۱۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۴

بازتاب‌سخنان‌مرسی‌در‌میان‌مخالفان‌وموافقان

سخنرانی اخیر محمد مرسی بازتاب‌های متفاوتی در میان مخالفان و هواداران وی داشت. در حالی‌که معارضان در صفحات اینترنتی خود نوشتند که در انتظار اقدام ارتش پس از پایان مهلت داده شده هستند، موافقان از ادامه حمایت‌ خود از مرسی گفتند.
کد خبر : ۱۲۰۷۴۶
صراط: «محمد مرسی»، رئیس جمهوری مصر سرانجام در واپسین ساعات سه‌شنبه شب از طریق صفحه اجتماعی خود در توئیتر لب به سخن گشود و از ارتش مصر خواست تا فرصت داده شده به وی و همه جریان‌ها و گروه‌های معارض مصری را پس بگیرد تا خواسته‌ها و مطالبات مردم محقق شود و بار دیگر بر پایبندی خویش به روی کار آمدن مشروع و قانونی خویش تاکید کرد.

اما ساعتی پس از انتشار این مطلب در صفحه توئیتر مرسی نگذاشته بود که رئیس جمهوری مصر بر صفحه تلویزیون مصر ظاهر شد و در سخنرانی که برای مردم این کشور ایراد کرد، بار دیگر بر پایبندی کامل خود به مشروعیتش و اینکه هرگونه اقدام یا تصمیم گیری علیه این مشروعیت  را رد می‌کند، تاکید کرد که منظور نظر وی ارتش مصر و تصمیماتی بود که انتظار می‌رود، نظامیان این کشور ظرف ساعت‌های اندک باقی مانده تا پایان فرصت 48 ساعته‌ای است که به مرسی و گروه‌ها و جریان‌های معارض مصری توسط ارتش داده شده است.

مرسی در ادامه سخنان خود همچنین گفته بود که حاضر است برای این مشروعیت از جان خود هم بگذرد و در این خصوص از همه مصری‌ها خواست به این مشروعیت پایبند باشند.

این سخنرانی مرسی که حدود یک ساعت و نیم طول کشید و از آن اینگونه برداشت می‌شد که وی همچنان بر حفظ منصب خود و عدم کناره گیری از آن تاکید می‌کند، خشم و غضب معترضان مصری تحصن کننده در میدان التحریر و دیگر میدان‌های قاهره و دیگر مناطق و شهرهای مصر را به دنبال داشت و آنها اظهار می‌کردند که مرسی در سخنان خود بیمناک نشان می‌داد که یادآور سخنرانی‌های قذافی پیش از برکناری از قدرت بود.

همچنین تحصن کنندگان پس از پایان سخنرانی مرسی با سردادن شعارهایی خواستار کناره گیری فوری وی از قدرت شدند که بیانگر رد تمام سخنان و اظهارات او بود. آنان از وزیر دفاع مصر خواستار برکناری مرسی پس از پایان فرصت داده شده به وی اجرای نقشه راه مورد نظر این وزارتخانه شدند.

اما این پایان کار نبود، بلکه در مقابل و در میدان «رابعة العدویة»، حامیان و هواداران مرسی تاکید کردند که همچنان به تحصن خود در این میدان در حمایت از محمد مرسی ادامه می‌دهند که به عنوان رئیس جمهوری مشروع و منتخب کشور مصر به شمار می‌آید و سکوهای ایجاد شده در این میدان اقدام به پخش سرودهایی علیه بازماندگان رژیم سابق مصر و سرودهایی کردند که مرسی در تبلیغات انتخاباتی خود از آن استفاده می‌کرد.

این درحالی است که مقابل دانشگاه قاهره درگیری‌های خشونت آمیزی بین موافقان و مخالفان رئیس جمهوری مصر روی داد که در نتیجه آن 6 نفر کشته و 30 نفر زخمی شدند.

اکثر فعالان اجتماعی مصری نیز در صفحات اینترنتی خود نوشتند که در انتظار پایان ساعات باقی مانده از فرصت داده شده توسط ارتش به رئیس جمهوری و گروه‌ها و جریان‌های معارض مصری هستند.

در این میان برخی از معارضان مصری نیز پیش بینی کردند که السیسی این توان را دارد که مرسی را امروز از قدرت برکنار و انقلاب را به جوانان مصری باز گرداند.
منبع: فارس