۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۰
شریفی‌نیا و دهکردی در نقش آیت‌الله بروجردی و طالقانی/ «معمای شاه» دوبله می‌شود

شریفی‌نیا در نقش مرجع تقلید بزرگ شیعیان

در معمای شاه، محمدرضا شریفی‌نیا و علی دهکردی نقش آیت‌الله بروجردی و طالقانی را ایفا می‌کنند.
کد خبر : ۱۳۶۴۴۴
صراط: کارگردان مجموعه تلویزیونی «معمای شاه» ضمن اشاره به دوبله این سریال به زبان‌های عربی و انگلیسی گفت: در معمای شاه، محمدرضا شریفی‌نیا و علی دهکردی نقش آیت‌الله بروجردی و طالقانی را ایفا می‌کنند.

شب گذشته -سه شنبه 16 مهرماه- جمعی از نمایندگان مجلس نظیر علی مطهری و حجت‌الاسلام احمد سالک کاشانی از کمیسیون فرهنگی و مفید کیایی‌نژاد نماینده طالقان از پشت صحنه مجموعه تلویزیونی «معمای شاه» به کارگردانی محمدرضا ورزی واقع در کاخ سعدآباد بازدید کردند.

بنا بر این گزارش، نمایندگان مجلس در بدو ورود از تصویر بازیگر نقش امام خمینی (ره) با بازی شکرخدا گودرزی دیدن کردند و در ادامه ورزی به ارائه توضیحاتی درباره روند ساخت سریال «معمای شاه» پرداخت و گفت: سعی کرده‌ایم در این سریال مطالب را به طور دقیق برای نسل جوان بازگو کنیم تا به طور کامل با فساد اخلاقی و مالی دربار شاه آشنا شوند.

وی ادامه داد: این سریال به خیانت‌ها و جنایات پهلوی دوم می‌پردازد. ما «معمای شاه» را فراملی می‌بینیم و صداگذاری آن را باند بین‌المللی کرده‌ایم که بتوانیم آن را به انگلیسی و عربی نیز دوبله کنیم.

ورزی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تصویر نقش ساواک در سریال نیز توضیح داد: این نقش بسیار پررنگ دیده شده و از بدو تاسیس کمیته ضد خرابکاری را مد نظر قرار داده‌ایم و همچنین امیدوارم بتوانیم مجوز بگیریم تا فرازهایی از مقام معظم رهبری در این باره را هم داشته باشیم.

وی درباره شبهات بازیگران به نقش‌هایی که بازی می‌کنند، نیز تصریح کرد: ما تمام تلاشمان را کرده ایم تا نقش‌ها شبیه به واقعیت باشند و آقای شهرام خلج طراح گریم ما نیز در برخی مواقع گریم‌های سنگینی روی شخصیت‌ها انجام داده‌ایم. نقش محمدرضا شاه را در دو مقطع سنی حسین نورعلی و امیرمهدی کیا بازی می‌کنند. مبارزین انقلاب هم شبیه‌سازی شده‌‌اند. ضمن اینکه من برای تصویر شهدای انقلاب خدمت خانواده‌هایشان رسیده ام و امیدوارم با یک تعامل مناسب کار را پیش ببریم.

ورزی توضیح داد: برای نقش آیت‌الله بروجردی نیز روی آقای شریفی‌نیا کار کردیم و گریم‌ها خیلی جواب داد. ضمن اینکه برای ایفای نقش آیت الله طالقانی نیز با علی دهکردی به توافق رسیده‌ایم.

پس از توضیحات ورزی، حاضران بخش‌هایی از سریال را به مدت 17 دقیقه تماشا کردند.

 

این بخش‌ها مربوط به اتفاقاتی نظیر فعالیت‌های شهید محلاتی، رضاشاه و ماجرای ازدواج فوزیه، هویدا در محافل بهائیت، ساواک، ملی شدن صنعت نفت، شعبون بی‌مخ و ترور منصور بود. همچنین تصاویر کوتاهی از روند گریم بازیگر نقش امام خمینی(ره) نیز به نمایش درآمد.

ورزی در ادامه گفت: بازیگر نقش حضرت امام به مدت 9 ماه روی حرکات و سکنات ایشان به صورت فشرده کار کرده است. فیلم را برای خانم طباطبایی همسر حاج احمدآقا رحمةالله نشان دادیم و ایشان باورشان نمی‌شد که بازیگرمان تا این حد شبیه شده باشد.

وی ادامه داد: نیت ما از ساخت این سریال این است که پاسخی بدهیم به اقداماتی که خارج از کشور انجام می‌شود. خوشبختانه قبل از خروجی گرفتن نیز برخی اقدامات را دیده‌ایم. مثلا اخیرا مستندی درباره رضاشاه پخش کردند که ما پاسخ‌های مناسبی برای آن در کار گنجانده‌ایم.

