۱۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۲

گزارش 100 روزه عملکرد معاونت امور زنان

معاونت امور زنان ریاست جمهوری گزارش عملکرد 100 روزه این معاونت را در دولت یازدهم منتشر کرد.
کد خبر : ۱۴۷۳۸۷
صراط: در این گزارش به وضعیت این معاونت در زمان تحویل آن و وضعیت کنونی معاونت امور زنان اشاره شده است.

 بخش اول: آنچه تحویل گرفته ایم

الف – گزارش عملکرد مرکز امور زنان و خانواده

- پیشینه

هسته اولیه کمیسیون‌های امور بانوان در سال 1631 در وزارت کشور و به صورت آزمایشی در فرمانداری قم تشکیل شد و به دنبال آن کمیسیون‌های امور بانوان در سال 1361 در سراسر کشور شکل گرفت.

در سال 1361، به پیشنهاد ریاست جمهوری وقت، آیت الله هاشمی رفسنجانی، تأسیس دفتر امور زنان زیر نظر رئیس جمهور در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، تصویب گردید. بر این اساس آیت الله هاشمی رفسنجانی، اولین حکم مشاور ریاست جمهوری در امور زنان را در تاریخ 10 آذر ماه 61 به شهلا حبیبی اعطاء کرد و او را به عنوان رئیس دفتر امور زنان برگزید.

این دفتر فعالیت خود را با هدف ارتقا و بهبود وضعیت زنان و ارتقای توانایی‌های آنان برای شکوفایی و تحقق استعدادهای خود در جهت تعالی و توسعه جامعه اسلامی سامان داد.

در سال 1363، دفتر امور بانوان نهاد ریاست جمهوری به استناد حکم رئیس جمهور وقت آقای خاتمی، به مرکز امور مشارکت زنان تغییر نام یافت و زهرا شجاعی به عنوان مشاور رئیس جمهور در امور زنان و ریاست این مرکز انتخاب شد. با روی کار آمدن دولت نهم، آقای احمدی نژاد در اولین اقدام، حوزه عمل این مرکز را به مرکز امور زنان و خانواده توسعه داد و طی حکمی در تاریخ 31 شهریور 84 نسرین سلطانخواه را به سمت مشاور خود در امور زنان و رئیس این مرکز منصوب کرد.

با استعفای نسرین سلطانخواه به علت عضویت در شورای شهر زهره طبیب زاده نوری از دوم اسفندماه 84 و مریم مجتهدزاده از تاریخ 22 آذرماه 88 به سمت مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز امور زنان و خانواده منصوب شدند.

در تاریخ 4 خردادماه 92 با تأیید و امضای معاونت برنامه ریزی رئیس جمهور دولت دهم چارت جدید مرکز با نام معاونت امور زنان و خانواده تأیید و به مرکز اعلام شده است.

در تاریخ 16 مهر ماه 92 با حکم آقای روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران شهیندخت مولاوردی به عنوان معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده منصوب شد.

رئوس فعالیت‌های انجام شده توسط مرکز سابق

- تدوین اسناد راهبردی متعدد

- سند طرح و برنامه یکپارچه امور زنان و خانواده (طوبی)

- سند تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده (به عنوان برنامه کوتاه مدت مرکز)

- سند برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده (موضوع ماده 230 برنامه پنجم توسعه در 14 محور) به‌عنوان برنامه پنج ساله (سند برنامه جامع در مجموع 14 محور شامل 47 هدف، 97 راهبرد و 588 برنامه در قالب بسته های اجرایی همراه با تعیین تکالیف 39 دستگاه به عنوان مجری و همکار و برنامه تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده نیز مشتمل بر 5 محور، 10راهبرد، 62 سیاست اجرایی و 290 برنامه و اقدام اجرایی است که در جلسه سوم ستاد ملی زن و خانواده مورخ 31 تیر 91 مصوب گردید.

- هماهنگی و همسوسازی ملی

- اصلاح ساختارهای کلان و اجرایی مرتبط با امور زنان و خانواده

- ارزیابی و پایش عملکرد وضعیت زن و خانواده

- نظریه پردازی و پژوهش راهبردی و کاربردی

- انجام طرح‌ها و فعالیت‌های اجرایی مانند الگوسازی، ترویج و نهادینه سازی مرکز

- طرح خانواده طراز اسلامی

- طرح ارتقای فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی

- طرح استیفای حقوق شرعی و قانونی زن و خانواده

- طرح ساماندهی و بهبود معیشت زنان و خانواده.

