۰۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۷

در دیدار هنرمندان با وزیر فرهنگ چه گذشت؟

شب گذشته تعدادی از اهالی فرهنگ و هنر در دیداری با وزیر فرهنگ و ارشاد شرکت کردند و نمایندگانی از آنها نیز سخنرانی کردند.
کد خبر : ۱۲۹۷۲۴
صراط: شامگاه گذشته تعدادی از اهالی فرهنگ و هنر در دیداری با وزیر فرهنگ و ارشاد شرکت کردند و نمایندگانی از آنها نیز سخنرانی کردند.

* امیرخانی: 150 رشته هنری زیر سایه هند و چین قرار گرفته است 

غلامحسین امیرخانی رئیس شورای عالی خانه هنرمندان به عنوان اولین سخنران مراسم معارفه و دیدار صمیمی عرصه فرهنگ و هنر با وزیر ارشاد گفت: شاید بد نباشد که به این نکته ظریف و دقیق اشاره کنم که مدتها بود این سالن (تالار وحدت) به این وضع و ارتباط تشکیل نشده بود و جای خوشحالی است اما نکته‌ای که شاید شایسته است ما اهالی فرهنگ و هنر نسبت به آن حساس باشیم این است که مدتها بود کلام و گفتمانی در حد ایران فرهنگی که در قله فرهنگ و سخن قرار دارد نشنیده بودیم و خیلی خوشحالیم که از زبان رئیس جمهور محترم چنین ادبیاتی شنیده می‌شود.
 
وی افزود: تکه کلام ایشان اعتدال بود و حتی مولا علی نیز در نهج‌البلاغه عنوان می‌کند بین افراط و تفریط هر کسی در حد اعتدال رفتار نکند حتی اگر زیر عبای من پناه گرفته باشد از من نیست بنابراین بدون اعتدال و اندیشه سخن گفتن ممکن نیست.
 
استاد امیرخانی ادامه داد: مردم باهوش و بافرهنگ ما بسیار حساس هستند نسبت به عهد و پیمان و تنها کسانی که در تاریخ جهان امانتداری را رعایت کردند اهالی فرهنگ و هنر هستند و ایران در جایگاهی قرار دارد که قله فرهنگ و هنر است بنابراین اهالی هنر این امانتداری را حفظ کردند و تا زمانی که حمایت بشوند با درخشش بیشتری نمود خواهند داشت و اگر حمایت نشوند در پنهان آن را حفظ می‌کنند.
 
رئیس شورای عالی خانه هنرمندان در ادامه تصریح کرد: امروز به گمان من قدر این امانتداری هنرمندان آن طور که باید و شاید دانسته نشده که گوشها و دلها به سمت این گونه معرفت که فرهنگ و هنر ما به گونه‌ای توانسته راه کمال را بپیماید که صورت و معنا را جمع کرده است و شاید تنها چندین کشور را بتوانیم این چنین ببینیم که در قالب هنر عمیق‌ترین مسائل را جمع کنند بی‌اعتنایی شده است.
 
امیرخانی تأکید کرد: قرار است در این جلسه کوتاه سخن گفته شود اما دلهای ما انباشته از حرف است و امیدوارم در جلسات خیلی مفصل‌تر و جدی‌تر فرصت داشته باشیم که به مسئولان کشور بویژه آقای جنتی این موضوع را عنوان کنیم که اگر نسبت به این تعریف بزرگ حمایت شود نتایج درخشانی می‌گیریم چرا که اصل موضوع که اندیشه هنری است داریم و تنها یک مقدار حمایت لازم است.
 
امیرخانی در بخش پایانی صحبتهایش اظهار داشت: در مورد مسائل تجسمی باید این نکته را یادآوری کنم که کارشناسان 150 رشته هنری را می‌شناسند اما امروز زیر سایه چین و هند قرار گرفته است و این هنرها باید احیا شوند، این قابلیت و استعداد عجیب در ملت ما وجود دارد که فرش را به عرش تبدیل کند البته من در مراسم تودیع آقای مسجد جامعی هم گفتم که به گمان من وزیر فرهنگ و ارشاد باید دائمی باشد چرا که در طی 4 سال آن هم با انتخابی سیاسی نمی‌توان عرصه فرهنگ و هنر را مدیریت کرد.

