۰۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۶
جدیدترین تحولات عراق

صد انتحاری، آماده حملات تروریستی در عراق

منابع آگاه از ورود ۱۰۰ نیروی انتحاری القاعده برای انجام حملات تروریستی در ماه محرم در عراق خبر دادند.
کد خبر : ۱۳۸۹۲۱

صراط: حمله به کاروان زائران هندی در راه سامرا، نفوذ القاعده به شبکه آمریکایی ارتباطات ماهواره‌ای دستگاه‌های امنیتی عراق، اظهارات بارزانی درباره به تاخیر افتادن زمان انتخابات عراق، ورود 100 انتحاری به عراق برای اجرای عملیات در ماه محرم، نفوذ القاعده به شبکه آمریکایی ارتباطات ماهواره‌ای دستگاه‌های امنیتی عراق و میانگین کشته‌های روزانه عراق از جمله تحولات این کشور است.

حمله به کاروان زایران هندی در راه سامرا

یک منبع امنیتی خبر داد که در حمله به کاروان حامل زایران هندی در جنوب تکریت چند تن از آنها کشته و مجروح شدند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود گفت که این کاروان که از بغداد به سامراء می‌رفت مورد حمله مسلحانه قرار گرفت و چند تن از اعضای آن کشته و مجروح شدند.

این منبع درباره عاملان این حمله تروریستی سخنی نگفته است.

بارزانی: کسی حق تعویق اجرای انتخابات را ندارد

«مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق بار دیگر بر مخالفت خود با قانون سابق انتخابات تأکید کرد و آن را غیر عادلانه دانست و بر ضرورت اجرای انتخابات در موعد مقرر تأکید کرد.

او در دیدار با هیئتی از نمایندگان مجلس عراق به ریاست «اسامة النجیفی» رئیس مجلس عراق، قانون انتخابات عراق و راه‌های رسیدن به توافق بر سر نظام انتخاباتی در کشور را بررسی کرد.

بر اساس بیانیه رسمی دفتر بارزانی او در این دیدار تأکید کرده که مسائل اساسی در روند سیاسی کشور باید از راه توافق تصویب شود و قانون انتخابات یکی از همین مسائل اساسی است.

وی افزود که کسی حق تعویق اجرای انتخابات را ندارد زیرا چنین اقدامی به روند دموکراتیک کشور آسیب می‌زند.

ورود 100 عنصر انتحاری به عراق برای اجرای عملیات در ماه محرم

یک مقام امنیتی خبر داد که گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی عراق و شام، وابسته به القاعده، صد عنصر انتحاری را از کشورهای عربی و آسیایی برای اجرای عملیات تروریستی در مراسم ماه محرم وارد عراق کرده است.

به گفته این مقام آگاه این نیروها در اردوگاه‌هایی در استان‌های نینوا و انبار آموزش می‌بینند.

این در حالی است که دولت عراق عملیات گسترده‌ای را برای جنگ با نیروهای تروریستی در مناطق بیابانی استانهای انبار و نینوا آغاز کرده است.

طرح «طارق الهاشمی» برای تشکیل دولت امارات عشایری در عراق

یک مقام آگاه سیاسی از طرح «طارق الهاشمی» معاون محکوم به اعدام رئیس جمهور عراق، برای برپایی حکومت امارت‌های عشایری در عراق با حمایت یک شاهزاده عربستانی خبر داد.

این منبع آگاه گفته که الهاشمی در بیستم ماه آینده میلادی در ترکیه با 300 شیخ عشیره عرب عراقی دیدار خواهد کرد و این دومین دیدار او با شیوخ عشایر عراق در این باره خواهد بود.

به گفته این منبع الهاشمی به این افراد پیشنهاد خواهد کرد که در انتخابات آینده بزرگ‌ترین فهرست انتخاباتی را تشکیل دهند و با دستیابی به مجلس عراق، قانون نظام امارت‌های عشایری را تصویب کنند.

این منبع افزود که شیوخ عشایر عراق احساس می‌کنند که در ده سال گذشته در صحنه سیاسی عراق حضور جدی‌ای ندارند و چنین پیشنهادی برای آنها جذاب خواهد بود.