- همکاری و تعاملات

- همکاری با نهادهای دولتی

- همکاری با برخی نهادهای غیردولتی و سازمان های مردم نهاد همسو با رویکرد مرکز سابق

- تعاملات مردمی

- اطلاع رسانی

- تشکیل ستاد ملی زن و خانواده

در بهمن ماه سال 85 توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی کمیته ملی خانواده پیشنهاد گردید. این طرح پس از آن به عنوان کار گروه ملی خانواده در خرداد  87 توسط هیئت وزیران تصویب گردید.

آیین نامه داخلی تشکیل ستاد ملی زن و خانواده در جلسه 19 تیرماه 87 هیئت وزیران مطرح شد و با 5 ماده و یک تبصره به تصویب رسید. این ستاد در راستای تحقق اصل دهم قانون اساسی ایران، با هدف تقویت و تحکیم نهاد مقدس خانواده و پاسداری از قداست آن و استوار ساختن روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی به ریاست معاون اول رئیس جمهور و عضویت 1 وزیر و 11 نفر از روسای دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی فعالیت خود را آغاز کرد.

- تلاش در جهت ایجاد مرکز رصد وضعیت زنان و خانواده در کشور

- تلاش در جهت ایجاد تجمیع اطلاعات و آمار حوزه زنان و خانواده و تکمیل نقشه اطلس زنان

- تلاش در جهت شناسایی نیازهای اساسی بر اساس گزارشات ویژه و موردی در استانها با تمرکز بر تحلیل وضعیت موجود

- تلاش در جهت پایش عملکرد دستگاه های مجری برنامه ها و اقدامات عملیاتی حوزه زنان و خانواده در بازه زمانی برنامه پنجم توسعه

- ارتباط مستمر با مسئولان، کارشناسان و دست اندرکاران دستگاه های مهم در عرصه زنان و خانواده

- تمایل به مطالعه و بررسی تاثیرات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مستقیم و غیرمستقیم جریان های موثر بر زنان

- تمایل به ارزیابی و سنجش رضایت مندی ذی نفعان و گروه های هدف

- تمایل به برنامه ریزی به منظور دیده بانی و جریان شناسی بررسی روند شاخص های مهم حوزه زنان و خانواده

- تمایل به شناسایی بسترهای رشد جریان های فکری حوزه زنان

- تمایل به آینده پژوهی و پیامدسنجی فرهنگی و اجتماعی نظام خانواده در ایران

- تمایل به ایجاد و استقرار نظام شبکه ای و سازمان های موثر در حوزه زنان

انجام طرح های ملی اجرایی و عملیاتی

- طرح ملی رحمت

مخاطبان طرح را زنان خانه دار، دانشجویان، دانش آموزان، سربازان و کارگران تشکیل می دهند که از طریق برگزاری دوره های آموزشی و چاپ کتاب و توزیع آن اجرا گردید.

- طرح ملی مطلع مهر

این دوره به منظور آموزش زوج های جوان پیش بینی شده که این طرح در مرحله آزمایشی اجرا گردیده است.

- طرح ترمیم خانواده آسیب دیده

این طرح از طریق برگزاری جلسات مشاوره با زوجین متقاضی طلاق اجرا گردید.

- اقدامات انجام شده توسط مرکز برای تقویت، ترویج و تسهیل معیشت زنان و خانواده

- راه اندازی بنیاد توسعه تعاون و کارآفرینی زنان و خانواده

- تشکیل مرکز جامع توانمندسازی، اشتغال و کارآفرینی زنان و خانواده

- تلاش در اجرای طرح های حمایتی مختلف در زمینه کارآفرینی و اشتغال زنان

- تلاش در جهت همکاری‌های بین المللی

- سومین اجلاس وزرای زن کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی

- حضور فعال در اجلاس ها و مجامع تخصصی منطقه ای و بین المللی

- تشکیل ستاد هماهنگی برای حضور فعال در کمیسیون مقام زن

- مشارکت یا برگزاری همایش ها و نشست های تخصصی- بین المللی

- تلاش در جهت همکاری با نهادهای غیردولتی و سازمان های مردم نهاد

- راه اندازی، تکمیل و به روز رسانی بانک اطلاعات اولیه سازمان های مردم نهاد زنان و خانواده

- برگزاری نشست های استانی مدیران عامل سازمان های مردم نهاد و مدیران فرهنگی همسو با اهداف مرکز

- سفرهای استانی

وضعیت مالی- اقتصادی

گزارش منابع مالی و اعتباری از سال 13 در قانون بودجه سالانه یک بند از مواد بودجه به موضوع فعالیتهای ذیل مرکز اختصاص داشته است.