*راد: هیچ سالنی در این چندساله به تئاتر اضافه نشد/ روشنفکربازی ما را از تئاتر داخلی غافل کرد

ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر در دیدار صمیمی اهالی فرهنگ و هنر با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتقاد از مظلومیت هنر تئاتر گفت: من می‌خواهم در ارتباط با تئاتر حرف بزنم. تئاتری که همواره به قول بسیاری از بزرگان مظلوم واقع شده و متاسفانه در برخی مواقع با توجه به دقتی هم که می‌کنیم این مظلومیت در جاهای مختلف همچنان بازتاب خودش را دارد.
 
وی افزود: زمانی که نامزدهای محترم در ارتباط با مسائل مختلف صحبت می‌کردند و همین طور در مجلس شاید بیش از سه بار کلمه تئاتر را نشنیدم، از خیلی هنرها نام برده شد اما حتی در برنامه‌های کاری آقای جنتی که چندین بار آن را خواندم و بسیار خوشحالم که با این ژرف‌نگری تدوین شده که اگر 40 درصد آن هم اجرایی شود حائز اهمیت خواهد بود فقط یک بار به کلمه تئاتر اشاره شد.
 
وی افزود: می‌گویند تئاتر مادرهای هنرهای نمایشی است اما چرا همیشه با تئاتر اینگونه برخورد می‌شود؟ اگر سینمایی داریم که باعث افتخار است و اگر فیلمی ساخته شده که ارزشمند است حتما جای پای تئاتر را در‌ آن می‌بینیم اگر بخواهیم تلویزیون، سینما و برنامه‌های خوب داشته باشیم تا آن جای ممکن باید از تئاتر حمایت کنیم اما متاسفانه این مسئله حمایت به شکل بسیار ضعیفی اتفاق افتاده است.
 
مدیرعامل خانه تئاتر خاطرنشان کرد: ما اخیرا چند سالن داریم که در حال تاسیس است اما هیچ سالنی در این چند ساله به تئاتر اضافه نشد در حالی که سالانه 700 تا 1000 نفر فارغ‌التحصیل تئاتر داریم که اشتغالزایی برای آنها انجام نشده است اما اگر تئاتری داریم به دلیل ایستادگی هنرمندان باشرف است. سوال من این است که چگونه می‌شود کسی که تئاتر ندیده مسئول حمایت از فرهنگ و آثار فرهنگی باشد.
 
راد در ادامه تصریح کرد: در طی صد سالی که تئاتر به کشور آمده همواره مشکلات فراوانی داشته است و آن چیزی که تحت عنوان تئاتر سنتی در کشور داشتیم متاسفانه به دلیل مسائل روشنفکری از آنها غافل شدیم و صرفا به تئاتر خارجی پرداختیم و ای کاش هم زمان با تئاتر خارجی به تئاتر سنتی بها می‌دادیم.
 
وی در خاتمه تاکید کرد: خواهش من این است که کمی دقت کنیم به جایگاه و ارزش ویژه تئاتر و درون‌مایه نهفته‌ای که در تئاتر وجود دارد شاید تئاتر به همین دلیل که خیلی به شکل مطلوب معنی نشده مضموم است چرا که گاه از عنوان بازی برای آن یاد می‌شود در حالی که اگر ما در زندگی بازی می‌کنیم می‌‌خواهیم چیزی را پنهان کنیم اما روی صحنه تئاتر و جلوی دوربین بازی می‌کنیم تا حقیقت کشف شود.
 
*قدیانی: لزوم حضور نماینده ناشران در هیات خرید کتاب/ معافیت مالیاتی ناشران و کتاب‌فروشان نهایی شود
 
نادر قدیانی رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران با قرائت متنی اظهار داشت: قبل از هر چیز انتخاب شایسته جنابعالی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تبریک می‌گویم و رأی هوشمندانه نمایندگان مجلس را نشانه مثبت و آشکاری برای شروع فعالیت‌های عظیم در این وزارت دانسته و از این بابت خداوند را شاکرم در این فرصت کوتاه به صورت مختصر مواردی را به استحضار می‌رسانم.
 
