۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۹
بی‌تفاوتی علیصدر همدان به فعالان عرصه گردشگری کشور

غار علیصدر گردشگران را فراری می‌دهد

هفته گردشگری، همدان شاهد تردد فعالان عرصه گردشگری کشور بود اما مسئولان شرکت سیاحتی علیصدر به راحتی با بی‌تفاوتی از موقعیت به وجود آمده برای جذب راهنمایان گردشگری گذشتند.
کد خبر : ۱۳۵۹۵۹

صراط: هفته گردشگری، همدان شاهد تردد فعالان عرصه گردشگری کشور بود اما مسئولان شرکت سیاحتی علیصدر به راحتی با بی‌تفاوتی از موقعیت به وجود آمده برای جذب راهنمایان گردشگری گذشتند.


بارها و بارها از مدیران ارشد، و دست‌اندرکاران دولتی شنیدیم که استان همدان توانایی تبدیل شدن به پایگاه گردشگری و جذب مسافر در غرب کشور را دارد.

این صحبت‌ها باید یک روزی و در جایی به عمل تبدیل شود اما برخی ندانم‌کاری‌ها باعث شده نه تنها به اهداف تعیین شده در عرصه گردشگری همدان برسیم بلکه پسرفت و عقب‌گرد هم داشته باشیم.

در هفته گردشگری بیش از 100 عنوان برنامه به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان و با همکاری بخش خصوصی برگزار شد که در آن بسیاری از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و خرده‌فرهنگ‌های سطح استان بیشتر از قبل بازگو شد.

برگزاری سه جشنواره مهم شیره‌پزی در مانیزان ملایر، جشنواره گردو در گشانی تویسرکان و همچنین جشنواره آلو در ملمحدره اسدآباد باعث شد تا علاوه بر شهر همدان شور و حال خوبی در سطح استان و به خصوص این سه منطقه هدف گردشگری ایجاد شود.

در کنار این اقدامات گردهمایی و نشست تخصصی تورگردانان و راهنمایان گردشگری ایران و همچنین مدیران 20 آژانس مطرح کشور به میزبانی همدان در دو روز پایانی هفته گردشگری اتفاقی بود که برای نخستین بار در سطح کشور و به میزبانی پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین صورت گرفت.

حضور بیش از 70 نفر از فعالان عرصه گردشگری که دخالت مستقیم در امور اجرایی تورگردانی و راهنمای مسافرت‌های داخلی را داشتند در همدان اتفاق مبارکی بود که به حق مجموعه میراث فرهنگی با همکاری بخش خصوصی پذیرایی درخوری را از این میهمانان داشتند.

هدف اصلی از این همایش و میزبانی، شناساندن بیشتر و بهتر جاذبه و قابلیت‌های گردشگری استان و شهر همدان بود که در مدت دو روز اقامت این میهمانان شرایط مطلوبی برای معرفی، فراهم شده بود.

بازدید از آرامگاه‌های باباطاهر و بوعلی سینا، برج قربان، باغ موزه دفاع مقدس و آبنمای موزیکال این مجموعه فاخر، مجموعه فرهنگی عین‌القضات همدانی، کتیبه و آبشار گنج‌نامه و همچنین حضور در دهکده توریستی، ورزشی، تفریحی و فرهنگی گنج‌نامه از جمله برنامه‌هایی بود که برای این میهمانان و فعالان گردشگری ایران طراحی و اجرا شد.

در این همایش دو روزه مجموعه گروه هتل‌های بین‌المللی باباطاهر پاشنه کشیده جلو آمد و با مدیریت و پای کار آمدن شهرام شیروانی رئیس جامعه هتل‌داران استان و مدیرعامل این گروه با تقبل بخشی از هزینه‌ها سعی داشت تا از فراهم کردن بستر مناسب برای جذب بیشتر گردشگران داخلی و خارجی و بهتر از تبلیغات چهره به چهره استفاده کند.

اما سئوالی که در ذهن اهالی رسانه و شاید دست‌اندرکاران عرصه گردشگری استان نقش بست این بود که چرا میهمانان از یکی بازرترین و بهترین نقاط گردشگری استان بازدید نکرده و اصلاً حرفی از وجود غار منحصر به فرد علیصدر در این دو روز به میان نیامد.

برای شنیدن پاسخ به این سؤال از مسئولان برگزاری این همایش و دست‌اندرکاران مجموعه میراث فرهنگی استان، درد دل تلخی را شنیدیم که مدیران شرکت سیاحتی علیصدر همدان به جای پذیرایی از افرادی که بالقوه مستعد آوردن گردشگران بسیاری به همدان هستند، برای بازدید این گروه از غار علیصدر اعلام کرده‌اند که ورودیه به غار با تخفیف دانش‌آموزی شامل حال میهمانان می‌شود و این شاید بزرگترین توهین به صنعت گردشگری ایران محسوب می‌شد.

آقایان مدیر در عرصه گردشگری در کجا سیر می‌کنند که بستر مطلوب برای معرفی قابلیت‌های موجود گردشگری با حضور 70 فعال این عرصه از 20 استان کشور در همدان فراهم شده اما با بی‌تدبیری تنها لطفی که دارند این است که تخفیف دانش‌آموزی به میهمانان می‌دهند! انگار منتی گذاشته باشند.

همین مدیران محترم بارها از تبلیغات به عنوان محور و نیروی محرکه صنعت بزرگ گردشگری و توریسم حرف به میان آوردند اما در این باب باز هم عملی وجود نداشت تا این فرصت مناسب به طریق دیگر از دست همدانی‌ها برود.

به گفته مجریان این برنامه بیش از 50 درصد میهمانان حاضر در همایش گردهمایی و نشست تخصصی تورگردانان و راهنمایان گردشگری ایران برای نخستین بار بود که به استان همدان سفر می‌کردند و این شرایط باعث شد تا به راحتی از بازدید یکی از ارزشمندترین نقاط گردشگری همدان بی‌نصیب بمانند.

این تنها گوشه‌ای از اتفاقات و بی‌تدبیری‌هایی است که در عرصه گردشگری استان همدان در سال‌های اخیر رخ می‌دهد، آن وقت انتظار داریم همدان به عنوان قطب گردشگری در کشور مطرح شود.

در انتها باز هم امیدواریم با وحدت‌ رویه بهتر، بخش خصوصی و مجموعه میراث فرهنگی به عنوان متولی اصلی بخش گردشگری، برای رونق گردشگری و توسعه این صنعت در پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین کوشا باشند.

منبع: فارس