۱۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۶

آرایشگاه های مردانه در رقابت با زنانه+تصاویر

خدمات متنوعی که امروز در آرایشگاه‌های مدرن مردانه ارائه می‌شود، روند مدگرایی و توجه به ظاهر را در میان جوانان تسریع می‌کند.
کد خبر : ۱۱۴۲۶۶
صراط: در میان خیابان‌ها و مغازه‌های پرزرق و برق شهر ،دیگر خبری از سلمانی‌های قدیمی که تنها ابزارشان شانه، قیچی و آب پاشی برای اصلاح مو بود، نیست.امروز دیگر سلمانی‌ها به آرایشگاه و یا سالن آرایش ( البته غالباً با پسوندی از یک نام مردانه ) تغییر نام داده‌اند و تجهیزات و ابزار کارشان دسته کمی از آرایشگاه‌های زنانه ندارد. ابزار مختلفی برای کراتینه وشفاف کردن مو ، میکاپ، پلینگ و برنزه کردن صورت ،که جوانان را هرچه بیشتر در جهت مدگرایی و دستکاری در ظاهرشان ترغیب می‌کند؛ شاید از این طریق خلاء توجه خود را پر کرده و هویت از دست رفته را بازیابی کنند.گزارش زیر محصول تلاش خبرنگاراجتماعی خبرگزاری تسنیم است که ازنظرتان می گذرد:

*مدل‌های دیزل و دی‌اند‌جی از جمله مدل‌های پرطرفدار هستند

حسین کاشی حدود 10 سال است که آرایشگری می‌کند، او می‌گوید: اکثر جوان‌ها امروز به مدل‌های جدید روی آورده‌اند.مدل‌های برگرفته از برندهای دیزل و دی اندجی از جمله پرطرفدارترین مدل‌ها هستند.وی ادامه می‌دهد: بسیاری از مشتریان ما مدل‌ها را از ژورنال انتخاب می‌کنند.البته برخی از آنها مدل‌ها را به سلیقه خود دستکاری می‌کنند و ماهم طبق خواسته آنان تا حدی که نامتعارف نباشد اجرا می‌کنیم.

آقای کاشی می‌گوید : البته ما هر مدلی را کوتاه نمی‌کنیم، چون از لحاظ اداره اماکن و اتحادیه صنف آرایشگران محدودیت داریم ،ضمن اینکه برخی از مدل‌ها اصلا مناسب فرهنگ کشور ما نیست.از وی درباره درستی به مدل‌های جدید مو می‌پرسم که وی پاسخ می‌دهد: اکثر مدل‌های جدید را از اینترنت پیدا می‌کنیم. البته سی‌دی‌های آموزشی و ژورنال‌ها هم هست که شرکت های تبلیغاتی برای ما می‌فرستند و یا آشنایان از ترکیه، دوبی و کشورهای اطراف می‌آورند.

آقای کاشی همچنین درباره تقاضاهای جدید جوانان از آرایشگاه می‌گوید: معمولاً آخر هفته‌ها بخاطر مهمانی‌ها و مراسم مختلف مانند عروسی، جوانان برای براشینگ و برنزه کردن ومیکاپ به مراجعه می‌کنند. البته بند انداختن و مرتب کردن ابروها در حدی که تابلو نشود جزء خدمات ما به مشتریان است.

*80 درصد مشتریان ما مدل‌های جدید را درخواست می‌کنند

آقای رضایی 3 سال است که به این حرفه مشغول است، وی می گوید: مدل‌های جدید اسم خاص ندارند و خلاقیت آرایشگر در اجرای آنها مهم است. درباره مدل‌های نامتعارف غربی از او می‌پرسم که وی پاسخ می‌دهد: اگر مشتری درخواست مدل خاصی داشته باشد به او سفارش می‌کنیم که در صورت گیر افتادن نام آرایشگاه را نبرد.
وی درتوضیح خدماتی که در سالنش برای مشتریان انجام می‌دهد،می‌گوید: تغییر حالت مو، اصلاح انواع مدل‌ها، گریم و برنزه کردن صورت با مواد خاص از جمله خدمات آرایشی ماست.

 

*آرسام 8 ساله مدل‌های فشن وسیخ‌سیخی دوست ندارد!