قدیانی ادامه داد: یک مهمترین مشکل صنعت نشر کشور در حال حاضر عبارتند از توسعه فرهنگ و کتاب‌ و کتاب‌خوانی، پایین بودن تیراژ کتاب با وجود تعداد عناوین قابل قبول و مسئله حفظ نیروی انسانی متخصص، خلاق و متعهد شامل تصویرگران، نویسندگان، ویراستاران و ناشران که در پرتو انقلاب اسلامی شکوفا شدند ولی به دلیل اقتصاد ضعیف صنعت نشر که امکان توصیف آن در این فرصت کوتاه نیست در حال خروج از این میدان هستند.
 
وی به نکته دوم اشاره و اضافه کرد: معافیت مالیاتی کتاب‌فروشان که خوشبختانه با پیگیری‌های مستمر اتحادیه‌ و با همکاری و همدلی مسئولین وزارت ارشاد در آخرین مرحله کاری خود قرار دارد و امیدواریم که به میمنت حضور جنابعالی به زودی به ثمر بنشیند و پس از سالها انتظار، نهایی شده و به حوزه امور مالیاتی ابلاغ گردد و باعث شکوفایی و رشد و تأسیس پی در پی کتاب‌فروشی‌های بزرگ و زنجیره‌ای در خور شأن نظام باشیم.
 
قدیانی نکته سوم را اینگونه آغاز کرد که با توجه به شرایط موجود و فشارهای ناشی از تحریم‌های ناجوانمردانه به هیچ عنوان توقع نداریم که وضعیت کاغذ در کوتاه مدت به شرایط قبل برگردد ولی توقع این است که ثبات نسبی در بازار کاغذ ایجاد شود و با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و پشتیبانی جنابعالی سهمیه ارزی ویژه‌ای برای ناشران تخصیص داده شود و مشکل ورود انواع کاغذ شامل تحریر و گلاسه حل شود و برای ورود آن از قوانین دست و پاگیر خودداری شود تا تجار بتوانند به راحتی انواع کاغذ را وارد کنند. نکته چهارم اینکه ایجاد و گسترش ویترین جهت عرضه محصولات فرهنگی به خصوص کتاب نیازمند جدی گرفتن لایحه کاربری فرهنگی و نیز تشویق دست‌اندرکاران ساخت و ساز برای حضور در این عرصه است. مصوبه هیأت وزیران در این خصوص نیز که سالها در انتظار اقدام آن است به سراسری شدن آن در کشور کمک خواهد کرد.
 
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان به مکان دائمی نمایشگاه کتاب اشاره و خاطرنشان کرد: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با توجه به عمر 26 ساله خود به یک حرکت ملی و خیزش عظیم فرهنگی تبدیل شده است، استقبال بی‌نظیر ملت نیز شاهد آن است لذا انتظار بر آن است که در مورد مکان آن فکر اساسی شود اگر چه مکان فعلی از نظر دسترسی و مرکزیت و حتی موقعیت جغرافیایی مناسب است ولی به هیچ وجه در خور اهالی فرهنگ و مردم عزیزمان نیست.
 
وی در پایان گفت: موضوع ششم پیشنهاد می‌شود که در شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب نمایندگانی از تشکل‌های نشر و اتحادیه‌ ناشران حضور داشته باشند و موضوع هفتم حضور نمایندگانی از ناشران در هیأت خرید کتاب است که در دوره‌های گذشته هم وجود داشته اما در سالهای اخیر مورد کم‌مهری واقع شده تقاضا داریم که در هیأت خرید نیز نماینده‌ای از ناشران حضور داشته باشند و فعالیت این هیأت پررنگ‌تر از گذشته شود.
 
*دعایی: دیرپاترین مسئول در عرصه مطبوعات هستم/ گفتند از امام تصویری لیبرال می‌سازی
 
مدیرمسئول روزنامه اطلاعات گفت: من دیرپاترین مسئولی هستم که در عرصه مطبوعات دوام آورده‌‌ام. این امر از سعه صدر مسئولین است که نخاله‌ای چون مرا تحمل کردند.
 