وی با بیان اینکه امیدوارم این همراهی و همکاری نمایندگان مجلس با ما تا پایان کار ادامه داشته باشد، درباره تصویر کردن نقش آمریکا در وقایع کشورمان و همچنین لانه جاسوسی گفت: صداوسیما به ما دستور داده است که این بخش را نداشته باشیم چون قرار است در سریال دیگری به طور مفصل به آن پرداخته شود.ضمن اینکه ما به نقش اسرائیل و نفوذ آمریکایی‌ها روی پهلوی دوم نیز به طور مفصل پرداخته‌ایم. همچنین به نفوذ وهابیت در کشورمان در زمان هویدا خیلی کامل پرداخته‌ایم.

وی افزود: ما 2 سال و نیم روی پژوهش و نگارش سریال وقت گذاشته‌ایم در حالیکه فیلمبرداریمان کمتر طول کشید. امیدوارم سریال در اواخر سال رونمایی شود البته فیلمبرداری ما تا اواسط سال آینده به طول خواهد انجامید.

در بخش دیگری از مراسم مطهری در سخنانی گفت: سریال «معمای شاه» کار بسیار بزرگی است که برای قشر وسیعی از جامعه مفید خواهد بود. توصیه من به شما این است که کار خود و حقیقت را فدای مصلحت نکنید و به سریال جنبه سیاسی ندهید.

وی ادامه داد: شما همان‌طور که تا به حال پیش رفته‌اید، جلو بروید و آنچه واقعیت تاریخی است بیان کنید. در این راه ممکن است عده‌ای خوششان بیاید و عده‌ای هم خوششان نیاید. اگر شما شخصیتی را وارونه جلوه دهید، خیانت کرده اید و شاید خود و یا خانواده‌اش راضی نباشند.

همچنین حجت‌الاسلام سالک نیز در این مراسم از عوامل سازنده این سریال گفت: کاری با این عظمت نیاز به تحقیق و پژوهش زیادی دارد و شاهد این هستیم که محققان کار سنگینی روی این سریال انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: 75 درصد آموزش از طریق چشم است و نقش سینما و تئاتر بر جامعه و مخاطب اساسی و کلیدی است. من قبلا فیلمنامه و پی‌اس می‌نوشتم و 3 فیلم به اکران سینما بردیم و با فضا کاملا آشنا هستم. می‌دانم که کارگردانی بسیار سخت است و نشان دادن موضوعات تاریخی کار بسیار سخت‌تری است و اگر مخاطب 100 کتاب بخواند به انداره یک فیلم بهره نمی‌برد.

سالک اظهارداشت: با پخش سریال امام علی(ع) حتی کودکان هم تاریخ را یاد گرفتند و با یک فیلم همه شرایط زمانی و مکانی منعکس می‌شود. اما متاسفانه ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خیلی کم با فیلم‌های فاخر مواجه بوده‌ایم و مظلومیتی در حوزه فیلمنامه خوب ایجاد شده است در حالی که کشور ما مملو از جریاناتی است که همه قابلیت تبدیل به یک اثر خوب را دارند.

وی افزود: کمیسیون فرهنگی مجلس امادگی دارد که در ارتباط با تولید آثار فاخر همکاری کند در این رابطه نیز ما بحثی درباره ساختار فیلم فاخر با توجه به منابع موجود در کشور داشتیم. ضمن اینکه خروجی کار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و در زمان پخش حتما باید میزگرد مرتبط با آن نیز برگزار شود.

به گزارش فارس، در بخش دیگر مراسم دکتر حقانی مشاور پروژه به ذکر توضیحاتی درباره مواردی که در نگارش فیلمنامه مورد دقت قرار گرفته پرداخت و پس از آن نیز احمد نجفی بازیگر نقش رزم‌آرا نیز نسبت به کمبود بودجه برای تولید فیلم‌ها و سریال‌های فاخر گلایه کرد و گفت:  بچه‌های گروه زحمت بسیاری برای تولید این اثر می‌کشند اما باور کنید ماجرا فقط حقوق نیست. حتی برای تولید اثر نیز ما به امکانات احتیاج داریم که باید تهیه شود.

سرلک نیز در پاسخ به نجفی توضیح داد: برای اولین بار سیاستی مبنی بر تقویت زیرساخت‌های فرهنگی کشور گذاشتیم و برای صداوسیما هم بودجه سنگینی قرار دادیم. اصل اعتبار رقم بسیار خوبی بود که صداوسیما به صورت کتبی ارائه کرده بود و ما هم مبلغی به آن اضافه کرده بودیم. بحث دیگر تخصیص اعتبار است که دولت باید بدهد.

در این مراسم بازیگرانی نظیر محمدرضا شریفی‌نیا، امیریل ارجمند، گیتی ساعتچی، احمد نجفی، عبدالرضا اکبری، شکرخدا گودرزی و ... حضور داشتند.
منبع: فارس
خبر فوری

سید ابراهیم رییسی به شهادت رسید