نفوذ القاعده به شبکه آمریکایی ارتباطات ماهواره‌ای دستگاه‌های امنیتی عراق

کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق از نفوذ نیروهای تروریستی به شبکه ارتباطات ماهواره‌ای دستگاه‌های امنیتی عراق خبر داد و تأکید کرد که علت پیش‌دستی تروریست‌ها در عملیاتشان بر نیروهای امنیتی همین است.

«حاکم الزاملی» عضو کمیسیون امنیت و دفاع مجلس، تأکید کرد که این موضوع در سفر «نوری مالکی» به ایالات متحده و دیدار او با مقامات آمریکایی بررسی خواهد شد و آمریکا در چارچوب توافق‌نامه استراتژیک باید به عراق در مبارزه با تروریسم کمک کند.

او افزود که عراق شبکه ارتباطات ماهواره‌ای ملی ندارد و شبکه ارتباطات آن هم‌چنان آمریکایی است و کارشناسان آن با نیروهای القاعده در ارتباط هستند.

روزی «18 نفر» در حملات و انفجارهای عراق کشته می‌شوند

خبرگزاری فرانسه می‌گوید از آغاز سال میلادی 2013 و با بالا گرفتن خشونت‌هایی در عراق که عمدتا دلایل تلافی‌جویانه و قومی‌مذهبی دارند، به طور میانگین روزی 18 نفر جان خود را از دست داده‌اند.

رادیو فردا نیز اعلام می‌کند که این آمار از طریق مقام‌های عراقی و تحقیقات این خبرگزاری به دست آمده است.

پنجم آبان ماه در پی تازه‌ترین دور از خشونت‌ها در عراق نیز دست‌کم 66 نفر کشته شدند؛ 41 نفر در ده بمب‌گذاری که در مناطق عمدتا شیعه‌نشین حومه بغداد انجام شد و 24 نفر نیز در مناطق دیگر این کشور.

تازه‌ترین حملات دست‌کم 120 زخمی نیز برجای گذاشته است.

اهداف حملات ماه‌های گذشته از مراسم عروسی و خاک‌سپاری تا محوطه بازی کودکان، مسجدها، بازارها و قهوه‌خانه‌ها بوده‌اند.

حملات روز یک‌شنبه نیز عمدتا در مناطق تجاری و مسکونی انجام شده‌اند. در موصل نیز بمبی در نزدیکی بانکی منفجر شده است که سربازان برای گرفتن حقوق ماهیانه خود به آن رفته بودند، اما گفته می‌شود غیرنظامیان نیز قربانی این حمله بوده‌اند.

با این حساب و بر اساس آمار در ماه میلادی اکتبر که رو به پایان است 600 نفر کشته شده‌اند و شمار کشته‌شدگان از آغاز سال میلادی (10 ماه پیش) از 5300 نفر گذشته است.

این نگرانی بار دیگر در عراق شکل گرفته است که آن کشور به نبردهای مذهبی و قومی که در سال 2006 و 2007 میلادی جان بیش از 50 هزار نفر را گرفت سقوط کند.

در حال حاضر نیز آمار قربانیان به رقم بی‌سابقه‌ای از سال 2008 به این سو رسیده است.

در آغاز سال میلادی 2013 شمار ماهیانه قربانیان حملات در عراق بین 350 تا 400 نفر بود که طی پنج سال گذشته، کم و بیش ثابت بوده است.

اما با آغاز تظاهرات ضد دولتی در ماه‌های نخستین سال و در مقابل خشونت‌ نیروهای امنیتی علیه تظاهرکنندگان که به کشته شدن مخالفان انجامید، شمار حملات تلافی‌جویانه و بمب‌گذاری‌ها نیز افزایش پیدا کرد. به طوری‌که از ماه میلادی مه شمار کشته‌شدگان از مرز 800 نفر گذشت و پس از آن نیز خشونت‌ها ادامه داشته و فروکش نکرده‌ است.

شبکه الجزیره نیز با استناد به آماری که از مطالعات آکادمیک در ایالات متحده حاصل شده، می‌گوید از سال 2003 میلادی، یعنی از زمان حمله به عراق، تا کنون نزدیک به نیم میلیون نفر جان خود را در پی پیامدهای ناشی از جنگ از دست داده‌اند.

علاوه بر مشکلات امنیتی، این کشور ثروتمند از نظر منابع فسیلی با مشکلات معمول ولی بنیادین دیگری نیز روبه‌روست که کمبود آب آشامیدنی و برق از جمله آنها به‌شمار می‌روند.

منبع: فارس