۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۹
مذاکرات هسته‌ای ایران و اقتصاد دنیا

تاثیر مذاکرات روی قیمت جهانی نفت

قیمت هر بشکه نفت در بازارهای جهانی در اثر عدم توافق حاصله در مذاکرات هسته‌ای ایران در ژنو 28 سنت افزایش یافت و به 105.40 دلار رسید.
کد خبر : ۱۴۱۹۴۴

صراط: قیمت هر بشکه نفت برنت امروز دوشنبه پس از اینکه ایران و 1+5 به توافقی نرسیدند، به نزدیک 106 دلار در هر بشکه افزایش یافت.

به گفته تحلیلگران، تحریم‌های ایران سبب خروج روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت این کشور از بازارهای جهانی شده و هرگونه افزایشی در عرضه از سوی ایران می‌تواند قیمت نفت را کاهش دهد.

درحالی‌که قانون‌گذاران آمریکایی روز یک شنبه اعلام کردند که قصد دارند تا تحریم‌های ایران را تشدید کنند، اما دیپلمات‌های غربی در ژنو می‌گویند که احتمال دستیابی به یک توافق هنوز وجود دارد. ادامه مذاکرات در 20 نوامبر در ژنو برگزار خواهد شد.

تونی نونان تحلیلگر بازار نفت گفت: این نشان‌دهند ه این است که هرگونه توافقی زمان می‌برد. مگر اینکه شاهد پیشرفتی در مذاکرات باشیم، من انتظار ندارم که تاثیر بزرگی در بازارهای نفتی ببینم.

قیمت هر بشکه نفت برنت 28 سنت افزایش یافت و به 105.40 دلار در هر بشکه فروخته شد.

قیمت نفت برنت روز جمعه به پایین‌ترین میزان در 4 ماهه اخیر رسید و هفته گذشته را در حالی به پایان رسید که این نوع نفت چهارمین هفته متوالی کاهش را تجربه کرد.

نفت سبک آمریکا نیز 15 سنت افزایش یافت و 94.75 دلار در هر بشکه فروخته شد.

انتشار آمار فرصت‌های شغلی آمریکا در روز جمعه که از افزایش حیرت‌انگیز خبر می‌داد، سبب افزایش ارزش دلار و احتمال اعمال برنامه تعدیلی فدرال رزرو شد و این امر بر اکثر کالاهای اساسی از جمله قیمت نفت تاثیر گذاشت.

هر بشکه سبد نفتی اوپک که نفت ایران هم در آن تعریف می‌شود، برای روز پنج شنبه ۱۰۲دلار و ۶۴سنت (آخرین قیمت اعلامی) اعلام شده که نسبت به روز قبل ۱.۱۸دلار کاهش یافته است.


منبع: فارس