۰۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۴
نتایج اولیه و غیررسمی انتخابات پارلمانی کردستان عراق

اعتراف حزب طالبانی به شکست در انتخابات

شمارش اولیه آرا نشان می دهد که حزب دموکراتیک کردستان پیروز انتخابات پارلمانی کردستان است و بعد از آن جنبش التغییر به ریاست «نوشیروان مصطفی» در جایگاه دوم ایستاده در حالی که حزب اتحاد میهنی کردستان به ریاست جلال طالبانی رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.
کد خبر : ۱۳۴۴۹۴
صراط: در حالی که طرفداران حزب دموکراتیک کردستان عراق به دنبال پیروزی در انتخابات پارلمانی این منطقه در خیابان‌ها به شادی می‌پردازند و حزب اتحادیه میهنی به شکست خود اعتراف کرده، حزب پیروز از حزب طالبانی دلجویی می‌کند.


اعتراف حزب طالبانی به شکست در انتخابات کردستان،شادمانی طرفداران بارزانی در پی پیروزی در انتخابات، سفر هیئت عالی رتبه دفاعی و امنیتی عراق به ایران، ناامنی در عراق و زمزمه کمک گرفتن از سپاه بدر، پیام رئیس منطقه کردستان عراق پس از انتخابات پارلمانی، ابقای «نیچروان بارزانی» در پست نخست‌وزیری منطقه کردستان، بیانیه شدید اللحن «صالح المطلک» علیه «نوری مالکی»، اعتراف مالکی به ناتوانی نیروهای امنیتی عراق در مهار تروریست‌ها، پیام نخست‌وزیر منطقه کردستان به حزب طالبانی و سفر قریب‌الوقوع رئیس مجلس عراق به قطر و عربستان، از جدیدترین تحولات عراق است.

اعتراف حزب طالبانی به شکست در انتخابات کردستان

حزب اتحاد میهنی کردستان، به ریاست جلال طالبانی، رئیس جمهوری عراق دیروز  مراتب نگرانی خود را از نتایج اولیه انتخابات پارلمانی کردستان که آن را «چندان خوشحال کننده ندانست»، ابراز داشت.

دفتر سیاسی حزب اتحاد میهنی با صدور بیانیه‌ای همچنین اعلام کرد که این نتایج لایق تاریخ حزب و جایگاه قهرمانانه آن نیست و مسئولیت کامل آن را می پذیرد و به اراده ملت احترام کامل می گذارد.

شادمانی طرفداران بارزانی در پی پیروزی در انتخابات

طرفداران مسعود بارزانی با آمدن به خیابانهای اربیل و دهوک پیروزی حزبشان در انتخابات پارلمانی منطقه کردستان را جشن گرفتند.

شمارش اولیه آرا نشان می دهد که حزب دموکراتیک کردستان پیروز انتخابات پارلمانی کردستان است و بعد از آن جنبش التغییر به ریاست «نوشیروان مصطفی» در جایگاه دوم ایستاده در حالی که حزب اتحاد میهنی کردستان به ریاست جلال طالبانی رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

ناظران در کردستان بر این باورند که طی روزهای آینده تحولات تازه‌ای در این منطقه رخ خواهد داد که بسیاری از پیمانهای سیاسی را در این منطقه دگرگون خواهد کرد.

هادی العامری: به نیروهای بدر فرصت دهید تا عراق را امن کنند

«هادی العامری» وزیر حمل و نقل عراق گفت که به نیروهای بدر فرصت دهید تا بتوانند عراق را امن کنند.

وی در سخنانی که در منطقه آل جویبر در استان ذی قار بیان کرد همچنین گفت که بدری‌ها با روحیه جهادی و ملی کار می کنند و تلاش بسیاری برای حفظ امنیت و سلامت عراق و شهروندان آن مبذول می دارند. برای همین تجربه و خبرگی کامل در زمینه‌های نظامی و امنیتی برخوردارند و می‌توانند ضمن مبارزه قاطع با تروریسم فعالیتهای آنها را کاملا متوقف کنند.