خانم پاک سرشت پسر 8 ساله‌اش را به آرایشگاه آورده، وی می گوید: آرسام(پسرم) مدل‌های فشن و سیخ سیخی دوست ندارد و خیلی تاکید کرده که موهایش با این مدل کوتاه نشود.ما بین صحبت‌های ما آرسام چندین بار به نشانه تاکید مدل موهایش با مادر صحبت می‌کند.

مادر ادامه می‌دهد: وقتی آرسام 3 ساله بود او را به آرایشگاه بردم و به علت کمبود وقت در آن فاصله در آرایشگاه نبودم.زمانی که برگشتم دیدم به علت نارضایتی از مدل فشن موهایش آنجا را روی سرش قرار داده است.

وی از قول آرسام می گوید: نمی خواهم موهایم مثل برق گرفته ها شود و می خواهم شبیه پدرم باشد.خانم پاک سرشت می‌گوید:پسر من مدل قدیمی ها موهایش را اصلاح می‌کند و اصلا مدل‌های جدید را دوست ندارد.

 

*مدل های جدید مناسب جوان ایرانی نیست

اما در سلمانی آقای اکبری موها به همان شیوه قدیم با یک آپ پاش پلاستیکی قدیمی آماده اصلاح می‌شود.وی می گوید:40 سال است که در این حرفه کار می کنم. مشتری‌های من کسبه همین محل هستند و همه همان مدل ساده و مردانه را درخواست می‌کنند. البته هستند جوان‌های که مدل های جدید امروزی را نمی‌پسندند و به اینجا می آیند.
وی ادامه می‌دهد: اگر درخواست مدل جدید داشته باشم بلد نیستم و اگر بلد بودم انجام نمی‌دادم زیرا مناسب جوان ایرانی نیستند.

*بخاطر مدل موهایم با خانواده به مهمانی نرفتم

علی 23 ساله معتقد است الان امکانات آرایشگاه مردانه از زنان بیشتر شده وکارهایی که برای مشتریان انجام می‌دهند خیلی متنوع است. وقتی در مورد اسم مدل موهایش میپرسم، می گوید: اسمش را خودم هم نمی‌دانم یک مدل ترکیبی است که خودم طراحی کردم.
وی همچنین از خاطره‌ نرفتن به مهمانی بخاطر مدل موهایش می‌گوید: چند وقت پیش برای رفتن به یک مهمانی موهایم را یک مدل جدید و عجیب کوتاه کرده بودم و پدرم با دیدن چهره من عصبانی شد و گفت: همین الان مدل موهایت را تغییر می دهی وگرنه با ما به مهمانی نمیایی،من هم لج کردم ودر خانه ماندم.

 

*برخی ازجوان‌ها با مدل موهایشان در واقع نافرمانی مدنی می‌کنند

آقای کامرانی آرایشگر دیگری است چهار سال در ترکیه ‌آموزش آرایشگری و گریم دیده و آنجا کار کرده است .وی در مورد اسم مدل های جدید مو می گوید: این مدل ها اسم خاصی ندارد و بیشتر ترکیب و سلیقه‌ای است. البته من براساس مختصات چهره و هارمونی مدل با صورت طراحی‌های مختلفی دارم. او به این نکته اشاره می‌کند که برخی جوان‌ها با مدل موهایشان به نوعی نافرمانی مدنی می‌کنند.

آقای کامرانی همچنین در مورد خدمات مختلفی که  در آرایشگاه او به مشتریان ارائه می شود،می‌گوید: خدماتی مثل آبرسانی پوست، پلینگ، گرفتن چربی روی پوست ، گذاشتن ماسک اسکراپ ، بافت آفریقایی و اکستنشن موها، مرتب کردن ابرو و جدیدترین متد صاف کردن مو به نامdark & lovely در این آرایشگاه انجام می شود.

