۰۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۱

آنچه درسفراحمدي‌نژاد به نيويورک گذشت

محمود احمدي‌نژاد در سومين سفر به نيويورک براي شرکت در مجمع عمومي سازمان ملل متحد درباره سخنان رئيس‌جمهور آمريکا در اين مجمع گفت: سخنان رئيس‌جمهور آمريکا را شنيدم اما مطلب جديدي در صحبت‌هاي وي نبود.
کد خبر : ۱۲۵۷۲۹
صراط:محممود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهور کشورمان روز (يكشنبه)  31 شهريورماه 1386 در رأس هياتي عاليرتبه براي شركت در شصت و دومين نشست سالانه مجمع عمومي سازمان ملل متحد، تهران را به مقصد نيويورك ترك کرد.
 




سخنراني در دانشگاه كلمبيا، ملاقات با جمعي از رهبران مسلمان آمريكا و  سخنراني در جمع شماري از رهبران مسيحي و يهودي از جمله برنامه‌هاي رئيس‌جمهور در زمان اقامت در نيويورك بود.

** رئيس‌جمهور : سازمان ملل محل ارائه الگوي ملت ايران به جهانيان است

احمدی‌نژاد پیش از سفر به نیویورک و در جمع خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد با بیان اینکه مجمع عمومی سازمان ملل از جمله مهمترین مجامع مهم و تاثیرگذار جهان است که هر سال در مقر سازمان ملل متحد برگزار می‌شود، تصریح کرد: از آنجا که ملت ایران دارای الگوی مناسبی برای ارائه به سایر کشورهای جهان است، این مجمع فرصت مناسبی است تا بنده به بیان این الگوها بپردازم.





احمدی‌نژاد اعلام کرد: سفر به نیویورک ، فرصت خوبی است که بنده بتوانم به طور مستقیم با مردم آمریکا سخن بگویم زیرا ملت این کشور بزرگ و تاثیرگذار در معادلات جهانی از اخبار درست ایران محرومند که در حال حاضر آماده‌اند تا به گفت و شنود با بنده بنشینند.





** احمدي‌نژاد در جمع هموطنان مقيم نيويورك: ايرانيان داغ ننگ بر پيشاني تضييع‌كنندگان حقوقشان چسبانده‌اند

احمدي‌نژاد و هيات همراه  پس از ورود به نيويورك در ميهماني افطار صدها تن از ايرانيان مقيم آمريكا شركت كرد.

رئيس‌جمهور در سخنراني خود با ستايش يكپارچگي مردم ايران در نقاط مختلف دنيا اظهارداشت: وقتي انسان اين همه همت ، اراده، بلندنظري، عظمت و خوبي‌ها را در زير يك سقف مي‌بيند، به‌خود مي‌بالد و خدا را شكر مي‌كند كه قطره‌اي از اقيانوس بيكران ايران است.





رئيس‌جمهور يادآور شد: هر ملتي در تاريخ عموما با يك ويژگي شناخته مي‌شود، اما ملت ايران داراي چندين ويژگي ممتاز و ويژه است و فرهنگي بودن ، انسان دوست بودن و عاقل و با تدبير بودن آن باعث شده در تاريخ بدرخشد.

احمدي‌نژاد كه صحبت‌هايش با فريادهاي "ايران - ايران" حاضران پشتيباني مي‌شد، تصريح كرد: ايرانيان هر كسي را كه اراده كرده تا حقوقشان را تضييع كند، داغ ننگ را بر پيشاني او چسبانده‌اند.

وي در ادامه به موضوع برنامه صلح آميز هسته‌اي ايران اشاره كرد و اظهار داشت: يكي از قله‌هايي كه امروز ملت ايران به آن دست يافته، فناوري توليد سوخت هسته‌اي براي مصارف صلح آميز است.




رئيس‌جمهور افزود: اينكه مي‌گويند ايران به دنبال بمب اتم است، دروغ است و خودشان هم مي‌دانند كه دروغ مي‌گويند.

احمدي‌نژاد تصريح كرد: ملت ايران نيازي به بمب اتم ندارد اما آن‌ها به يك دليل ديگر همچنان با ايرانيان لجاجت مي‌كنند.




رئيس‌جمهور در ادامه با اشاره به بخش‌هايي از پيمان "ان پي تي" گفت: دنيا بداند ملت ايران به همه تكاليفش در اين عرصه عمل كرده است، حال آنكه كشورهاي دارنده فن‌آوري هسته‌اي به رغم تعهداتشان و صرفاً به خاطر روحيه خودخواهي و انحصارطلبي، هيچ كمكي به ايران در اين عرصه نكردند و از اين جهت ملت ايران طلبكار است.

