۲۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۲

هدف اول حمله اسراییل است

اگر امریکا آن کشور را هدف حمله قرار دهد، اسرائیل نخستین هدف حمله سوریه خواهد بود.
کد خبر : ۱۳۳۲۲۳
صراط: وزیر امور آشتی ملی سوریه هشدار داده است اگر امریکا آن کشور را هدف حمله قرار دهد، اسرائیل نخستین هدف حمله سوریه خواهد بود.

علی الحیدر، وزیر امور آشتی ملی سوریه در گفت‌وگو با شبکه پرس تی‌وی گفت حق دمشق برای دفاع از خود از مرزهای سوریه و فراتر از مرزهای این کشور خواهد بود.

همچنین، حیدر با تاکید بر نقش عربستان سعودی در جنگ سوریه گفت، شاهزاده بندر بن سلطان، رئیس سازمان اطلاعات عربستان فردی است که برای تغییر رژیم در سوریه تلاش می‌کند.
جان کری، وزیر خارجه امریکا و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز شنبه (23 شهریور، 14 سپتامبر) بر سر از بین بردن سلاح‌های شیمیایی سوریه به توافق رسیدند.

بر اساس این توافق، کلیه تسلیحات شیمیایی سوریه باید تا نیمه سال 2014 نابود شود.
دولت دمشق 18 شهریور (9 سپتامبر) از پیشنهاد روسیه برای اعمال کنترل بین‌المللی بر تسلیحات شیمیایی سوریه اسقبال کرد.

طرح روسیه با هدف دور کردن احتمال حمله امریکا علیه سوریه مطرح شد. امریکا حکومت سوریه را به حمله شیمیایی 30 مرداد (21 اوت) علیه شهروندان این کشور در اطراف شهر دمشق متهم می‌کند.
دمشق همواره ضمن رد این اتهام می‌گوید شبه‌نظامیان این حمله را با هدف فراهم کردن زمینه مداخله نظامی خارجی در سوریه انجام داده‌اند. بشار اسد، رئیس جمهور سوریه روز یک‌شنبه در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس امریکا این اتهام‌ها را رد کرد.

نماینده سوریه در سازمان ملل روز پنج‌شنبه گفت این کشور به عضویت کامل پیمان بین ‌المللی منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی در آمده است.

ناآرامی‌های خونین از سال 2011 گریبان‌گیر سوریه است. بر اساس گزارش‌ها، غرب و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن به ویژه قطر، عربستان سعودی و ترکیه از شبه‌نظامیان سوریه حمایت می‌کنند.

کمیساریای عالی پناهدگان سازمان ملل در بیانیه‌ای اخیر خود گفت شمار آوارگان سوری که در 29 ماه گذشته خانه‌های خود را ترک کرده‌اند به 2 میلیون نفر رسیده است.

همچنین، این نهاد سازمان ملل در گزارش اخیر خود اعلام کرده است که نزدیک به چهار میلیون و 200 هزار نفر از آغاز درگیری‌ها در سوریه بی‌خانمان شده‌اند.

منبع: تسنیم