۲۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۳
حرف‌های اقتصادی اعضای کابینه یازهم؛

تکلیف نرخ سود بانکی در دولت روحانی

رفع بخشی از مشکلات اقتصادی در 100 روز آینده، اعلام مهمترین برنامه‌ها و اولویت‌های اقتصاد کشور تا پایان هفته جاری، محاسبه نرخ سود بانکی براساس عقود اسلامی در دولت جدید، اولویت های دولت برای اشتغال و رفاه، دستور افزایش تولید نفت تا 4 میلیون بشکه، پرداخت کامل یارانه ها تا پایان سال و ترخیص داروها از گمرک از مهمترین اخبار اقتصادی حاشیه اولین جلسه رسمی هیئت دولت تدبیر و امید بود.
کد خبر : ۱۲۹۰۷۰
صراط: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در حاشیه اولین جلسه هیئت دولت یازدهم در جمع خبرنگاران درباره راهکارهای دولت برای حل مشکلات در بخش دارو پرسید، گفت: یک بخشی از داروهای وارد شده در گمرک مانده بود که ما دستور دادیم به سرعت ترخیص شود، بخشی هم نیاز ارزی بود که باید ریال آن تامین می‌شد و با قیمت مناسب‌تر در اختیار مردم قرار می‌گرفت که برای این هم راهکاری پیدا شد.

وی درباره سرنوشت یارانه‌ها گفت: ما امسال یارانه‌ها را به طور کامل پرداخت می‌کنیم و نرخ آن تغییری نمی‌کند و همان 40 تا 50 هزار تومان را پرداخت می‌کنیم.

اعلام مهمترین برنامه های اقتصادی تا پایان هفته

همچنین علی طیب نیا روز گذشته در حاشیه اولین جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران از اعلام مهمترین برنامه‌ها و اولویت‌های اقتصاد کشور تا پایان هفته جاری خبرداد و گفت: محاسبه نرخ سود بانکی بر اساس عقود اسلامی در دولت جدید صورت خواهد گرفت.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه برنامه عملیاتی‌ من در سه دوره کوتاه‌ مدت‌، میان‌ مدت و بلند مدت خواهد بود گفت: بر این اساس جوانب گوناگون معضلات اقتصادی کشور و راه‌حل‌های رفع آن در نظر گرفته شده است. در دوره کوتاه‌ مدت 100 روزه تلاش خواهیم کرد بخشی از مشکلاتی که در حوزه اقتصاد وجود دارد رفع شود یا به حداقل برسد.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه عنوان شده اشتباه محمود احمدی‌ نژاد این بود که پول نفت را وارد بودجه سراسری کرد آیا این روند تغییراتی خواهد داشت  تصریح کرد: مشکلی به طور کلی در 30- 40 سال گذشته در اقتصاد ایران وجود داشته و به مشکل کاملاً ساختاری و نهادی تبدیل شده است.

طیب‌نیا خاطرنشان کرد: طبیعی است مشکلی که در طی سال‌های طولانی شکل گرفته است، در طی چند روز قابل حل و فصل نیست و در برنامه زمانی منطقی، ما در جهت حل این مشکل و کاهش وابستگی به نفت، حرکت خواهیم کرد.

وزیر اقتصاد گفت: تلاش می کنیم آنچه تحت عنوان بیماری هلندی شناخته می‌شود و منشاء اصلی کاهش بهره ‌وری و نرخ رشد اقتصادی پایین و تورم در اقتصاد خودمان است را درمان کنیم.

وزیر اقتصاد و دارایی در خصوص پرداخت سهم تولید در قانون هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: با ارائه اصلاحیه قانون هدفمندی یارانه‌ها به مجلس شورای اسلامی گام اساسی برای پرداخت سهم سلامت و تولید در هدفمندی یارانه‌ها خواهیم برداشت.

اولویت های دولت برای اشتغال و رفاه

علی ربیعی روز گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، با اعلام اینکه بحث اشتغال مهمترین مسئله وزارت کار و دولت است، بحث اشتغال، رفاه عمومی و رفاه اجتماعی نه تنها مسئله مهم وزارت بلکه دولت نیز هست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ا تشریح مهمترین اولویت های دولت یازدهم درباره اشتغال و ایجاد رفاه در جامعه افزود: امیدوار هستیم ‌در این زمینه با توجه به بودجه بد کشور و درآمدهای حاصل نشده با مدیریت و تدبیری مناسب وضعیت اشتغال را بهبود بخشیم.

وی در پاسخ به این سئوال که کمک شما به بخش تعاون چه خواهد بود؟ گفت: اینها جزو برنامه‌های بعدی ما قرار دارد البته احیای تعاونی‌های نیمه تعطیل از مهمترین برنامه‌هاست که باید در این زمینه زیرساخت‌های مناسبی برای رشد تعاونی‌ها ایجاد کنیم.

تولید نفت را تا 4 میلیون بشکه افزایش می‌دهیم

وزیر نفت نیز در حاشیه اولین جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران برنامه اصلی وزارتخانه اش را افزایش ظرفیت تولید نفت دانست و گفت: هدف اصلی این است، نه اینکه تولید نفت را افزایش بدهیم. البته به معاونان و مدیران زیرمجموعه این وزارتخانه دستور دادم تدابیری برای افزایش تولید روزانه 4 میلیون بشکه بیاندیشند.

بیژن نامدار زنگنه در پاسخ به سئوالی درباره تدابیر این وزارتخانه برای افزایش تولید نفت اظهار داشت: با توجه به اینکه که پیش از این هم اشاره کرده بودم ما به دنبال افزایش تولید نفت نیستیم بلکه برای افزایش ظرفیت تولید نفت برنامه ‌ریزی می‌کنیم.

زنگنه با اشاره به اینکه من این مسئله را نیز در برنامه خود در مجلس شورای اسلامی به صراحت مطرح کردم ادامه داد: در شرایط فعلی این مسیر بهترین مسیر ممکن برای صنعت نفت است.

وزیر نفت به افتتاح بخشی از فازهای پارس جنوبی در سال جاری اشاره کرد و از تدابیر این وزارتخانه برای افزایش تولید نفت به چهار میلیون بشکه خبر داد.
منبع: مهر