۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۰

پرخطرترین شهرهای سیل خیز+جدول

دانشمندان هشدار دادند که برخی از بزرگترین شهرهای آسیایی و آمریکایی درمیان مستعدترین شهرهایی هستند که در معرض سیلهای ساحلی قرار دارند.
کد خبر : ۱۲۹۳۴۴
صراط: محققان اظهار داشتند که شهرهای نیویورک، میامی، نیواورلئان و بوستن در آمریکا در میان 20 شهری هستند که با بیشترین خطر سیل ساحلی روبه رو هستند و اگر آب سطح دریا براساس پیش بینی های صورت گرفته تا سال 2050 افزایش یابد این شهرها با خرابی ناشی از سیلهای مکرر و گسترده رو به رو می شوند.

حتی اگر سطح آب دریا در بهترین حالت پیش بینی شده توسط دانشمندان بالابرود، هزینه سالانه تعمیراتی که به واسطه سیلهای ساحلی ایجاد می شود از یک تریلیون دلار بیشتر می شود.

یک گروه از محققان دانشگاه ساوت همپتون با بررسی 136 شهر ساحلی که بیش از 1 میلیون نفر در آن سکونت دارند و همچنین توزیع جمعیت، نوع حمایت در برابر سیل و میزان بزرگی طوفانهای آنها این نتایج را منتشر کرده اند.

محققان این نتایج را با عرضه فهرستی متشکل از بیش از 20 شهر منتشر کرده اند و طی آن اطلاعاتی درباره پیش بینی سطح آب دریا در این شهرها تا سال 2050 پیش بینی های جمعیتی و اقتصادی برای محاسبه هزینه براساس عمق آبی که شهر را می پوشاند بدست آورده اند.

در بهترین و بدترین حالت، مقیاس صدمات سیل آینده در سراسر دنیا پیش بینی شده است و دانشمندان اظهار داشتند که هزینه مرمتهای پس از سیل از یک تریلیون دلار تجاوز خواهد کرد.

ردیف فهرست شهرهای پرخطر در مقابل سیل تا سال 2050 ردیف فهرست شهرهای پرخطر در مقابل سیل تا سال 2050
1 گوانگژو، چین 11 جاکارتا، اندونزی
2 بمبئی، هند 12 آبیجان، ساحل عاج
3 کلکته، هند 13 سورات، هند
4 گوایاکیول، اکوادور 14 چنای، هند
5 شنزن، چین 15 ژانجیانگ هند
6 میامی، فلوریدا، آمریکا 16 تامپا، سن پیترزبورگ، فلوریدا، آمریکا
7 تیانجین، چین 17 بوستن، ماساچوست، آمریکا
8 نیویورک، نیوارک، نیوجرسی، آمریکا 18 بانکوک، تایلند
9 هو شی مین، ویتنام 19 شیامن، چین
10 نیواورلئان، لوئیزیانا، آمریکا 20 ناگویا، ژاپن

براساس نتایج این تحقیق که در مجله تغییرات جوی نیچر منتشر شده شهر گوانگژو چین، بمبئی و کلکته هند سه شهری هستند که در صدر جدول پرخطرترینها قرار گرفته اند.

اکثر شهرهایی که در این فهرست ارائه شده در آسیا و آمریکای شمالی هستند.

یک چهارم شهرهایی که در بیشترین خطر وقوع سیل هستند در آمریکا قرار دارند این درحالی است یک پنجم شهرهای این فهرست چینی و یک چهارم هندی هستند.

نتایج این تحقیقات نشان می دهد در صورتی که زیرساختهای کاهش اثرات سیل ساخته و تقویت شوند، هزینه صدماتی که سیل به این شهرها وارد می کند، کاهش خواهد یافت.

رابرت نیکولز مهندس ساحلی در دانشگاه ساوت همپتون گفت: اگر هیچ اقدامی در راستای کاهش این خطر انجام ندهیم صدمات ناشی از سیل در شهرای ساحلی دنیا تا حد زیادی افزایش می یابد.

این تحقیق اظهار داشته است که اگر این شهرها اقدامات پیشگیری از سیل را چون نصب سدهای مقاوم دربرابر طوفان، افزایش ارتفاع کناره های رودخانه ها، ساخت ساختمانهای مقاوم دربرابر سیل و تبدیل مناطق کوتاه ساحلی به پارکها و یا زمینهای خالی تقویت کنند، هزینه صدمات سالانه به 50 میلیارد دلار می رسد.

بسیاری از دانشمندان تغییرات جوی پیش بینی کرده اند که شهرها در دهه های آینده با طوفانهای مکرر و شدید رو به رو می شوند و برخی دیگری اظهار داشتند که تاکنون برخی از تبعات تغییرات جوی را در وقوع طوفانهایی چون طوفان سندی مشاهده کرده ایم.

منبع: مهر
برچسب ها: پرخطر شهر سیل صراط