۱۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۹

مشکل ویزای تجار ایرانی حل می‌شود

رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از بازگشت از سفر ترکمنستان گفت که دو کشور درباره مسائل منطقه‌ای نقطه‌نظرات مشترکی دارند.
کد خبر : ۱۳۲۱۱۴

صراط:  علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از پایان سفر سه روزه خود به ترکمنستان، دقایقی پیش وارد فرودگاه بین‌المللی مهرآباد شد.

وی در جمع خبرنگاران درباره علت سفر به ترکمنستان گفت: بنا به دعوت رئیس مجلس ترکمنستان همراه با وزیر نفت، مسئولان بانک مرکزی، اتاق بازرگانی و استاندار خراسان رضوی به ترکمنستان سفر کرده و با رئیس‌جمهور، رئیس‌ مجلس و دیگر مقامات کشور ترکمن دیدار داشتیم.

وی با بیان اینکه همکاری خوبی در بخش خدمات مهندسی بین ایران و ترکمنستان وجود دارد گفت: کالاهای ایرانی در بازارهای ترکمنستان حضور دارند و تجار ایرانی در شرکت‌های مختلف ترکمنستانی فعالیت اقتصادی می‌کنند، لذا بخشی از مذاکرات ما مربوط به مسائل اقتصادی و بحث گاز و مشکلات تجار ایرانی بود.

لاریجانی از برگزاری جلسه کمیسیون مشترک بین ایران و ترکمنستان در زمان‌هایی که ایران وقت آن را تعیین خواهد کرد خبر داد و گفت: درباره تبادل زندانیان نیز بحث و رایزنی‌هایی داشتیم که قرار شد موضوع در آینده دنبال شود.

وی با بیان اینکه همکاری پارلمانی خوبی بین ایران و ترکمنستان وجود دارد و مقرر شده کمیسیون‌های تخصصی مجلس ارتباطات خود را با کمیسیون‌های پارلمان ترکمنستان افزایش دهند اظهار داشت: با رئیس‌جمهور و رئیس مجلس ترکمنستان در مورد مسائل حساس منطقه‌ای گفت‌وگو کردیم. موضوع ما و ترکمنستان در مبارزه با تروریسم یکسان بود و ما نقطه‌نظرات مشترکی داشتیم.

لاریجانی با اشاره به تحولات سوریه گفت: نسبت به مسائل سوریه نیز با ترکمنی‌ها گفت‌وگو کردیم چرا که عده‌ای جنگ‌طلب می خواهند با اقدامی یکطرفه در سوریه بحران درست کنند و یک بحران بی‌سرانجام را رقم بزنند.

لاریجانی با بیان اینکه تلاش داریم از همه ظرفیت‌ها برای جلوگیری از جنگ و بحران در سوریه استفاده کنیم خاطرنشان کرد: با مقامات ترکمن در مورد مسائل فی مابین نیز بحث و گفت‌وگو کردیم که بخشی از این مسائل مربوط به مباحث اقتصادی بود؛ وزیر نفت نیز در این سفر جلساتی داشتند و ما با مقامات ترکمن به توافقاتی رسیدیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به سفر هیئت پارلمانی ایرانی به مرو که محل اقامتگاه امام رضا (ع) بوده است تصریح کرد: بازدیدی از محل اقامتگاه امام رضا (ع) داشتیم، بخشی از آثار، آثار مربوط به امام رضا وجود داشت که باید بازسازی شود.

لاریجانی با بیان اینکه محل اقامتگاه امام رضا (ع) باید به عنوان یک نماد تاریخی بازسازی و حفظ شود خاطرنشان کرد: مسئولان آستان امام رضا (ع) هم باید به این موضوع کمک کنند. استاندار خراسان رضوی نیز قرار شد این موضوع را دنبال کنند.

لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره برآوردش از سفر سه روزه به ترکمنستان اظهار داشت: ایران و ترکمنستان به عنوان دو کشور همسایه برای گسترش ارتباطات تلاش می‌کنند و شاید هم بتوان گفت که ایران و ترکمنستان نقشی مکمل برای یکدیگر داشته باشند.

وی با بیان اینکه ترکمنستان رویکردی مثبت در قبال ایران دارد افزود: تجار ایرانی نیز ظرفیت خوبی در ترکمنستان دارند که می‌توان با رفع مشکلات تجار زمینه خوبی را فراهم کرد.

وی افزود: یکی از مشکلات به موقع صادر نشدن ویزاهای تجار ایرانی بود که قرار شد مشکل رفع شود و البته آقای قشقاوی نیز این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

منبع: فارس