*برخورد غیرمنطقی با مدگرایی جوانان را حریص تر می‌کند

علی فرهادیان، روانشناس تربیتی و عضو هئیت علمی دانشگاه فرهنگیان معتقد است: مد‌گرایی جوانان مسئله‌ای تک علتی نیست. جوانان از طریق رسانه‌های گروهی متعدد، اینترنت ، فیس بوک و شبکه‌های ماهواره‌ای جذب تبلیغات فریبنده فرهنگ غربی می‌شوند.وی افزود: جوان‌ها در یک مقطع سنی هستند که حالت هیجان خواهی دارند. بعضی اوقات الگوهای کاذب این هیجان‌ها را پاسخ می‌دهند.تصور غالب این است که افرادی که تابع مد هستند و دائما مد عوض می‌کنند در بین جوانان پذیرش بیشتری دارند و به اصلاح در بورس هستند.
فرهادیان معتقد است: هر زمانی که به شیوه های غیر منطقی با مدگرایی برخورد کنیم و برخورد سلبی و منفی با این مسئله داشته باشیم باعث می شود که ولع در جوانان بوجود بایید وبیشتر به سمت مد کشیده شوند.

 

*گرایش منطقی به مد مشکلی ایجاد نمی‌کند

اسفندیار آزاد مرز آبادی روانشناس،معتقد است: گرایش به مد در حد منطقی و متعادل مشکلی ایجاد نمی‌کند و یک نیاز طبیعی است. اما وقتی به صورت افراطی جلوه می کند نشان دهنده مشکلاتی در جامعه و خود فرد است. مشکلات فردی در این زمینه می‌تواند مربوط به دوره سنی فرد باشد. انتقال از دوران کودکی به نوجوانی معمولاً یکی از دلایل افراطی شدن مدگرایی است چون در این دوره جوانان به دنبال ارضای نیاز توجه و هویت یابی هستند و احساس می کنند که باید خود را از طریق ظاهر مطرح کنند.

وی ادامه می‌دهد: این هویت یابی پایدار و قوی نیست، لذا به دنبال هر نوع گرایشی می روند تا مد جدید را پیدا کنند. البته بخشی از تعارضات هم بین نظام ارزشی خود فرد و خانواده باعث می شود که فرد به دنبال گروه های الگو مرجعی برود که با خانواده سنخیت ندارد.از طرفی دیگر فشار تبلیغات و برنامه های رسانه های جمعی نیز ممکن است در افراد تحت تاثیر بگذارد.

مرزآبادی همچنین معتقد است: اگر فرد مشکل شخصیتی داشته باشد و به بلوغ کافی نرسد ممکن است در حد افراطی به مد روی بیاورد.در این زمینه خانواده باید سعی کند به صورت منطقی به نوجوان خود توجه کند، بین رفتار و عمل در خانواده تعارض نباشد، خود خانواده به ارزشهایش پایبند باشد تا بتواند آنها را به نوجوان انتقال دهد. اگر نوجوان پای ماهواره بنشنید، اینکه به صورت غیر منطقی جذب مدگرایی شود خیلی طبیعی است.

*در حال تدوین ژورنال مدل موی ایرانی-اسلامی هستیم

داریوش سلیمانی عضو هیئت مدیره اتحادیه آرایشگاه‌های مردانه می گوید: آرایشگاه ها در مدل مو فشن و غربی محدودیت دارند و بازرسان اتحادیه به صورت نامحسوس از آرایشگاه‌ها بازدید می کنند و اگر مدل غیرمتعارفی به طور مثال مدل مارمولکی ، فشن و دیزل و غیره را مشاهده کنند به اماکن گزارش شده و در جهت پلمپ این واحدها اقدام می کنند.


وی ادامه می‌دهد: از سمت خانواده ها در مورد برداشتن زیر ابروی پسران شکایاتی به ما می‌شود که ما طبق مواد قانونی به آنها برخورد می‌کنیم.وی همچنین می‌گوید: ما در حال تدوین ژورنالی از مدل‌های ایرانی-اسلامی با اسم ایرانی هستیم که توسط گروهی از طراحان ، هنرمندان و آرایشگران برتر تهیه می شود.

به راستی معلوم نیست متدها و تجهیزات آرایشگاه‌هاست که جوانان را به مدل‌های غربی و یا چهره سازی‌های نامناسب ترغیب می‌کند یا تقاضای کاذب ایجاد شده در بین جوانان است که آرایشگرها را وادار به تجهیز سالن‌ها و انجام کارهای متناقض با فرهنگ اسلامی و بومی ما می‌کند.چه کسی پاسخگوست؟

منبع: تسنیم