سفر هیئت عالی رتبه دفاعی و امنیتی عراق به ایران

یک هیئت عالی رتبه دفاعی و امنیتی عراقی روز دوشنبه برای بحث بر سر چگونگی توسعه همکاری‌های امنیتی دوجانبه و منطقه‌ای وارد تهران می‌شود.

به گفته منابع آگاه «سعدون الدلیمی» سرپرست وزارت دفاع روز دوشنبه در راس هیئتی عالی‌رتبه و به دعوت از سردار «حسین دهقان» وزیر دفاع ایران به تهران سفر می‌کند تا ضمن دیدار با مقام‌های ارشد ایرانی درباره قضایای مختلف دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و چگونگی گسترش همکاری‌های امنیتی و نظامی با یکدیگر بحث و تبادل نظر کنند.

قرار است در این سفر بابکر زیباری، رئیس ستاد ارتش عراق و فرماندهان نیروهای زمینی، هوایی و دریایی عراق الدلیمی را همراهی کنند.

مسعود بارزانی خواستار احترام به نتایج انتخابات شد

«مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق موفقیت فرایند انتخابات در کشور را پیروزی بزرگ برای ملت کردستان دانست و از همه طرفها خواست که به نتایج انتخابات احترام بگذارند.

وی با صدور بیانیه‌ای که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت، با مهم برشمردن موفقیت برگزاری انتخابات در کردستان از همه نیروهای سیاسی خواست که آرامش خود را حفظ کرده و با خویشتنداری نتایج انتخابات را بپذیرند.

هیئت عالی مستقل انتخابات میزان مشارکت شهروندان کرد در انتخابات کردستان را 73 درصد اعلام کرد.

بیانیه شدید اللحن صالح المطلک علیه نوری مالکی

جبهه گفت‌و‌گوی ملی به ریاست «صالح المطلک» با صدور بیانیه‌ای نوری مالکی، نخست وزیر عراق را متهم به زیر پا گذاشتن میثاقنامه شرف که روز پنج شنبه امضا شد، کرد و وی را مسئول خونریزی‌ها در کشور دانست.

این جبهه با صدور بیانیه‌ای انفجارهای شهرک صدر را محکوم و تاکید کرد اظهارات تنش‌زای نوری مالکی که تظاهرکنندگان و معترضان را تهدید به دریای خون کرد نشانه بارزی بر زیر پا گذاشتن سندی که همه پای آن را امضا کردند، محسوب می‌شود و مسئولیت آن به عهده خود اوست.

نوری مالکی: نیروهای امنیتی در تامین امنیت کشور ناتوانند

نوری مالکی نخست وزیر عراق در مراسم افتتاح پالایشگاه الغراف در ناصریه طی سخنانی گفت که نیروهای امنیتی از حفظ و ثبات در کشور ناتوانند.

مالکی در این سخنان همچنین گفت: نیروهای امنیتی به دلیل مشکلات داخلی و وضعیت مضطرب کشور و همچنین تهدیدی که متوجه صلح ملی است از تامین امنیت کشور ناتوانند.

نیچروان بارزانی در سمت خود ابقا می‌شود

به گزارش خبرگزاری کردپرس، «فاضل میرانی» رئیس دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان عراق در گفت‌وگو با روزنامه روداو، در مورد اینکه چه کسی به عنوان رئیس دولت آینده تعیین خواهد شد گفت:  نیچروان بارزانی در پست خود باقی خواهد ماند زیرا علاوه بر حزب دموکرات کردستان عراق احزاب و گروههای دیگر نیز با این امر مخالفتی ندارند.

وی از تمایل حزب دموکرات کردستان عراق برای تشکیل کابینه با مشارکت اتحادیه میهنی و اتحاد اسلامی کردستان خبر داد.

