۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۳

مسجدجامعی: نقد هزینه دارد

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه به مخاطبان عمومی باید بیشتر توجه شود، گفت: فضای نقد باید در جامعه نشر داده شود.
کد خبر : ۱۴۷۱۸۸
صراط:  احمد مسجد جامعی در مراسم رونمایی از کتاب فرهنگ شهر ما که به همت سازمان فرهنگی ،هنری شهرداری تهران تدوین گشته بود از نقد مکتوب در این کتاب استقبال کرد و گفت: ما در کشور فضای نقد چندانی نداریم البته اینکه می‌گویم چندان به این سبب است که در سال‌هایی نقد بر عملکرد اجرا می‌شد.

وی ادامه داد: باید توجه داشت نقد هزینه‌هایی هم در بر دارد؛ نقد قدرت، نقد فکر، اجتماع و فرهنگ از جمله مصادیق نقد به شمار می‌رود که البته هزینه‌هایی هم داشته و از این رو کمتر کسی وارد فضای نقد می‌شود.

مسجد جامعی در ادامه با استقبال از نقد نگارش شده در کتاب فرهنگ شهر ما گفت: در چنین فضایی اگر مدیرانی اجازه دهند عملکرد آنها نقد شود،گروهی را تشکیل دهند که عملکرد آنان را ارزیابی کنند و این گروه هم مودبانه و منصفانه نقد کند و مدیریت هم اجازه نشر آن را بدهد جای قدردانی دارد. بنابراین باید فضایی به وجود آید که چنین رفتار پسندیده‌ای ترویج و فضای نقد به وجود آید و به طور حتم این مدل نقد پسندیده است و در کارنامه مدیریت باقی خواهند ماند.

وی همچنین در ارتباط با نقد مباحث فرهنگی این کتاب تصریح کرد: در نقد ابتدا باید تعریفی برای فعالیت ارائه داد، اینکه حوزه فعالیت یک مجموعه در سطح شهر چیست به بیان دیگر باید جایگاه سازمان خود را بیان کنیم. آیا ما در جایگاه تولید کننده هستیم یا در جایگاه فعالیت فرهنگی میان رشته‌ای یا در جایگاه پدید آورندگان و کنش‌گران بنابراین باید در گام نخست جایگاه مشخص شود. حال از نگاه من ما باید در حوزه بین فرهنگی کار کنیم یعنی نه دولت هستیم و نه بخش خصوصی و رویکردی که مورد نیاز است ایجاد زمینه برای فعالیت‌های فرهنگی  است.

وی در ادامه گفت: در حوزه فعالیت‌های فرهنگی به مسئله آموزش، پژوهش، خلاقیت، توزیع، مصرف با توجه به مخازبان کمتر پرداخته‌ایم و فعالیت‌های ما بیشتر جنبه مقطعی داشته و کمتر به مخاطب عمومی فکر کرده‌ایم.

مسجد جامعی یاد آور شد: حال فارغ از اینکه این روند در جای خود قابل بررسی است باید گفت چنین کتابی (فرهنگ شهر ما )در جایگاه خود دارای ارزش است. اینکه این سازمان (سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران )دست به چنین اقدامی زده و خود را نقد کرده قابل ارزشگزاری است.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به اینکه بخشی از این کتاب را خوانده افزود: من تمام این کتاب را نخواندم اما بخشی را که مربوط به نمایشگاه یاد یار مهربان بود به سبب اینکه علاقه مندی خود در حوزه کتاب است و در این نمایشگاه هم حضور داشتم مطالعه کردم و چند نکته به نظر می‌رسد‌؛ نکته  نخست نقد و توجه به نقد است که دوستان به خود اجازه داده‌اند وارد حوزه نقد شوند؛ نکته دوم سنجش فعالیت‌های فرهنگی است که البته باید برای سنجش فعالیت‌ها شاخص تعیین کنیم. نکته سوم استفاده از خرد جامعه علمی است که مورد استنفاده در این کتاب بوده که البته سبب تقویت مدیریت در جامعه خواهد شد.

وی در پایان بیان کرد: در مجموع باید گفت  فعالیت‌ها باید بر 4 محور مجری، محتوا، مخاطب و فرآیند استوار باشد و مورد نقد قرار گیرد. در این نوع نگرش نقاد صرفا به نقاط ضعف نمی‌پردازد و نقاط روشن و مطلوب را هم می‌بیند.

منبع: تسنیم