۰۷ مهر ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۱

تاکید دو وزیر بر عمق روابط ایران و سوریه

وزیر خارجه سوریه در مذاکرات و رایزنی های خود با همتایان ایرانی، کوبایی و عراقی خود بر تعهدات کشورش در خصوص معاهده منع سلاح شیمیایی تاکید کرد.
کد خبر : ۱۳۵۲۰۹
صراط: به نقل از خبرگزاری سوریه(سانا)، ولید المعلم معاون نخست وزیر و وزیر خارجه سوریه که ریاست هیات این کشور در اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد را برعهده دارد، با وزیران خارجه ایران، عراق و کوبا دیدار کرد.

وی در دیدار با محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، درباره آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی و تلاش ها برای حل بحران سوریه و همچنین در خصوص موضوع هسته ای ایران بحث و تبادل نظر کرد.

معلم در این دیدارها بر پایبندی کشورش به تعهدات خود در خصوص معاهده منع سلاح های شیمیایی که به آن پیوسته است و همچنین آمادگی برای مشارکت در کنفرانس بین المللی ژنو دو تاکید کرد.

ظریف و معلم در این دیدار بر عمق روابط موجود میان سوریه و ایران و ضرورت تقویت آن که در راستای منافع دو کشور و دو ملت دوست قرار دارد، تاکید کردند.

وزیران خارجه سوریه و ایران همچنین بر ضرورت حل بحران سوریه از راه سیاسی و گفتگو میان سوری ها بدون دخالت خارجی و ضرورت وادار کردن کشورهای حامی گروه های تروریستی مسلح به توقف حمایت های خود که نقض صریح قوانین بین الملل و  تهدیدی علیه صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی تاکید کردند.

بر اساس این گزارش، وزیر خارجه ایران نیز نتایج تماس های خود در حاشیه شصت و هشتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد را به اطلاع همتای سوری خود رساند.

ولید المعلم همچنین با هوشیار زیباری وزیر خارجه  عراق دیدار کرد که طی آن تحولات کنونی و مسائل مربوط به سلاح شیمیایی و کنفرانس ژنو 2 و تهدیدهایی که گروه های تروریستی از جمله گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی عراق و شام و جبهه النصره برای امنیت عراق و سوریه و ثبات تمام منطقه ایجاد می کنند، مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر خارجه عراق هم از توافقی که اخیرا میان روسیه و آمریکا به دست آمد و به تصویب قطعنامه 2118 شورای امنیت منجر شد، استقبال و تاکید کرد راه حل سیاسی مبتنی بر گفتگو تنها راه خروج سوریه از بحران کنونی است.

وزیر خارجه سوریه همچنین با برونو رودریگز باریا وزیر خارجه کوبا دیدار کرد که طی آن دو طرف درباره روابط دوستانه میان دو کشور و راه های تقویت آن و همچنین تحولات منطقه ای و بین المللی بحث و تبادل نظر کردند.

ولید المعلم در این دیدار به تشریح موضع کشورش در خصوص مسائل مربوط به سلاح شیمیایی و کنفرانس ژنو و حل سیاسی بحران سوریه پرداخت و از مواضع کوبا و همچنین گروه آلبا در حمایت از سوریه در محافل بین المللی تقدیر کرد.
منبع: تسنیم
برچسب ها: وزیر کوبا صراط