۲۳ تير ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۹

شجونی: کلید روحانی؛ شاه کلید باشد

آیت الله مهدوی کنی، آیت الله یزدی و آیت الله مصباح سه چهره برجسته در جریان اصولگرایی هستند اما وقتی به نظر واحدی نرسیدند نقش شیخوخیت در جریان اصولگرایی کم رنگ تر از گذشته شد، مردم از ریش سفیدان روحانیت توقع اعمال نظر داشتند.
کد خبر : ۱۲۲۹۰۰
صراط عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه حسن روحانی مستعد ایجاد جریانی به نام اعتدال در کشور است٬ گفت: روحانی روی کاغذ عضو جامعه روحانیت مبارز است.

جعفر شجونی درگفتگویی، به بررسی عملکرد جامعه روحانیت مبارز در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم پرداخت٬ مشروح این گفت وگو به شرح زیر است:

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از آقای علی اکبر ولایتی در انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری حمایت کرد، چرا جامعه روحانیت مبارز موضع خاصی نگرفت؟

در جریان انتخابات ریاست جمهوری یازدهم جامعه روحانیت مبارز به دلیل وجود سلایق مختلف میان اعضا از شخص خاصی حمایت نکرد. از سوی دیگر اگر آیت الله مهدوی کنی، آیت الله یزدی و آیت الله مصباح با همفکری، اجماع اصولگرایان را فراهم می کردند تا از ائتلاف های تشکیل شده خروجی واحدی بیرون آید، آرای اصولگرایان اینگونه پراکنده نمی شد. از میان اصولگرایانی که بایکدیگر پیمان بسته بودند تا یکی یکی از صحنه انتخابات کنار بروند تنها حدادعادل آقایی کرد و انصراف داد. من اعتقاد دارم جامعه روحانیت مبارز نباید منتظر حزب موتلفه یا جبهه پیروان خط امام و رهبری می ماند تا آنها گزینه ای را معرفی کنند و آن را تایید کند چون آنها زیر مجموعه جامعه روحانیت هستند، انقلاب اسلامی دست پرورده روحانیت است و در انتخابات ریاست جمهوری پس از ۳۴ سال روحانیت با کنار کشیدن از انتخابات ضرر کرد.

مردم از ریش سفیدان اصولگرا توقع اعلام نظر داشتند/روحانی روی کاغذ عضو جامعه روحانیت مبارز است

 وضعیت شیخوخیت در جریان اصولگرا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آیت الله مهدوی کنی، آیت الله یزدی و آیت الله مصباح سه چهره برجسته در جریان اصولگرایی هستند اما وقتی به نظر واحدی نرسیدند نقش شیخوخیت در جریان اصولگرایی کم رنگ تر از گذشته شد، مردم از ریش سفیدان روحانیت توقع اعمال نظر داشتند.

آیا رئیس جمهور منتخب همچنان عضو جامعه روحانیت مبارز است؟

روی کاغذی که هر پانزده روز اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز برای حضور و غیاب در جلسات شورای مرکزی امضا می کنند نام آقای حسن روحانی با وجود عدم حضور ۴ ساله همچنان وجود دارد.

روحانی ازعضویت در جامعه روحانیت مبارز انصراف نداده/جامعه روحانیت مبارز جوانگرایی کرده است

درخواست انصراف نداشته است؟

خیر تاکنون چنین درخواستی نداشته، تنها در جلسات غیبت داشته است. در آیین نامه جامعه روحانیت مبارز قید شده هر عضوی اگر سه هفته به طور متناوب در جلسات حضور پیدا نکند از لیست خارج می شود، اما برخی اعتقاد دارند این قانون شامل بنیانگذاران جامعه روحانیت مبارز نمی شود. به جز دکترروحانی،در جلسات هر دو هفته یک بار جامعه روحانیت مبارز آقایان هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری و امامی کاشانی نیز حضور پیدا نمی کنند. پس از انتخابات سال ۸۸ این افراد تنها ۲ بار در جلسات شرکت کردند. از سوی دیگر جامعه روحانیت مبارز دیگر پوسته اولیه خود را ندارد و با اضافه شدن روحانیونی همچون کازرونی و رئیسی جوانگرایی در خود ایجاد کرده است.

