۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۸

انتقاد وزیرروحانی از مصوبه آخرین جلسه دولت دهم

وزیر مسکن در جلسه شورای شهر تهران با اشاره به جلسه آخر تصویب طرح جامع پایتخت گفت: من در زمان تصویب طرح جامع نبودم اما خبر دارم در آخرین جلسه رئیس دولت دستور افزایش 20 درصد تراکم به کل تراکم های شهر تهران را داده است. این چه تصمیم گیری کارشناسانه ای است؟ در این جلسه خواستار کاربری ویژه برای زمین های دولتی شده اند، زمین های دولتی برای تجارت نیست ما باید در دولت در خدمت مردم باشیم نه تجارتخانه باز کنیم.
کد خبر : ۱۴۶۷۸۳
صراط: عباس آخوندی وزیر مسکن و شهرسازی با حضور در جلسه صبح سه شنبه شورای شهر تهران گفت: 35 است از انقلاب گذشته و شهر تهران فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته و حالا دلیرانه نقاط قوت و ضعف خود را بررسی کنیم، گفت: باید مشکلات را بدون هراس گفت. در این مدت عمران و آبادانی در تهران صورت گرفته اما آیا این توسعه توانسته کاری برای تنگی تنفس مردم تهران کند ویا بر کیفیت نازل آب تاثیر بگذارد؟ سوال اساسی من این است که آیا توسعه شهر بر کیفیت زندگی مردم تاثیر گذاشته است؟

وی با اشاره به اولین طرح جامع شهر تهران که 45 سال پیش به تصویب رسیده بود گفت: بر اساس آن طرح تامین آب در تهران برای جمعیت 5.5 میلیون نفری به دشواری امکان پذیر بود حال برای این جمعیت 7 میلیونی که در حال رشد هم هست چگونه می خواهید آب تامین کنید.

وی با بیان اینکه قرار بود در 25 سال آتی مناطق 21 و 22 تهران بخشی از جمعیت شوند گفت: حالا شاهد گسترش جمعیت در این مناطق هستیم به طوری که شورایاری های این مناطق امروز در صحن شورا از مشکلات خود می گویند.  

وزیر مسکن با بیان این که منافع کوتاه مدت بر منافع بلند مدت غلبه کرده است گفت: در تمامی اسناد شهرداری در کشور تاکید بر کنترل جمعیت پایتخت تا 7 میلیون نفر است اما می بینیم بارگذاری جمعیت ناخواسته در حال توسعه است.

وی با تاکید بر این که از سال 69 به بعد داستان فروش تراکم سبب نادیده گرفتن قانون، حقوق شهروندی و تهی کردن شهر از مفاهیم شهرسازی شده است گفت:  متاسفانه فروش تراکم در اصطلاحات قانونی ما نیز آمده، من برای آینده تهران بسیار نگران هستم، این  نگرانی در خصوص سایر کلانشهرها هم هست، در مشهد قرار بود محدوده شهر 22 هزار هکتار باشد اما حالا محدوده قانونی این شهر 29 هزار هکتار است و جمعیت 2 میلیونی آن به بالای 3 میلیون نفر افزایش یافته. شیراز، اصفهان و سایر کلانشهرها هم همین وضعیت را دارند ما نمی توانیم تمام ایران را در 7 یا 8 شهر متمرکز کنیم این با شعارهای  تمرکززدایی ما در تضاد است.

دستور احمدی نژاد برای افزایش 20 درصدی تراکم در پایتخت

وزیر مسکن با اشاره به جلسه آخر تصویب طرح جامع پایتخت گفت: من در زمان تصویب طرح جامع نبودم اما خبر دارم در آخرین جلسه رئیس دولت دستور افزایش 20 درصد تراکم به کل تراکم های شهر تهران را داده است. این چه تصمیم گیری کارشناسانه ای است؟ در این جلسه خواستار کاربری ویژه برای زمین های دولتی شده اند، زمین های دولتی برای تجارت نیست ما باید در دولت در خدمت مردم باشیم نه تجارتخانه باز کنیم.

وی ادامه داد: می دانم این سخنان از زبان یک وزیر مسئولیت آور است ولی وضعیت تهران و شهرهای بزرگ نگران کننده است. من نمی خواهم مردم را نگران کنم و روی سخنم با مردم نیست با دولتمردان و مدیران شهری است ک چرا محدوده قابل سکونت تهران که 630 کیلومتر مربع بوده است را آن طور افزایش دادند که  در آینده سطح مسکونی تهران 640 میلیون متر مربع خواهد بود و بر اساس طرح جامع و تفصیلی 15 میلیون نفر در آن سکونت خواهند داشت.

آخوندی افزود: آیا با تهران 15 میلیون نفری می توان هوای سالم داشت؟ آن وقت ما آلودگی هوا را تنها مربوط به اگزوز اتومبیل ها می کنیم در حالی که اضافه شدن هر یک نفر به جمعیت مصرف سوخت و انرژی و ... را به دنبال دارد.

شهرهای اقماری انبار کالا نیستند

وی در ادامه سخنانش با اشاره به افزایش جمعیت شهر پرند از 30 هزار نفر به 70 هزار نفر طی چند سال گفت: شهرها انبار کالا نیستند، ما انسان به این شهرها اضافه کرده ایم، آیا ظرفیت این شهرها برای این افزایش وجود داشته و ما امکان ارایه خدمات اجتماعی را به این افراد داشته ایم ؟ اگر جمعیت همین گونه افزایش یابد همان اتفاقی برای تهران می افتد که در سال 74 در سه راه آذری افتاد.

وزیر مسکن با اشاره به طرح اولین برنامه مجموعه کلانشهر تهران در سال 75 گفت: بر اساس این قانون باید به یک مدیریت یکپارچه شهری می رسیدیم که پس از 17 سال هنوز نرسیدیم.

وی تاکید کرد: اگر تنها توسعه کالبدی در شهر رخ دهد بدون توجه به توسعه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی این توسعه کالبدی به آلت قتاله ای تبدیل می شود.

آخوندی به نحوه انتخابات شورای شهر تهران نیز انتقاد کرد و گف: اعضای شورا از 7 منطقه خاص انتخاب شده اند و نمی توانند نماینده واقعی همه مردم باشند. این شورا را ناکارآمد می کند ما باید ابتدا از همه مناطق یک نماینده انتخاب کرده و نهایت شورای کلانشهر را تشکیل دهیم.

پیشنهاد ادغام فرماندار های و شهرداری ها

وزیر مسکن در ادامه با انتقاد از نحوه اجرا ی قانون تقسیمات کشوری گفت:  تقسیمات کشوری در سطح دهیاری ها پایین آمده و در بخش هایی تقسیمات دو گانه است. شهرداری ها تقسیمات خود را دارند، آموزش و پرورش یک تقسیم دارد، مخابرات و آب و برق نیز تقسیمات دیگر. ما باید خدمات را یکپارچه تعریف کنیم. این حرف شعاری و سخت نیست باید به دنبال ادغام فرمانداری و شهرداریها باشیم.

وی با تاکید بر  لزوم فعالیت شورای منع گسترش تهران گفت: باید بین دولت های ملی، مرکزی و محلی یکپارچگی ایجاد شود.

در ادامه احمدمسجد جامعی رئیس شورای شهر نیز با تایید سخنان وزیر مسکن گفت: ما در تهران شاهد فرمانداری ری و شمیرانات نیز هستیم و این پراکندگی در تصمیم گیریها نیز به چشم می آید و می بینیم یک خدمات واحد در شهر را باید از دو مدیریت پیگیری کنیم.

منبع: مهر