۰۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۹

خواسته های مخالفان درالتحریرچیست؟

در پی فراخوان گروه‌های مخالف مرسی برای برگزاری تظاهرات ضد دولتی در اولین سالگرد به قدرت رسیدن وی، معارضان تلاش دارند تا قدرت خود را به رخ گروه رقیب بکشند.
کد خبر : ۱۱۹۸۶۴
صراط امروز مصادف با 30 ژوئن اولین سال‌ مراسم تحلیف محمد مرسی رئیس جمهور مصر در میدان التحریر است. وی در یک انتخابات آزاد و سراسری توانست اکثریت آرای مردم را کسب کند و به عنوان اولین رئیس جمهور منتخب مردم مصر بعد از مبارک تصدی و سکان اداره این کشور را به مدت چهار سال بر عهده بگیرد.

محمد مرسی پس از رسیدن به قدرت قول داد که اقتصاد مصر را پویا و نیز با عوامل و بازمانده‌های رژیم گذشته مقابله کند و در راستای تحقق اهداف انقلاب گام بردارد، اکنون یک سال از روی کار آمدن مرسی گذشت، او مانده با وعده‌هایش و در آن سوی دیگر در خیابان‌ها معترضانی که خواهان تحقق خواسته‌ها و مطالبات خود هستند.

معترضان برکناری مرسی از قدرت و برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری را خواستار هستند.

از سوی دیگر وزارت بهداشت مصر 12 آمبولانس را به میدان التحریر اعزام کرد تا در صورت نیاز به زخمی‌ها خدمات ارائه نماید. تعدادی از معترضان نیز از دو روز پیش مقابل کاخ الاتحادیه ریاست جمهوری چادر تحصن برپا کرده و امروز مقابل کاخ تظاهرات خواهند کرد.

 معترضان می‌گویند که اخوان المسلمین در صدد قبضه کردن و انحصار قدرت است امری که طرفداران دولت آن را رد کرده و معتقدند که آنها خواستار به آشوب کشیدن کشور و ایجاد هرج و مرج فراگیر هستند.

خواسته‌های مخالفان

«حمدین صباحی» موسس جریان مردمی معارض مصر خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری شد.

صباحی طی اظهاراتی گفت که مرسی و جماعت اخوان‌المسلمین تصور می‌کنند که با این شیوه مبتنی بر قبضه کردن زمان امور می‌توانند به حکومت خود ادامه دهند اما این شیوه به شکست منتهی خواهد شد همچنانکه برای رژیم سابق اتفاق افتاد.

وی افزود که تصمیمات هفت‌گانه مرسی دلالت بر این دارد که وی به خواسته ملت احترام نمی‌گذارد و به درخواست‌های آنها و 15 میلیون نفری که طومار جنبش تمرد را امضا کرده‌اند، اعتنایی ندارد.

این در حالی است که در درگیری‌های روز جمعه در مصر 3 نفر از جمله یک تبعه آمریکایی کشته و بیش از 250 نفر نیز زخمی شدند.

معترضان مصری طی چند روز گذشته به مقرهای اخوان‌المسلمین در شهرهای مختلف حمله کرده و تا کنون چهار نفر از اعضای این جماعت را به قتل رسانده‌اند.

«حسن شاهین» سخنگوی رسمی کمپین «تمرد» مصر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در قاهره تاکید کرد که امروز مصادف با 30 ژوئن راهپیمایی‌های گسترده‌ای علیه حکومت اخوان المسلمین برگزار می‌شود.

شاهین در ادامه افزود: این راهپیمایی‌ها مسالمت آمیز خواهد بود و کمپین «تمرد» با دادن فراخوانی خواستار حضور هرچه گسترده‌تر مردم مصر در این تظاهرات جهت براندازی حکومت اخوان المسلمین شده است.

وی گفت: کمپین «تمرد» تصمیم گرفته تا کناره گیری «محمد مرسی»، رئیس جمهوری مصر در میدان‌های مورد نظر قاهره و دیگر شهرهای مصر تحصن کنند.

شاهین تاکید کرد که وزارت کشور و ارتش مصر فقط نباید از نظام بلکه باید از مردم مصر هم حمایت کنند، چون این تنها مردم هستند که باقی و برقرار می‌مانند و نظام‌ها و رژیم‌های سیاسی همواره فانی هستند.