فاضل میرانی افزود: حزب دموکرات کردستان عراق از متحدان دیرینه اتحادیه میهنی است و این حزب بدون اتحادیه میهنی کردستان، کابینه دولت تشکیل نمی‌دهد.

میرانی تأکید کرد: حزب دموکرات کردستان عراق اتحادیه میهنی کردستان را رها نخواهد کرد.

وی در رابطه با رویکرد حزب دموکرات پیرامون تشکیل دولت آینده تصریح کرد: حزب دموکرات عراق خواستار تشکیل دولت با مشارکت اتحادیه میهنی، احزاب اسلامی و اقلیتها است.

دبیرکل دفتر سیاسی حزب دموکرات در رابطه با مشارکت اتحاد اسلامی گفت: ما مایلیم اتحاد اسلامی در دولت آینده حضور داشته باشد، آنها نیز تمایل خود را از مشارکت در دولت پنهان نکرده‌اند.

اما نکته قابل توجه این است که میرانی درباره حزب جماعت اسلامی که در ردیف احزاب برنده است هیچ سخنی به میان نیاورد.

فاضل میرانی در رابطه با جنبش تغییر که در رده دوم احزاب برنده در انتخابات پارلمان کردستان قرار گرفته است گفت: ورود جنبش تغییر به بدنه دولت نیاز به بحث و گفت‌وگو دارد زیرا نمی‌توان همزمان هم در دولت حضور داشت وهم مخالف دولت بود.

به اعتقاد میرانی حزبی که وارد دولت می شود باید پابیند و متعهد به برنامه های دولت (حزب دارای اکثریت) باشد.

پیام نیچروان بارزانی به سران اتحادیه میهنی کردستان

سایت شبکه کردستان تی وی نوشت: «نیچروان بارزانی» معاون دبیرکل حزب دموکرات کردستان عراق، پیامی را از طریق عماد احمد به کمیته سیاسی اتحادیه میهنی ابلاغ کرده است، که درآن بر حمایت حزب دموکرات از اتحادیه میهنی تاکید شده است.

در این پیام  که پس از روشن شدن غیر رسمی وضعیت کرسی‌های گروههای مختلف در انتخابات پارلمانی ارسال شده است، نیچروان بارزانی به اعضای کمیته سیاسی اتحادیه میهنی گفته است که حزب دموکرات شما را تنها نمی گذارد و براتحاد با شما تاکید می کند.

انتخابات پارلمانی کردستان عراق روز شنبه برگزار شد و بر اساس نتایج غیررسمی حزب دموکرات کردستان عراق حائز بیشترین کرسی‌ها می‌شود و جنبش تغییر نیز در رتبه بعد قرار می‌گیرد. در این میان اتحادیه میهنی کردستان با کاهش چشمگیر آراء روبرو شده است و به همین دلیل سران این حزب از نتایج پیش آمده ناراضی هستند.

سفر رئیس مجلس عراق به قطر و عربستان سعودی

«محمدخالدی» سخنگو و نماینده مجلس عراق در مصاحبه با روزنامه «الحیات» چاپ لندن گفت: «اسامه النجیفی» رئیس مجلس نمایندگان عراق طی چند روز آینده با هدف تقویت روابط عراق با کشورهای منطقه از چند کشور عربی ازجمله قطر و عربستان سعودی دیدار خواهد کرد.

خالدی افزود: قوای سه گانه و جریانهای سیاسی در عراق از این دیدار که با هدف تقویت روابط عراق با محیط عربی و اقلیمی صورت می‌گیرد، حمایت می کنند.

وی گفت: بخشی از این دیدار از جمله دیدار از قطر و عربستان سعودی به دعوت رسمی صورت می‌گیرد و بخش دیگری ازجمله دیدار از مصر و اردن غیر رسمی است و  رئیس مجلس عراق طی این دیدار درباره روابط مشترک و بحران سوریه گفت‌وگو خواهد کرد.

خالدی افزود: یک هیئت پارلمانی بلندپایه، نجیفی را در این دیدار همراهی خواهد کرد.

منبع: فارس