۱۶ تير ۱۳۹۲ - ۰۲:۳۰

"اسنودن" کابوس جدید آمریکا

نوع مکاتبات و فشارهای سیاسی که آمریکایی ها به کشورهای دیگر برای استرداد اسنودن انجام می دهند نشان دهنده آن است که وی به مانند یک جعبه سیاه حاوی اطلاعاتی است که درز آن می تواند ضربه بزرگی به مسائل امنیتی این کشور وارد کند.
کد خبر : ۱۲۱۲۶۲
صراط: ادوارد اسنودن، افشاگر اطلاعات امنیتی آمریکا که این روزها در مسکو به سر می برد به عنوان کابوس جدیدی برای آمریکا بدل شده است. اسنودن پس از فرار از کشورش و افشا اطلاعاتی آمریکا از برخی از کشورها تقاضای پناهندگی کرده است اما آمریکا به دنبال استرداد وی است. نوع مکاتبات و فشارهای سیاسی که آمریکایی ها به کشورهای دیگر برای استرداد اسنودن انجام می دهند نشان دهنده آن است که وی به مانند یک جعبه سیاه حاوی اطلاعاتی است که درز آن می تواند ضربه بزرگی به مسائل امنیتی این کشور وارد کند. از این رو آمریکایی ها به هر طریقی با کشورهایی که اسنودن برای پناهندگی به سراغ آنها رفته است، به مکاتبه می پردازد تا از این کار ممانعت کند.

بولیوی و اکوادور از جمله کشورهایی هستند که اسنودن برای پناهندگی به سراغ آنها رفته است. به نظر می رسد اسنودن به این دلیل آمریکای لاتین را به عنوان پناهگاه خود در برابر نیروهای امنیتی آمریکا انتخاب کرده است که از نوع روابط خصمانه این کشورها و آمریکا به خوبی آگاه است.

اما به نظر می رسد که مساله اسنودن برای آمریکا آنقدر مهم است که حتی با این کشورها هم برای رسیدن به مقاصد خود وارد مذاکره مستقیم شده است. کاخ سفید در همین زمینه اعلام کرده است که معاون رئیس جمهور آمریکا در مورد وضعیت "اسنودن” افشاگر برنامه های فوق سری ایالات متحده، با رئیس جمهور اکوادور گفتگو نموده است. "جو بایدن” معاون رئیس جمهور آمریکا از اکوادور خواست تا درخواست پناهندگی "ادوارد اسنودن” را رد کند.”رافائل کورئا” رئیس جمهور اکوادور اعلام کرد که گفتگویی دوستانه با بایدن در این خصوص داشته است. او مطرح نمود که اکوادور قصد نداشته در شرایطی قرار گیرد که مسئله پناهنگی به یک فراری آمریکایی را بررسی کند. کورئا همچنین عنوان کرد تا هنگامی که اسنودن وارد خاک اکوادور نشود، نمی تواند درخواست پناهندگی او را بررسی نماید.

بولیوی نیز یکی دیگر از این کشورهاست که اسنودن برای پناهندگی انتخاب کرده است. این کشور از معدود کشورهایی است که برای اعطای پناهندگی به آقای اسنودن اعلام آمادگی کرده است. همین موضوع سبب تیره و تار شدن روابط آمریکا و بولیوی شده است و کشورهای اروپایی نیز تحت فشار آمریکا از فرود هوایپمای رئیس جمهور بولیوی در خاک خود جلوگیری کرده اند.

اسپانیا یکی از این کشورهای ا روپایی است که در این زمینه متهم است به دلیل فشارهای سیاسی از فرود هواپیمای مورالس به فرودگاه این کشور ممانعت کرده است. وزیر امور خارجه اسپانیا این مووضع را رد کرده است و توقف طولانی هواپیمای مورالس در اتریش و باطل شدن مجوز پرواز وی را علت این مساله بیان کرده است.

البته این نخستین بار است که یک مقام اروپایی از ارتباط مشکل به وجود آمده برای رئیس جمهوری بولیوی با پرونده ادوارد اسنودن خبر می دهد.

اسنودن که گفته می شود در قسمت ترانزیت فرودگاه مسکو به سر می برد، پیش تر از ۲۱ کشور درخواست پناهندگی کرده بود که بیشتر این کشورها از پذیرش او خودداری کرده اند. او شش کشور تازه دیگر را به فهرست کشورهایی که از آنها تقاضای پناهندگی کرده افزوده است اما به علت فشارهای سیاسی آمریکا از ذکر نام آنها خودداری کرده است. آمریکایی ها به شدت در صدد استرداد اسنودن به خاک خود هستند.

منبه: فانوس نیوز