وی افزود: ارتش همچنین باید از تظاهرات کنندگان مسالمت‌جوی مصری در برابر گروه‌های شبه نظامی و هرج و مرج طلبان حمایت کنند.

شاهین گفت: مردم مصر به طور عام و جوانان آن به طور خاص سرنوشت مصر را مشخص خواهند کرد و ما به هیچ طرف خارجی اجازه دخالت در امور داخلی کشور خود را نخواهیم داد و دولت آمریکا نیز باید همواره به سیاست‌هایی که در قبال مصر اتخاذ می‌کند و رشد آگاهی و بیداری نزد جوانان مصری آگاه و هوشیار باشد.

شاهین با اشاره به اهمیت تحصنی که قرار است، در میدان التحریر یا مقابل کاخ الاتحادیه گفت: کمپین «تمرد» مصر تاکنون بیش از 22 میلیون امضا برای سلب اعتماد از محمد مرسی جمع‌آوری کرده است.

در واکنش به خواسته های مخالفان، «محمد مرسی» در سخنانی که اخیرا خطاب به ملت مصر ایراد کرد، به اشتباهات یکسال گذشته ریاست جمهوری خود اذعان کرد و نسبت به وقوع خشونت هشدار داد. وی که به مناسبت نخستین سالروز ریاست جمهوری‌اش برای ملت مصر سخنرانی می‌کرد، اذعان کرد که در این یکسال اشتباهاتی نیز رخ داده است اما این اشتباهات قابل جبران است.

وی افزود: ما در این یکسال در برخی موارد موفقیت‌هایی کسب کردیم و در برخی موارد نیز با مشکلاتی مواجه بودیم؛ انقلاب دشمنانی دارد، اشتباهاتی رخ داده است اما تصحیح این اشتباهات واجب است.

وی تصریح کرد که دودستگی سیاسی در کشور به حدی رسیده است که تجربه دموکراسی نوپای کشور را تهدید می‌کند.

طرفداران مرسی

در طرف مقابل، هواداران مرسی نیز طی فراخوانی از مردم خواسته‌اند تا مقابل مسجد رابعه العدویه در شهر نصر واقع در شمال قاهره شرکت کرده و بر مشروعیت مرسی به عنوان رئیس جمهور مصر تاکید کنند.

«سیف الاسلام حسن البنا»، از رهبران جماعت اخوان المسلمین تاکید می‌کند که مرسی در طول این یک سال هرآنچه در توان داشته را انجام داده است، اما شرایطی که مصر در آن گرفتار آمده شرایط بسیار سختی است و مرسی با معارضان از همان ابتدای انتخاب به مقام ریاست جمهوری مواجه بوده که در جریان‌ها و نیروهای معارض نمود پیدا می‌کنند و به شدت هم از جانب طرف‌های خارجی تحریک و هم حمایت می‌شوند و این جریان‌ها و گروه‌ها و افراد همواره مانعی بزرگ بر سر راه اقدامات مرسی بوده‌اند.

ترس از درگیری‌های خشونت آمیز

تظاهرات امروز در حالی در مصر برگزار می‌شود که ترس از درگیری بین موافقان و مخالفان مرسی وجود دارد و ارتش و نیز نهادهای مذهبی نسبت به تشدید خشونت در این کشور و پیامدهای آن هشدار داده‌اند.

ارتش مصر نیروهای پیاده‌نظام و نیروهای هوایی را در اماکن حساس همه استان‌ها با هدف حمایت از شهروندان و مایملک آنها مستقر کرده است.

«احمد محمد علی» سخنگوی ارتش مصر در این باره بر ضرورت اطمینان همه فرزندان ملت مصر تاکید کرد.

وی گفت که با تدابیر ارتش مصر سعی شده است از تکرار سناریوهای مشابه 28 ژانویه سال 2011 که به سرنگونی «حسنی مبارک» رئیس جمهور مخلوع مصر منجر شد، جلوگیری شود.

