۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۲

حمایت روسیه از حضور ایران در ژنو

وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه باانتشار بیانیه ای اعلام کرد: طرف روسی در اجلاس سه جانبه روسیه-آمریکا و سازمان ملل بر حضور و مشارکت ایران در کنفرانس بین المللی در باره سوریه تاکید کرد.
کد خبر : ۱۴۰۸۵۶
صراط:در این بیانیه یادآوری شده است: روز سه شنبه در ژنو دور دیگری از رایزنی های روسیه- سازمان ملل و آمریکا برای فراهم آوردن مقدمات کنفرانس بین المللی در باره سوریه برگزار شد.

در بیانیه آمده است: در این رایزنی از طرف روسیه، میخاییل بوگدانف و گنادی گاتیلوف معاونان وزیر خارجه روسیه ، از طرف آمریکا وندی شرمان معاون وزیر خارجه این کشور و اخضر ابراهیمی نماینده دبیر کل سازمان ملل در مساله سوریه هم از طرف این سازمان شرکت داشتند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود گفته است:در ژنو مسایل مشخص مربوط به برگزاری کنفرانس بین المللی درباره سوریه با توجه به پایبندی به راهکار سیاسی - دیپلماتیک حل و فصل بحران این کشور از طریق برگزاری این کنفرانس بررسی شد.

بیانیه حاکی است: طرف روسی در این نشست خواستار ایجاد هیاتی متشکل ازنمایندگان تمام گروه های معارض سوری شد و بر اهمیت دعوت از همه کشورهای کلیدی منطقه از جمله ایران در کنفرانس ژنو2 تاکید کرد.

در بیانیه آمده است:درجریان رایزنی های ژنو یادآوری شد با توجه به مخالفت برخی از سران گروه های معارض سوری با شرکت بدون پیش شرط در مذاکرات سوری موافقت شد که روز 25 ماه جاری میلادی نشستی با همین ترکیب (روسیه-آمریکا و سازمان ملل) برای بررسی مسایل باقی مانده در رابطه با کنفرانس ژنو2 برگزار شود.

در ادامه بیانیه وزارت خارجه روسیه گفته شده است: در جریان رایزنی های سه جانبه در ژنو، نمایندگان پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل، هیات های کشورهای همسایه سوریه و نیز نمایندگان اتحادیه عرب و سازمان های بین المللی فعال در سوریه در این نشست حضور یافتند.

در پایان بیانیه گفته شده است: رایزنی های ژنو یک بار دیگر ضرورت آغاز روند حل و فصل سیاسی مسایل سوریه از طریق برگزاری کنفرانس ژنو2 با محوریت مذاکرات سوری و اجرای توافقنامه ژنو را نشان داد.
منبع: ایرنا