۲۳ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۱

درباره کابینه تصمیم نهایی گرفته نشده است

رئیس کمیته نمایندگان ادوار ستاد انتخاباتی روحانی درباره نماد انتخاباتی وی معتقد است که روحانی برای حل مشکلات سیاسی نیاز به کلید ندارد و کلیدی که روحانی راجع به آن صحبت کرد، اقتصادی است.
کد خبر : ۱۲۲۸۵۵

صراط غلامرضا عبدالوند نماینده دوره پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیته نمایندگان ادوار ستاد روحانی  با اشاره به فعالیت‌های رئیس جمهور منتخب اظهارداشت: ‌دوره فعالیت حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور، دوره اعتلای روابط مجلس و دولت خواهد بود. چرا که وی گام به گام مراحلی که یک رئیس جمهور باید طی کند را طی کرده و علاوه بر سابقه فعالیت در شورای عالی امنیت ملی و مجمع تشخیص مصلحت نظام، سابقه طولانی نمایندگی و نائب رئیسی مجلس را نیز در کارنامه خود دارد.

وی با اشاره به انتخاب کابینه دولت آینده گفت: ‌کار تشکیل کابینه آقای روحانی از همهٔ روسای جمهور گذشته پیچیده‌تر خواهد بود، اگر چه به اذهان بسیاری اکثر کابینه از اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان طرفدار ایشان تشکیل خواهد شد، اما دولت تدبیر اجازه نخواهد داد هیچ جناح و جریان خاصی دولت وی را به نفع خود مصادره کند و قطعا کار را به کاردان خواهد سپرد.

** شایسته سالاری در کابینه یازدهم به معنای واقعی حاکم باشد

رئیس کمیته نمایندگان ادوار ستاد روحانی ادامه داد: باید در‌ کابینه دولت آینده شایسته‌سالاری به معنای واقعی حاکم باشد، لذا بهترین خدمت به رئیس جمهور منتخب این است که اجازه دهند خودش و تیمی که انتخاب‌کرده، تصمیم بگیرند.

عبدالوند با تاکید بر اینکه با وجود اینکه هنوز رسما کار دولت یازدهم آغاز نشده، اما گله‌گذاری‌‌هایی از سوی موافقین و انتقاد‌های خام و نابجایی ازسوی مخالفین حسن روحانی شنیده می‌شود، افزود: ‌دوست‌داران آقای روحانی در خصوص معرفی افراد کابینه نباید عجله کنند و صرفا با اکتفا به اخبار برخی رسانه‌ها به اظهارنظر درباره کابینه ‌بپردازند و در مقابل مخالفین آقای روحانی نیز عجولانه و مغرضانه قضاوت می‌کنند، در حالی که برای قضاوت در خصوص عملکرد حسن روحانی راه زیادی در پیش ‌است‌.

وی تصریح کرد: عقلا و دلسوزان نظام باید اجازه دهند تا رئیس جمهور منتخب در فضایی آرام و خارج از تنش درباره کابینه آینده تصمیم بگیرد. چرا که منافع این تصمیم صحیح شامل حال همه خواهد شد.

رئیس کمیته نمایندگان ادوار ستاد روحانی اظهارداشت: نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی گروهی فرهیخته به شمار می‌روند و در میان آن‌ها از تمام سلایق وجود دارد و آن‌ها نیز از آقای روحانی انتظار دارند‌که از نمایندگان ادوار به عنوان اهرمی قوی و چند منظوره استفاده کنند و امیدوارند که در مدیریت کلان کشور از ظرفیت آن‌ها استفاده شود.

عبدالوند در ادامه به برخی شایعات درباره کابینه دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: بنده تنها در دوران تبلیغات انتخاباتی در چندین سفر با آقای روحانی همراهی می‌کردم و بعد از انتخابات ملاقات حضوری با وی نداشته‌ام، اما انتظار بنده و همه فعالان ستاد وی این است که آرامش و تسکینی برای او فراهم کنیم تا در فضای آرام درباره کابینه تصمیم بگیرد.

