۱۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۵

انتظارات آمریکا و ادعاهای اسراییل

یک مقام آمریکایی تاکید کرد، واشنگتن در دو روز آینده فشار خود بر ایران را افزایش خواهد داد تا گام نخست را در مذاکرات هسته ای بردارد.
کد خبر : ۱۴۱۰۲۰
صراط: به نقل از رویترز؛ یک مقام آگاه آمریکایی که خواست نامش فاش نشود روز گذشته تصریح کرد، آمریکا قصد دارد با افزایش فشار خود منتظر برداشته شدن نخستین گام از سوی ایران در مذاکرات هسته ای باشد و منتظر متوف شدن گسترش برنامه هسته ای ایران و تجدیدنظر در بخشی از این برنامه هسته ای است.

بر اساس این گزارش این مقام آمریکایی در آستانه دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 در شهر ژنو گفت، واشنگتن نیز در مقابل لغو محدود و موقت برخی تحریم های اقتصادی و تجاری را به ایران پیشنهاد خواهد داد.

وی در ادامه افزود، برای نخستین بار به نظر می رسد ایران پایبند و متعهد به پیشبرد سریع روند مذاکرات هسته ای است. البته هنوز به هیچ توافقی دست پیدا نکرده ایم و شکاف بین دیدگاه های دو طرف کاملا جدی و واقعی است.

مذاکرات ژنو دور دوم مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران به شمار می رود.به اعتقاد دیپلمات های غربی توافق هسته ای با ایران شامل متوقف شدن غنی سازی اورانیوم 20 درصدی و متوقف شدن گسترش نصب و راه اندازی سانتریفیوژها خواهد بود.

واشنگتن و اروپا همچنین خواستار متوقف شدن احداث رآکتور آب سنگین اراک هستند که در صورت عملیاتی شدن توانایی تولید پلوتونیوم را خواهد داشت.

یک مقام اسرائیلی نیز که خواست نامش فاش نشود در این باره گفت، ارزیابی رژیم صهیونیستی این است که گروه 5+1 در موضعی قوی و قاطع است چراکه تحریم ها به ضرر ایران بوده است و قدرت های جهانی می توانند ایران را وادار به توقف کامل غنی سازی اورانیوم کنند و همچنین ایران را مجبور کنند تا کلیه فعالیت های خود در اراک را متوقف سازد.
منبع: تسنیم