وي در ادامه به ضرورت وحدت ميان ايرانيان در خارج از كشور اشاره كرد و گفت:  هر ايراني در هر كجاي دنيا سفير فرهنگي ملت ايران است و تك تك ايراني‌ها در هر كجاي دنيا كه باشند براي ملت ايران و براي ما عزيز هستند.





محمود احمدي‌نژاد عصر دوشنبه سوم مهرماه در دیدار با "بان كي مون " دبيركل سازمان ملل متحد با بیان اينكه همه بايد در برابر قانون مساوي و برابر باشند و بي‌عدالتي نبايد در اين زمينه باشد، تصریح کرد: ساختار سازمان ملل و بويژه شوراي امنيت بايد به ترتيبي تغيير كند و اصلاحات در آن انجام شود كه اين سازمان بتواند در حمايت از حقوق ملت‌ها، وظايف خود را انجام دهد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران از استفاده چند كشور از حق وتو كه نماينده كل جهان هم نمي‌توانند باشند انتقاد کرد و اظهارداشت: در صورتي كه ظلمي توسط يكي از اين كشورها بر كشور ديگري انجام شود، كشور مظلوم به كجا بايد شكايت كند.




احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه بايد به آژانس انرژی اتمی اجازه دهيم كار خود را انجام دهد، گفت: آژانس اعلام كرده است كه فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران صلح آميز است و تضعيف آژانس كه يك نهاد وابسته به سازمان ملل است به نفع هيچكس نيست.

دبيركل سازمان ملل متحد نیز در اين ديدار كه در مقر سازمان ملل متحد انجام شد، با اعلام آمادگي خود براي مساعدت در زمينه مساله انرژي هسته‌اي، خواهان ادامه همكاري هاي شفاف با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گرديد و يادآور شد كه اين روش مي‌تواند به يك راه‌ حل نهايي منتهي شود

** احمدي‌نژاد پس از سخنراني رئيس‌جمهور آمريکا در سازمان ملل: دولت‌هايي همچون آمريکا درباره مسايل جهان راهبرد روشني ندارند

احمدي‌نژاد در حاشيه اين اجلاس و پس از انجام ديدارهاي دوجانبه با برخي از روساي جمهوري كشورهاي شركت‌‌كننده در مجمع عمومي سازمان ملل بابيان اينکه شايد در يك دوره راهكارهاي دولت‌هايي همچون آمريکا جاذبه‌هايي داشته است اما امروز اين نوع نگاه و تفكر پيام جديدي براي بشريت ندارد، گفت: شيوه اين دولت‌ها در اداره دنيا ديگر به پايان راه خود رسيده، چون نگاه آن‌ها به دنيا، غلط است و در مورد مشكلات امروز دنيا از جمله وضعيت عراق ، افغانستان. فلسطين، لبنان و مشكلات امروز ملت‌هاي دنيا، راهبرد روشني ندارند.



رئيس‌جمهوري اسلامي ايران با اشاره به حضور خود در اجلاس سازمان ملل در زمان سخنراني رئيس‌جمهوري آمريكا خاطرنشان كرد: سخنان رئيس‌جمهور آمريکا را شنيدم اما مطلب جديدي در صحبت‌هاي وي نبود.

** پيشنهاد احمدي‌نژاد براي تشکيل جبهه همبستگي براي صلح

محمود احمدی‌نژاد در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد برخی چالش‌های امروز جهان را برشمرد و با تاکید بر اینکه دوران مناسبات برخاسته از جنگ دوم جهاني و دوران انديشه‌هاي مادي مبتني بر خودخواهي و سيطره طلبي پايان يافته است، تصریح کرد: ملت‌ها و دولت‌ها مجبور نيستند كه تابع بي‌عدالتي برخي قدرت‌هایی باشند كه شايستگي رهبري و تدبير امور جهان را از دست داده‌اند .




احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود بابیان اینکه موضوع هسته‌اي ايران خاتمه يافته و به يك امر عادي در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدل شده است، تاکید کرد: ملت ايران برخلاف قدرت‌هاي انحصار طلب آماده است دستاوردهای خود در زمینه دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته‌ای را در اختیار دیگر کشورها قرار دهد.

وي با اشاره به رفتارهای ناشایست برخی قدرت‌ها در برخورد با ملت ایران در مساله هسته‌ای گفت: به كساني كه حدود پنج سال مزاحم ملت ايران شدند نصيحت مي‌كنم كه از تاريخ و اقدامات اخيرخود عبرت بگيرند.

