبال این نیستیم که از پتانسیل و فضای موجود استفاده لازم را ببریم.
 
نکته جالب در بحث ما اتفاقی است که در فوتبال اسپانیا رخ داده است. رئال مادرید مقابل اسپانیول به تساوی رسید تا بارسلونا 3 هفته مانده به پایان لالیگا قهرمان اسپانیا شود. پس از این دیدار خوزه مورینیو سرمربی رئال مادرید این قهرمانی را به بارسا و هوادارانش تبريک گفت که این موضوع در نوع خودش بسیار عجیب و دور از ذهن بود چرا که بارسا و رئال دشمنان واقعی و رقیبان سنتی یکدیگر هستند و هرگز روابط خوبی بین این 2 باشگاه بزرگ و پرطرفدار حاکم نبوده و به همین دلیل تبریک مورینیو به بارسا اتفاق خاصی برای اهالی فوتبال تلقی می شود اما باید این نکته مهم را در نظر گرفت که فوتبال در قاره سبز کاملا حرفه ای است و هر آنچه که در زمین اتفاق می افتد، در همان لحظه تمام می شود و خارج از میدان فوتبال شاهد رفتار حرفه ای اهالی فوتبال هستیم. اینکه رئال در زمین فوتبال قافیه را به بارسا باخته واقعیتی است که مورینیو آن را قبول کرده و به همین دلیل است که این قهرمانی را به تیم رقیب یا بهتر است بگویم دشمن تيم خود تبریک می گوید.
 
حالا فضای فوتبال ایران را در نظر بگیرید و آن را با اتفاقات فوتبال اروپا مقایسه کنید. در فوتبال ما اهالی این رشته بیش از آنکه به متن بپردازند، درگیر حاشیه اند و به همین راحتی انرژی و زمان بیش از حدی را صرف مسائلی می کینم که نه تنها تاثیری در رشد و پیشرفت فوتبال ما ندارد بلکه باعث پسرفت و افت این رشته که در کشورمان هم می شود.
 
بهتر است اهالی فوتبال ما و به خصوص مدیران باشگاه های ایرانی رفتار حرفه ای را سرلوحه کار خود قرار دهند. فوتبال ایران در سال های اخیر هموراه درگیر حواشی و جنجال های ریز و درشت بوده و این مسئله اجازه نداده روی به کارهای اساسی وزیر بنایی بیاورد و همواره دنبال اتفاقات بی ارزش بوده ایم در حالی که باید سرمایه، انرژی و زمان خود را  صرف ساختن فوتبال ایران می کردیم‌ فوتبالی که به لحاظ نیروی انسانی پتانسیل بسیار بالایی دارد و اگر این ظرفیت عظیم در میسر درست قرار بگیرد و به خوبی هدایت شود می تواند فوتبال ایران را به ابر قدرت فوتبال آسیا تبدیل کند و شاهد بزرگی فوتبال کشورمان در قاره کهن باشیم.

به نظر می رسد زمان آن رسیده که نگرش ما نسبت به فوتبال عوض شود و باید از حواشی و جنجال های بی فایده دوری کنیم. فوتبال ایران از سطح اول فوتبال آسیا فاصله زیادی گرفته چرا که  اهالی این رشته مدام با یکدیگر دعوا دارند و مقابل یکدیگر ایستاده اند در حالی که دوستان باید کنار هم باشند و برای رشد و پیشرفت فوتبال کشورمان تلاش کنند.

فضای ملتهب موجود در فوتبال ایران لطمات زیادی به پیکره این رشته در کشورمان زده است تا جایی که امروز برای رویارویی با قطر، عمان، اردن و لبنان هم زانوی غم بغل می کنیم و با ترس و اضطراب خاصی از قرار گرفتن مقابل آنها صحبت می کنیم در حالی که چند دهه قبل کره جنوبی، ژاپن و عربستان را اصلا رقیب حساب نمی کردیم و با اقتدار به جام جهانی صعود می کردیم و قهرمان سنتی جام ملت های آسیا بودیم و همواره در المپیک هم حضور داشتیم اما امروز حضور در المپیک و قهرمانی در آسیا برای ما تبدیل به یک رویا و آرزوی دست نیافتنی شده و برای حضور در جام جهانی هم به اما و اگرهای زیادی نیاز داریم.

در سالهای اخیر توان و انرژی بسیار زیادی را صرف حواشی ریز و درشت کردیم اما پرداختن به این مسائل هیچ حاصلی جز نزول فوتبال ایران نداشت پس بهتر است تغییر رویه داده و به فکر رشد و پیشرفت این رشته جذاب و پر طرفدار باشیم.
 
استقلال و پرسپولیس به عنوان نماد فوتبال ایرانی می توانند نقش بسیار مهمی در رشد فرهنگی فوتبال ایران داشته باشند. در روزهای فوتبال ما از فقر فرهنگی رنج می برده باید مدیران سرخابی باشگاه های پایتخت تلاش کرده تا گفتمان جدیدی را در فضای فوتبال ایران ایجاد کنند.

این تغییر رویه می تواند الگوی دیگر باشگاه های کشور قرار گرفته و کم کم شاهد جوی آرام و کم تنش در فوتبال این مملکت باشد تا در سایه این آرامش اهالی فوتبال بتوانند با تمرکز بالا و استرس کمتر تلاش کنند تا کشتی به گل نشسته این فوتبال بحران زده را به ساحل برسانند و شاهد رشد و پیشرفت این رشته در کشورمان باشیم./مح