۱۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۶

پروژه جدید صهیونیستها در قفقاز

تل آویو تلاش می کند تا در منطقه ی مهم و استراتژیک قفقاز برای خود فضای تنفس سیاسی ایجاد کند.
کد خبر : ۱۴۷۳۶۰
صراط: با توجه به اینکه رژیم اشغالگر اسرائیل از بدو تشکیل خود تاکنون از یک مشکل اساسی به نام انزوای سیاسی رنج می برد، لذا در راستای پیگیری «راهبرد اتحاد پیرامونی» ، از همان ابتدای فروپاشی و از سال 1992 به بعد، شروع به برقراری ارتباطات رسمی و دیپلماتیک با کشورهای حوزه آسیای مرکزی و قفقاز کرد.

متعاقب تلاش برای برقرای رابطه میان تل آویو با این کشورها و اقدامات مختلف صورت گرفته، امروزه حضور رسمی و دیپلماتیک این رژیم در منطقه چشم گیر است. اسرائیل در بیشتر این کشورها سفارتخانه داشته و در برخی از این جمهوری ها نیز سفیر غیر مقیم معرفی کرده است.

این رژیم طی دو دهه گذشته، فعالیت های خود را به مرور در عرصه های مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی و حتی فرهنگی و اجتماعی این منطقه شروع کرد و هم اکنون با جدیت به رویکرد افزایش حضور خود ادامه می دهد.
حضور و فعالیت رژیم اشغالگر قدس در این منطقه، در تمام ابعاد و عرصه هایی که معمولا در چارچوب روابط خارجی کشورها در پیش گرفته می شود مشهود بوده و به چشم می خورد. به بیان دیگر رژیم صهیونیستی هم در عرصه های سیاسی- امنیتی هم در عرصه های اقتصادی و هم در حوزه های فرهنگی و اجتماعی با کشورهای منطقه آسیای مرکزی و قفقاز وارد تعامل و همکاری شده است.

اگر چه روابط کشورهای منطقه با رژیم اشغال گر قدس، فراز و فرودهایی داشته است، اما آن چیزی که در مرور روابط بیست سال گذشته اسرائیل با کشورهای منطقه جلب نظر می کند؛ سیر سعودی روابط رژیم اشغالگر قدس با کشورهای منطقه است. آخرین نمونه از گامهای برداشته شده در این زمینه، دایر کردن سفارت این رژیم در عشق آباد ترکمنستان طی ماههای گذشته، و اخیرا نیز سفر هیئتی اسرائیلی به این کشور می باشد.

موقعیت جغرافیایی این منطقه که در همسایگی با چین، روسیه و جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، از منظر صهیونیست ها اهمیت فوق العاده ای دارد. حتی جدا از وجود چین و روسیه، هم مرزی این منطقه با ایران به تنهایی و فی نفسه علت مستقل و جداگانه ای است که مد نظر تل آویو است.

در تکمیل این حلقه، موضوع اسلام هراسی و ایران هراسی نیز از مسائل مورد توجه رژیم اشغالگر قدس در منطقه است و یکی از ماموریت های اصلی سفارتخانه های این رژیم در کشورهای همسایه شمال ایران، خصوصا آذربایجان و ترکمنستان، به حساب می آید.