** روحانی سره را از ناسره تشخیص خواهد داد

وی در خصوص سهم‌خواهی برخی گروه‌ها و جریان‌ها از رئیس جمهور منتخب‌گفت: در طول تاریخ بعد از انقلاب افرادی پیدا شده‌اند که در انقلاب و کمک به مردم در دوران سختی سهمی نداشتند، امابه محض اینکه فردی به قدرت می‌رسد به سرعت از او سهم‌خواهی می‌کنند که در اینجا رئیس جمهور منتخب با درایت و هوشیاری که در ایشان سراغ داریم سره را از ناسره تشخیص خواهند داد و از افراد دلسوز در کابینه استفاده خواهند کرد.

این نماینده اسبق مجلس با تاکید بر اینکه رئیس جمهور منتخب باید وزرایی را انتخاب کند که پاسخگوی مطالبات مردم باشند، افزود: بنده در صحبتی که با برخی بزرگان و اطرافیان آقای روحانی داشتم، متوجه شدم که هنوز هیچ تصمیم نهایی درباره کابینه گرفته نشده و همه بحث‌ها در حد شایعه است و در چند هفته اخیر تنها برای انتخاب کابینه رایزنی‌هایی انجام شده است.

عبدالوند خاطرنشان کرد: امیدواریم کابینه دولت یازدهم جامع، کامل و با محوریت تعهد و تخصص باشد.

وی ادامه داد: در خصوص تقاضای مکرر نمایندگان ادوار برای دیدار با آقای روحانی، طی رایزنی هایی‌که با نزدیکان ایشان داشتیم امید‌واریم این حداقل انتظار نمایندگان ادوار برآورده شود. چرا‌که این مجموعه 2هزار نفری نخبگان کشور تنها انتظارشان حفظ حرمت و جایگاه آنهاست و این مجموعه کار‌شناس بدون هیچ چشم داشتی می‌توانند‌ کمک‌های موثری به مدیریت کلان کشور کنند.

رئیس کمیته نمایندگان ادوار ستاد روحانی به تندروی برخی جریان‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه در میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان افراد تندرویی وجود دارند و کشور ما از این تندروی‌ها ضربه‌های زیادی خورده است.

عبدالوند با بیان اینکه افرادی که مستقیما با آقای روحانی در ارتباط هستند، ذاتا اعتدالگرا به شمار می‌روند، افزود: امروز همه باید شعار برد - برد سر بدهند و این شعار عارف و روحانی پاسخ همهٔ شبهات گذشته را داده است، چرا که امروز کشور به اتفاق و همدلی نیاز دارد وحاصل تندروی‌ها، وضعیت کنونی کشور است.

وی در ادامه به انصراف محمدرضا عارف از انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: محمدرضاعارف شخصیتی اصلاح‌طلب، اعتدال‌گرا و بسیار دلسوز و علاقه‌مند به نظام جمهوری اسلامی است و کار بسیارجوانمردانه‌ای انجام داد و به دیگران نشان داد که باید برای مصالح کشور از حق و حقوق خودمان بگذریم.

رئیس کمیته نمایندگان ادوار ستاد روحانی در پاسخ به سوال احتمال حضور فعالان فتنه 88 در کابینه روحانی گفت: در کشور ما قانون حکم‌فرما است و همهٔ افرادی که در انتخابات شرکت کرده‌اند، حاکمیت نظام مقدس جمهوری اسلامی را پذیرفته‌اند و چنانچه شرایط احرازمدیریت کلان را داشته باشند، می‌توانند به کشور خدمت کنند.

عبدالوند ادامه داد: همچنین آقایان نعمت‌زاده و ترکان به عنوان رئیس و قائم مقام ستاد نیز بلافاصله بعد از انتخاب آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور اعلام کردند که ما هیچ خواسته‌ای نداریم و حتی تاکید کردند‌که نیامده‌ایم وزیر یا معاون رئیس جمهور شویم. بنا به تکلیف با توجه به موقیت کنونی کشور آمده‌ایم. باید گفت اگر این سنت حسنه در کشور نهادینه می‌شد، می‌توانستیم پرچم جمهوری اسلامی را در بالا‌ترین قله افتخار برافرازیم.

وی با اشاره به برخی سخنان مبنی براینکه اعضای حزب کارگزاران اشرافیت‌طلب هستند و نباید در کابینه روحانی حضور داشته باشند، گفت: متاسفانه زمانی که می‌خواهند گروهی را تخریب کنند هر انگی به آن‌ها می‌زنند. بنده حزب کارگزاران را می‌شناسم و میان آن‌ها افراد دلسوز و متخصصی وجود دارد که شدیدا به نظام علاقه‌مند هستند.

