۱۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۹

آمار ایرانیان مبتلا به دیابت

مدیرعامل انجمن دیابت ایران شعبه بابل گفت: بر اساس آمار در سال 92 بیش از 6 میلیون نفر ایرانی مبتلا به دیابت هستند.
کد خبر : ۱۴۱۱۴۷
صراط: نرگس اشکوری عصر امروز در همایش روز جهانی دیابت در سالن امام خمینی(ره) معاونت بهداشتی اظهار داشت: 14 نوامبر مطابق با 23 آبان‌ماه در تقویم سازمان ملل متحد به ‌نام روز جهانی دیابت نامگذاری شده که مصادف با سالروز تولد فردریک بانتیک کاشف انسولین است.

وی افزود: این روز در سراسر جهان مختص شناساندن دیابت و تشویق جامعه جهانی به پیشگیری و مراقبت  از این پدیده روز افزون بوده که در واقع اتحاد جهانی برای کنترل دیابت به شمار می‌رود.

این مسئول با اشاره به اینکه شعار امسال فدراسیون جهانی دیابت همچون چهار سال گذشته آموزش و پیشگیری از دیابت است اذعان داشت: آموزش پایه و اساس کنترل دیابت است و بدون آموزش سایر فعالیت‌ها عقیم می‌ماند، آموزش دیابت برای سطوح عمومی ازجمله ویژه دیابتی‌ها و خانواده ایشان و آموزش‌های تخصصی است که انجام آن نیازمند سیاستگذاری،برنامه‌ریزی، تامین بودجه و تربیت آموزش‌دهندگان دوره دیده است.

اشکوری تصریح کرد: انجمن دیابت ایران شعبه بابل که از سال 1384 مشغول فعالیت بوده عضو انجمن ایران و فدراسیون جهانی دیابت بوده که عمده فعالیت آن آموزش دیابت در سطوح مختلف است.

وی گفت: این همایش با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل، اداره آموزش و پرورش شهرستان بابل و همراهی سازمان نظام پزشکی، سمینار مردمی، آموزش و پیشگیری از دیابت با هدف خودباوری و توجه به نقش محوری فرد دیابتی در کنترل دیابت برای بهبود روند دیابت برگزار شد.

مدیرعامل انجمن دیابت ایران شعبه بابل خاطرنشان کرد: بر اساس آمار فدراسیون جهانی دیابت در سال گذشته بیش از 371 میلیون نفر از مردم جهان مبتلا به دیابت بوده که هر سال نیز به آن افزوده می‌شود.

اشکوری با اشاره به اینکه بیش از نیمی از مبتلایان به دیابت از ابتلای خود بی‌خبر هستند عنوان کرد: برای بیماران دیابتی هزینه‌ای بیش از 470 میلیارد دلار هزینه می‌شود که عامل مرگ 50 میلیون نفر است.

وی افزود: بر اساس همین آمار نیز 80 درصد دیابتی‌ها در کشورهای کم‌درآمد و یا با درآمد متوسط زندگی می‌کنند، تعداد قابل توجه‌ای از مبتلایان نیز به دیابت پنهان نوع دو دچار هستند که به نظر می‌رسد تا 17 سال آینده تعداد مبتلایان به بیش از 470 میلیون نفر برسد.

اشکوری به آمار مبتلایان کشور در سال گذشته اشاره و بیان داشت: در سال 91 بیش از 4 میلیون و 500 هزار نفر ایرانی  مبتلا به این بیماری بوده که در سال 92 به بیش از 6 میلیون نفر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه دیابت بیش از دو میلیون و 500 هزار نفر تشخیص داده نشده، خاطرنشان کرد: بیش از 7/8 درصد از جمعیت کل کشور دچار بیماری دیابت بوده که از هر پنج نفر ایرانی یک نفر مبتلا و یا در معرض ابتلا هستند که هزینه متوسط هر فرد دیابتی 414 دلار است.
منبع: فارس