از سوی دیگر سرلشگر «مصطفی باز» معاون وزیر کشور در امور اداره زندان‌ها تاکید کرد که وزارت کشور هرگز اجازه تکرار سناریوی یورش به زندان‌ها در تاریخ 28 ژانویه 2011، را نخواهد داد و امنیت همه زندان‌ها تامین شده است و هر کس به این زندان‌ها نزدیک شده و قصد یورش به آن را داشته باشد، فورا با سلاح با آن برخورد خواهد شد.

مفتی دیار مصر نیز در بیانیه‌ای جنگ داخلی را حرام اعلام کرد. «شوقی علام» از مصری‌ها خواست تا از هر گونه آلوده شدن دست‌هایشان به خون یکدیگر پرهیز کنند.

در این بیانیه آمده است که هر گونه دعوت به خشونت که به قتل و کشتار منجر شود، حرام است. شوقی همچنین تاکید کرد که برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز حق جایز و شرعی است اما باید مراقب برخی توطئه‌چینان برای تخریب و ایجاد هرج و مرج عمدی باشیم.

وی همچنین هشدار داد که تبدیل اهداف مسالمت‌آمیز تظاهرات‌کنندگان به اهداف دیگر برای این تظاهرات‌کنندگان و کشور نابودکننده است.

شیخ الازهر مصر در بیانیه‌ای از همه گروه‌ها و احزاب سیاسی این کشور خواست تا سریعا به گفت‌وگوی ملی روی بیاورند.

«احمد الطیب» شیخ الازهر دیروز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: حوادث خشونت‌بار، قتل و آتش‌سوزی و ریخته شدن خون افراد که شاهد آن بودیم، حوادثی قبیح و محکوم شده است که شایسته تاریخ متمدن ملت مصر نیست.

در این بیانیه‌ آمده است: بر این اساس الازهر از همه مسئولان دولت، گروه‌های ملی و احزاب سیاسی و هر فردی از این ملت اصیل می‌خواهد که در برابر خداوند، تاریخ و جهان برای حفظ خون مصری‌ها مسئولیت‌پذیر باشند و منافع عالی کشور را بر همه منافع ترجیح دهند زیرا سرنوشت امت و آینده کشور ملک شخصی هیچ کس نیست و تجاوز از حرمت خون به هیچ روی جایز نیست.

شیخ الازهر همچنین تصریح کرد که ما بار دیگر بر مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات که از لحاظ شرعی و قانونی نیز مباح است، تاکید کرده و خواستار پرهیز از هر گونه خشونت و ریخته شدن خون هستیم.

وی همچنین از همگان اعم از موافقان و مخالفان مرسی خواست تا از گرفتار شدن در دام جنگ داخلی اجتناب کنند زیرا پیامدهایی دارد که شایسته تاریخ مصر و وحدت مصری‌ها نیست.

در این بیانیه بر گفت‌وگوی فوری و جدی بین همه طرف‌های دوستدار کشور به عنوان تنها راه‌حل برون رفت از این بحران خطرناک تاکید شده است.

هشدار کشورهای خارجی به اتباع خود برای خروج از مصر

وزارت خارجه امارات عربی متحده در بیانیه‌ای از اتباع خود در مصر خواست که سریعا خاک این کشور را ترک کنند.

وزارت خارجه آمریکا جمعه شب اعلام کرد، دیپلمات‌های آمریکایی که حضور آن‌ها در مصر ضرورتی ندارد، می‌توانند این کشور را ترک کنند. این بیانیه پس از آن منتشر شد که یک تبعه آمریکا در جریان ناآرامی‌های مصر جان خود را از دست داد.

بریتانیا هم از اتباع خود خواسته است به محل تظاهرات نزدیک نشوند و دولت فرانسه نیز به شهروندان خود هشدار داده از تردد غیرضروری در قاهره و دیگرهای شهرهای مصر خودداری کنند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که سفارت عربستان در قاهره نیز کار خود را امروز تعطیل کرده است.

دستورات مرسی

در همین راستا، رئیس جمهور مصر در نشست با وزیر کشور که در مقر کاخ ریاست جمهوری «القبه» برگزار شد، دستور تامین امنیت مقرهای حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی جماعت اخوان‌المسلمین را صادر کرد.

مرسی با وزرای دفاع و کشور به منظور بررسی اوضاع امنیتی جهت آمادگی برای برگزاری تظاهرات امروز نشست جداگانه‌ای برگزار کرد.
منبع: فارس