رئیس کمیته نمایندگان ادوار ستاد روحانی تصریح کرد: من افراد اشرافی‌گر کارگزاران را نمی‌شناسم اما خدمتگذاران آن‌ها را به خوبی می‌شناسم.

** لازمه حل مشکل اقتصادی تعامل با کشورهای دوست و همسایه است

عبدالوند با تاکید بر اینکه انتظار مردم از رئیس جمهور منتخب این است که با کلید تدبیر و امید مشکلات اقتصادی را از بین ببرد، اظهار داشت: لازمه حل مشکل اقتصادی تعامل با کشورهای دوست و همسایه است، چرا‌که سیاست خارجی و مسائل اقتصادی لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

وی با بیان اینکه مشکل امروز اقتصاد کشور، اقتصاد وارداتی است، افزود: اینکه همه مشکلات را به گردن تحریم‌ها بیندازیم، درست نیست، بلکه بیشتر در عرصه مدیریتی مشکل داریم و آمار و ارقام‌ها با آنچه مردم لمس می‌کنند مطابقت ندارد. این چه سیاست اقتصادی است که یک روز جشن خودکفایی گندم می‌گیریم و یک روز تلاش می‌کنیم که گندم وارد شود.

** هیچ حزب و جریان خاصی نمی‌تواند روحانی را مصادره کند

رئیس کمیته نمایندگان ادوار ستاد روحانی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو با تاکید بر اینکه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم از نظر سهم‌خواهی گروه‌ها بسیار جالب بود، اظهار داشت: از یک سو شاهدیم که اصلاح‌طلبان عنوان می‌کنند رئیس جمهور مال ما است و در مقابل اصولگرایان می‌گویند روحانی از ما بوده است. روحانیون نیز تاکید دارند که جامعه به یک روحانی رای داده است. حزب کارگزاران هم معتقد است که با کمک آن‌ها روحانی رای آورده است. نمایندگان ادوار نیز روحانی را از خود می‌دانند و هر گروهی به نوعی سعی دارد رئیس جمهور را به خود نسبت دهد. این اتفاق کم نظیر در انتخابات این دوره نشان می‌دهد که هیچ حزب و گروه و جریان خاصی نمی‌تواند رئیس جمهور منتخب را مصادره کند و حضور همه آحاد مردم به فراجناحی بودن دولت ایشان عینیت می‌بخشد.

عبدالوند خاطرنشان کرد: اتحاد و انسجامی پنهان در ایام انتخابات شکل گرفته بود که این اتحاد در دقایق 90 و به صورت خودجوش به وجود آمد و کاری کرد که همه سیاسیون کشور و دنیا انگشت به دهان ماندند. این اتحاد پنهان در طول تاریخ انقلاب و در مواقع حساس شکل گرفته و هیچگاه تابع یک جریان سیاسی خاص نبوده است.

وی افزود: دشمنان نظام همواره از این اتحاد ملت ایران ترسیده‌اند و تلاش کردند که شکل نگیرد. اعضای این اتحاد از افراد کم سواد روستایی تا دکترای علوم سیاسی در کشور بوده‌اند. به طوری که درصد آرای آقای روحانی در روستایی صعب العبور در قله زاگرس با رای صندوق نیاوران در شمال تهران به هم نزدیک می‌شود و مطابقت دارد‌ و می‌بینیم که خروجی این اتحاد پنهان آقای روحانی می‌شود.

رئیس کمیته نمایندگان ادوار ستاد روحانی ادامه داد: آقای روحانی در مناظرات بر روی مسائل اقتصادی دست گذاشت و کلیدی‌که درباره آن صحبت کرد،‌کلید حل مشکلات اقتصادی بود، چرا‌که درب مسائل سیاسی به روی آقای روحانی‌ باز است و کلید نمی‌خواهد.

** گروه های زجر کشیده هم سهم خواهی نکنند

عبدالوند تصریح کرد: کار رئیس جمهور منتخب مشکل‌تر از کار دولت‌های قبل است، چرا که گروه‌های زیادی منتظر تحول از سوی روحانی هستند. اما باید اجازه دهیم روحانی با آرامش خیال مشاورین و کابینه خود را انتخاب کند و حتی گروه‌هایی که بیشتر زجر کشیده‌اند نباید سهم‌خواهی کنند.

منبع: تسنیم