سیدمحمود دعایی سرپرست موسسه اطلاعات در این مراسم اظهار داشت: من آرزوی چنین روزی را داشتم وقتی به من گفتند مراسم معارفه یار دیرینم است به فکر فرو رفتم که چه بگویم. نزدیک به سال‌های طولانی با آقای جنتی آشنا هستم.

وی ضمن اشاره به اینکه به آقای دکتر روحانی برای انتخاب آقای جنتی در پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تبریک می‌‌گویم، گفت:‌ در انتخاب وزیر ارشاد از ما نظر خواستند البته نظر اول من فرد دیگری بود. اما وقتی آقای جنتی انتخاب شدند ویژگی‌هایی در او یافتم که مطمئنم آقای روحانی با تمام ملاحظات فردی را انتخاب کردند که توانایی‌های ویژه‌ای دارد.

وی افزود: امروز چهره‌های برجسته و عزیزی را در این محفل دیدم. فکر کردم صحبت کردن در اینجا گستاخی و باعث شرمندگی است. وقتی وارد شدم فرهاد فخرالدینی افتخار عرصه هنر و موسیقی را دیدم. پس از او استاد امیرخانی را دیدم که دستش را بوسیدم. البته من هم درد و دل‌‌هایی دارم. خاطرم است بنده را به همراه جمعی از اصحاب هنر و مطبوعات در ایام ارتحال امام یا دهه فجر برای تجدید میثاق در مرقد امام دعوت کرده بودند در آنجا پیشنهاد کردند که سخن بگویم. شاید من دیرپاترین مسئولی هستم که در عرصه مطبوعات دوام آورده‌‌ام. این امر از سعه صدر مسئولین است که نخاله‌ای چون مرا تحمل کردند.
 
دعایی ادامه داد: بنده پشت تریبون آن روز درباره تقریر ایشان درباره مسائل هنری و موسیقی صحبت کردم در سال 58 از تلویزیون برنامه گل‌های جاویدان پخش می‌شد و امام حاکمیت و امامت این جامعه را داشتند. من در آن جلسه گفتم کسانی به دلیل برخی تنگ‌نظری‌ها از امام استفتا کرده و درباره گریم هنر موسیقی و موارد دیگر سوال کرده بودند که البته امام به زیبایی تمام به‌ آنها پاسخ دادند ایشان برای اینکه تمام شبهات یک جا حل شود اجازه دادند گروه سرود ای شهید مطهر با انواع سازها در نزد ایشان زنده اجرا شود. خواننده خواند و امام گوش کرد حتی از آن لذت هم بردند. این صحه برای این است که می‌توان موسیقی را شنید و از آن بهره برد و آن را نمایش داد.
 
مسئول موسسه اطلاعات در ادامه ضمن اشاره به اینکه برخی‌ها به بنده خورده گرفتند که از امام تصویری لیبرال می‌سازی، افزود: معاونانی به من خورده گرفتند که تو از امام تصویری لیبرال می‌سازی من گفتم نباید کتمان کنیم امام همین است. اسلام این است چرا که نباید جوانان ما نسبت به اصل مبانی اسلام و نظام شک بردارند.
 
وی در ادامه با تاکید بر اینکه آقای جنتی متولی نهادی شده که مسئول فرهنگ و هنر کشور است، اظهار داشت: هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر با احساساتی پاک و قلبی ظریف دارند. درست است که زود رنجیده شده و سال‌ها فاصله می‌گیرند اما به شما امید بسته و به شعارهای شما دلخوشند.
 
دعایی با تاکید بر اینکه من شما را می‌شناسم و می‌دانم به آنچه گفته‌اید عمل می‌کنید، تاکید کرد: اهالی فرهنگ و هنر با اندک نوازشی روی می‌آورند، در دوران انقلاب ابتدا یک کتاب مجوز گرفت اما چاپ دوم آن را نهی کردند ولی من می‌گویم شما می‌توانید فاصله‌ها را بردارید من به توانایی شما امیدوارم و می‌دانم دوران خوشی را در پیش خواهید داشت.
 
حجت‌الاسلام دعایی که در انتهای سخنان خود متاثر و احساساتی شده بود، این بیت را قرائت کرد که :
 
می‌توان در دل این مزرعه تهی بذری ریخت


منبع: فارس