کلید روحانی شاه کلید باشد کلید روحانی شاه کلید باشد

دکتر روحانی در تبلیغات انتخاباتی خود در برخی محافل اعلام می کرد هنوز عضو جامعه روحانیت مبارز است؟

رئیس جمهور منتخب در جریان تبلیغات انتخاباتی خود یک بار در جلسه جامعه خراسانی ها و یک بارهم در جامعه وعاظ این بحث را مطرح کرد اما همانگونه که گفتم وی بر روی کاغذ عضو جامعه روحانیت مبارز است اما نباید یک نکته را فراموش کرد و آن اینکه امروز مردم برای نجات از وضعیت کنونی به روحانیت پناه آوردند و آقای حسن روحانی نیز اعلام کرده کلید حل مشکلات در دستان وی است که امیدواریم شاه کلید باشد و به همه قفل‌ها بخورد.

چرا جامعه روحانیت مبارز از آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت نکرد؟

من در زمان انتخابات ریاست جمهوری به آیت الله مهدوی کنی پیشنهاد کردم از آقای ابوترابی فرد به دلیل سوابقی که در مجلس دارد حمایت شود که وی نیز این پیشنهاد را پذیرفت. دلیل من هم این بود که کسی باید حمایت شود که اولاً هزینه ای برای نظام نداشته باشد و ثانیاً رهبر معظم انقلاب را غصه دار نکند. با مطرح شدن این پیشنهاد و قبول آیت الله مهدوی کنی اعضای اتحاد ۵ نفره به جز آقای منوچهر متکی حاضر به پذیرش این پیشنهاد شدند، اما پس از آن نمایندگان مجلس با رایزنی هایی که با آقای ابوترابی فرد داشتند وی نیز از حضور در صحنه انتخابات انصراف داد. در ائتلاف ۱+۲ که به ائتلاف پیشرفت معروف بود آقای حداد عادل کنار رفت اما میان آقایان قالیباف و ولایتی علی رغم اینکه قول داده بودند اجماع صورت گیرد این اتفاق رخ نداد و از این ائتلاف نیز یک خروجی واحد بیرون نیامد. در طرف دیگر دکترسعید جلیلی که عضو هیچ ائتلافی در جریان اصولگرایی نبود تا انتها در صحنه باقی ماند که همه این حوادث به پخش شدن آرای جریان اصولگرایی کمک کرد.

تائید نشدن هاشمی، حمایت خاتمی و انصراف عارف عوامل اقبال مردم به روحانی

چه عواملی در پیروزی  دکترحسن روحانی موثر بود؟

عده ای می خواستند به آقای هاشمی رفسنجانی رای بدهند اما با عدم تأیید صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان آرای او به سبد رای روحانی سرازیر شد و از سوی دیگر نباید حمایت آقای محمد خاتمی از وی و کنار رفتن دکتر عارف به نفع او رانباید نادیده گرفت.

روحانی را اصولگرا می‌دانیم/روحانی مستعد ایجاد جریانی به نام اعتدال در کشور است

دکترحسن روحانی کجای عرصه سیاسی کشور قرار دارد؟

در برخی محافل وی خود را عضو جامعه روحانیت مبارز می داند از این رو وی را اصولگرا می دانیم و کمک می کنیم انشالله در اموری که به وی محول شده موفق باشد.

شعار انتخاباتی رئیس جمهور منتخب اعتدال گرایی بود آیا وی مستعد ایجاد چنین جریانی در کشور است؟

اسلام دین اعتدال است، البته آقای حسن روحانی باید در مقابل فتنه گران سال ۸۸ که با تخریب ۷ میلیارد تومان اموال عمومی و کشتن بسیجیان هزینه های زیادی برای نظام ایجاد کردند حرکتی جهادی داشته باشد؛ با لحاظ این مسئله می توان گفت که حسن روحانی مستعد ایجاد جریانی به نام اعتدال در کشور است.

جامعه روحانیت مبارز در دیداری که با رئیس جمهور منتخب داشت آیا پیشنهادی به وی ارائه کرد؟

دیدارتعدادی از اعضای جامعه روحانیت مبارز با رئیس جمهور منتخب تنها برای عرض تبریک به مناسبت انتخاب وی به سمت ریاست جمهوری بود و پیشنهادی به وی از سوی جامعه روحانیت مبارز ارائه نشده است.

منبع: خانه ملت