۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۸

نرخ سبد نفتی اوپک در بازار امروز

قیمت سبد نفتی اوپک به ۵۲.۸۶ دلار افزایش یافت.
کد خبر : ۲۲۶۹۶۰
صراط: قیمت سبد نفتی اوپک با افزایش ۶۵ سنتی به ۵۲.۸۶ دلار در هر بشکه افزایش یافت.

هر بشکه سبد نفتی این سازمان کشورهای تولید و صادرکننده نفت، اوپک، روز پنج شنبه با 65 سنت افزایش 52.86 دلار در هر بشکه فروخته شد.
 
هر بشکه نفت اوپک در روز چهارشنبه 52.21 دلار فروخته شده بود. این نوع نفت دوشنبه هفته گذشته به بالاترین قیمت در سال 2015 برابر با 53.58 دلار رسیده بود. کمترین قیمت سبد نفتی اوپک در سال گذشته میلادی، در آخرین روز سال برابر با 52 دلار رقم خورد.
 
قیمت نفت از ژوئن سال 2014 که به 115 دلار رسیده بود تاکنون نزدیک به 60 درصد ارزش خود را از دست داده است. تصمیم اوپک در 27 نوامبر 2014 با حمایت عربستان از عوامل تشدید این کاهش قیمت بوده است.
 
حمایتی که این روزها، تحلیلگران بیشتر بر توطئه بودن آن با همدستی آمریکا برای فشار آوردن به ایران تاکید می‌کنند. گفته می‌شود در صورتی که قیمت نفت کاهش یابد و درآمدهای نفتی ایران به شدت پایین بیاید دیگر نیازی به تحریم‌ها نیست و این خود شیوه جدیدی از تحریم است.
 
اما اثرات کاهش قیمت نفت تنها به ایران خلاصه نمی‌شود، کاهش قیمت نفت در حال تاثیرگذاری بر سرمایه‌گذاری غول‌های بزرگ نفتی است، به طوری‌که این شرکت‌ها در حال کاهش هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های خود هستند.
 
به دنبال کاهش سرمایه‌گذاری‌ها، تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا کاهش یافت و در ماه ژانویه 199 دکل حفاری این کشور از فعالیت خارج شد.
 
روز جمعه نیز به دنبال یک کاهش دیگر در تعداد تاسیسات فعال استخراج نفت در آمریکا قیمت نفت برای دومین هفته متوالی افزایش یافت و قیمت نفت برنت به بالاترین رقم در سال 2015 رسید و هر بشکه از این نوع نفت 61.52 دلار فروخته شد، اما برخی معتقدند این افزایش به دلیل تداوم فزونی عرضه ممکن است، موقتی باشد.
 
از طرفی، آژانس بین‌المللی انرژی در جدید‌ترین گزارش خود درباره چشم‌انداز تحولات بازار نفت در میان مدت، پیش‌بینی کرده است که قیمت نفت برنت طی سال‌های آینده به ثباتی نسبی برسد اما از سقف 115 دلار در ازای هر بشکه یعنی از قیمت ماه ژوئن سال گذشته خود تجاوز نکند.
 
در این میان، ایران و عراق به دنبال کاهش قیمت نفت عربستان در بازارهای آسیایی، قیمت نفت خود برای ماه مارس را کاهش دادند.
 
بلومبرگ به نقل از منابع آگاه ایرانی خبر داد که ایران قیمت نفت خود را در بازارهای آسیایی 2 دلار و 10 سنت ارزان‌تر از قیمت شاخص نفتی خاورمیانه به فروش می‌رساند که این قیمت پایین‌ترین رقم از مارس 2000 تاکنون به شمار می‌رود.
 
سبد نفتی اوپک متشکل از نفت صحرای الجزایر، نفت گیراسول آنگولا، نفت اورینت اکوادور، نفت سنگین ایران، نفت سبک بصره عراق، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت مارین قطر، نفت سبک عربستان، نفت موربان امارات و مِرِی ونزوئلا است.

منبع: فارس
برچسب ها: اوپک نفت بازار