رئيس‌جمهور سخنراني خود را در مجمع سازمان ملل متحد تحت 8 سرفصل تشريح کرد که عناوين آن‌ها به شرح زير است؛

1-تلاش سازمان يافته براي فروپاشي خانواده و كاهش منزلت زن

2-نقض گسترده حقوق بشر ، توسعه تروريسم و اشغالگري

3-هجمه به فرهنگ‌هاي بومي و تحقير ارزشهاي ملي ملت‌ها

4-گستره فقر ، بي سوادي و محروميت از بهداشت و فاصله فقير و غني در جهان

5-ناديده گرفتن ارزش‌هاي متعالي و ترويج فريب و دروغ

6-نقض قوانين و حقوق بين‌الملل و ناديده گرفتن تعهدات

7-گسترش سايه تهديد و مسابقه تسليحاتي

8-ناتواني سازو كارهاي بين‌المللي براي رفع اين چالش‌ها و برپايي صلح و امنيت پايدار





وي ادامه داد: دولت ايران براي اعتماد سازي، تمام راه‌ها را طي كرد ولي آنان به چيزي جز توقف كامل همه تحقيقات و فعاليت‌ها و حتي رشته‌هاي دانشگاهي و محروم كردن ملت ايران از همه حقوق خود قانع نبودند تا جايي كه حتي مراكزي كه جزء چرخه توليد سوخت و نيازمند نظارت آژانس نبود نيز تعطيل شد.

احمدي‌نژاد تصريح کرد: مي‌خواهم از همه دولت‌ها و ملت‌هايي كه در اين دوره سخت ، از حقوق قانوني ملت و سرزمين من حمايت كردند و از كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد و ديگر دوستان در شوراي امنيت و شوراي حكام و از كارشناسان قانون‌مدار و متعهد آژانس و از مديركل آن به خاطر ايستادگي بر قانون تشكر كنم و اعلام كنم كه برخلاف قدرت‌هاي انحصارطلب، ملت ايران آماده است طبق تكاليف اساسنامه آژانس و زير نظر اين سازمان تجربيات خود را در قالب برنامه آموزشي در اختيار ديگر اعضا قرار دهد.

** رييس‌جمهور پس از بازگشت از به نيويورك: ارايه پيام ملت ايران به جهانيان مهمترين دستاورد سفر به نيويورک است

محمود احمدی‌نژاد پس از بازگشت از سفر نیویورک در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه ملت ایران برای حل و فصل مشکلات بشریت راهکارهای ارزشمند و متعالی دارد ، گفت‌: اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد بهترین فرصت برای طرح دیدگاه ملتی است که ریشه در تاریخ دارد و پرچمدار عدالتخواهی و صلح طلبی است.






احمدی‌نژاد با اشاره با به اينكه در این سفر فرصت ترسیم چهره حقیقی و برجستگی های شخصیت ملت بزرگ ایران فراهم شده است، يادآورشد: حضور در مجمع عمومی سازمان ملل و اعلام مواضع ملت و طرح راه حل‌های مشکلات امروز بشر مورد استقبال فراوان قرار گرفت.

وی به برگزاری نشست‌های علمی با دانشگاهیان و مسئولان دانشگاه کلمبیا و دانشگاهیان برجسته امریکا و کانادا اشاره کرد و گفت : در این نشست‌ها هم دیدگاه‌های آنان و هم دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران مطرح و بخشی از نشست‌ها به صورت پرسش و پاسخ برگزار شد.






رئیس‌جمهور گفت‌: من کاری انجام ندادم و این عظمت ، صداقت و حقانیت ملت ایران است که راه خود را پیدا می‌کند و پیش می‌رود .

وي در اين سفر با برگزاري نشست هاي مشترک با رسانه هاي خارجي از جمله خبرگزاريAP نيويورک، شبکه PBS13 نيويورک، باشگاه مطبوعات آمريکا، اعضاي باشگاه ملي مطبوعات واشنگتن، شبکه CNN آمريکا به سوالات آنان در باره مسائل داخلي و خارجي پاسخ داد.

رئيس دولت همچنين نشست‌هاي مطبوعاتي متعددي در حاشيه اجلاس با خبرنگاران برگزار و به سوالات آنان پاسخ داد.

احمدي‌نژاد در اين سفر با روساي جمهور زيمباوه، لبنان، کرواسي، عراق، گامبيا، بوليوي، نيکاراگوئه، اندونزي، سنگال، سريلانکا، آفريقاي جنوبي، کومور، نيجريه، امير قطر و نخست وزير ترکيه و رهبران ديني ديدار و گفتگو کرد.