۱۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۹

تصویب پیشنهاد ایران در یونسکو

نماینده ایران در یونسکو از تصویب پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای تاسیس اولین مرکز منطقه ای یونسکو در حوزه اقیانوس شناسی در جهان توسط مجمع عمومی کمیسیون بین الدولی اقیانوس شناسی خبر داد.
کد خبر : ۱۲۰۴۶۳
صراط: محمد رضا مجیدی اظهار داشت: با تلاش های به عمل آمده توسط موسسه ملی اقیانوس شناسی کشورمان در مرکز و نیز نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد یونسکو، در جریان بیست و هفتمین اجلاس مجمع عمومی کمیسیون بین الدولی اقیانوس شناسی که از تاریخ 5 لغایت 14 تیرماه 1392 در مقر یونسکو در پاریس در حال برگزاری است، پیشنهاد کشورمان برای تاسیس مرکز  نوع دوم یونسکو برای آموزش و پژوهش در حوزه اقیانوس شناسی با حمایت قاطع کشورهای عضو کمیسیون مزبور به تصویب رسید.

وی در ادامه تصریح کرد: تصویب پیشنهاد کشورمان برای تاسیس مرکز آموزش و پژوهش اقیانوس شناسی با حمایت قاطع اعضای مجمع عمومی کمیسیون بین الدولی اقیانوس شناسی از آن جهت حائز اهمیت است که برای اولین بار چنین مرکزی در حوزه ی اقیانوس شناسی در جهان ایجاد خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور پیشرو در این زمینه شناخته خواهد شد.

وی افزود: تاکنون 82 مرکز نوع دوم وابسته به یونسکو در حوزه های مختلف تحت صلاحیت این سازمان در 60 کشور جهان تاسیس شده است که از این میان، یازده مرکز مربوط به حوزه ی غرب آسیا می باشد و جمهوری اسلامی ایران پس از تاسیس مرکز اخیر، با 5 مرکز نوع دوم وابسته به یونسکو در صدر فهرست کشورهای غرب آسیا و دریای خزر قرار خواهد گرفت.

مجیدی در رابطه با سابقه ی موضوع نیز اظهار داشت: در اکتبر 2010، پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد یک مرکز وابسته به یونسکو در حوزه اقیانوس شناسی پس از وصول از جانب موسسه ی ملی اقیانوس شناسی، توسط این نمایندگی به مدیرکل یونسکو ارائه گردید. در سپتامبر 2012 ماموریت امکان سنجی و حقیقت یابی کمیسیون بین الدولی اقیانوس شناسی با هدف ارزیابی امکانات فنی و منابع انسانی جهت تاسیس و عملیاتی شدن مرکز، به جمهوری اسلامی ایران اعزام گردید و در اکتبر همان سال، گزارش مثبت ماموریت مزبور در اختیار مسئولین کمیسیون بین الدولی اقیانوس شناسی قرار گرفت. در ژانویه 2013، مسئولین کمیسیون، طی نشستی توصیه کردند که یکی از آیتم های برنامه ی کاری بیست و هفتمین اجلاس مجمع عمومی کمیسیون، به پیشنهاد ایران اختصاص یابد که نهایتا این پیشنهاد پس از تلاش های فراوان و جلب نظر موافق تعداد زیادی از کشورهای عضو، با حمایتی کم نظیر و قاطع و بدون حتی یک نظر مخالف، به تصویب مجمع عمومی کمیسیون اقیانوس شناسی رسید.

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد یونسکو در پایان، خلاصه ای از اهم اهداف مرکز مزبور را مورد اشاره قرار داد.

وی اظهار داشت: این مرکز، پایگاهی برای فهم علمی فرآیند هایی است که در محیط دریایی و ساحلی مناطق خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر در جریان می باشند. مرکز مزبور همچنین همکاریهای منطقه ای در حوزه های مرتبط با اقیانوس شناسی را تسهیل خواهد نمود و از طریق مشارکت در تجربیات و دانش، اولویت های منطقه ای را در حوزه مزبور مورد شناسایی قرار خواهد داد.

مجیدی افزود: تدوین پروژه ها، سیاست ها و برنامه های مشترک و توسعه تبادل دانش، ظرفیت سازی و فعالیت های مرتبط با نشر دانش در حوزه اقیانوس شناسی از دیگر اهداف این مرکز است.
منبع: فارس
برچسب ها: یونسکو ایران صراط