ردیف اعتبارات مستقل مرکز در سنوات گذشته بترتیب ذیل بوده:

حدود 49 درصد اعتبارات در سنوات متعدد صرف هزینه پرسنلی و امور پشتیبانی گردیده است.

بالاترین رقم اقدام برنامه ای مربوط به طرحهای پژوهشی با اختصاص 9 درصد اعتبار بوده است.

4- وضعیت منابع انسانی و چارت (نمودار) سازمانی

چارت جدید معاونت امور زنان و خانواده با لحاظ سه معاونت و 14 واحد سازمانی مستقل در خرداد ماه 1392 به تصویب دولت رسید و توسط معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور ابلاغ گردید.

ب – تحلیل عملکرد

- عدم ثبات ساختار و ماموریت های امور زنان و خانواده که در هر دوره ی گردش دولت ها در این حوزه؛ ساختار و مأموریت های امور زنان ناگزیر تغییر کرده است.

- نبود بدنه کارشناسی قوی، کارا و بهره ور و تک جنسی بودن کارشناسان مرکز

- فقدان روش‌های برنامه ریزی به روز از جمله نظام های کیفیت و تعالی ( ISO, EFQM )

- بهره برداری ضعیف از فناوری اطلاعات و تکنولوژی مانند نداشتن اتوماسیون اداری و استفاده از روش مکاتبات سنتی

- نبود تعامل مؤثر با رسانه‌ها و اطلاع رسانی ضعیف از طریق سایت

- موازی کاری بسیاری از فعالیت‌ها با سایر مراکز فعال زنان

- نامتناسب بودن بودجه مرکز با مأموریت سیاست گذاری و پیگیری اجرای برنامه‌ها و استفاده غیر اثربخش از بودجه موجود

- تعامل ضعیف مرکز با دستگاه‌های موازی

- ضعف توان چانه زنی جهت استفاده از کلیه امکاناتی که نهاد ریاست جمهوری در اختیار زیرمجموعه قرار میدهد.

- حاشیه‌ای بودن مسائل زنان برای وزارتخانه‌ها و دستگاه های اجرایی و در نتیجه نبود تعامل و همکاری موثر با مرکز به‌خصوص وزارت کشور در امور داخلی و استان‌ها و وزارت خارجه در امور بین المللی

- نداشتن قدرت اجرایی مشاوران زن در وزارتخانه ها و دستگاه ها و در مواردی حذف آنها از جریان تصمیم گیری و تصمیم سازی های سازمان مربوطه

- تقلیل مسائل حوزه زنان و خانواده به مسایل گروه‌های خاص و آسیب پذیر

- نگاهی به وضعیت موجود و آمار و اطلاعات قابل تامل درحوزه زنان و خانواده

اینک با گذشت چند دهه از استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران، وقت آن رسیده است تا با بازخوانی وضعیت موجود زن ایرانی و شناسایی آسیب‌هایی که این وضعیت را تهدید می کند، میزان موفقیت و ناکامی قوانین، برنامه ها و سیاست ها، با بررسی کارشناسی و بیطرفانه مورد ارزیابی قرار گیرند.

نگاهی واقع بینانه به وضعیت موجود زنان و خانواده در کشور متولیان امور را در اتخاذ تصمیم به ادامه روند کنونی و یا تغییر رویکرد و روش‌ها رهنمون می‌سازد. علیرغم تمامی تلاش‌ها، اقدامات ، فعالیت‌ها، طرح‌ها و شعارها و حجم وسیع و گسترده مکتوبات، انتشارات و گزارش‌ها امروز بنیان خانواده در ایران متزلزل‌تر از همیشه است و این نهاد مهم از جایگاه مطلوب و شایسته ای برخوردار نیست و دچار آسیب‌های نو پدید گردیده است. بدیهی است مدیریت صحیح این آسیبها - به دور از هر گونه مداخله گری در مسائل اجتماعی و نگاه قیم مآبانه می تواند در کاهش آن مؤثر باشد.

افزون بر عملکردی که تحویل این معاونت شده است آنچه که در شرایط موجود از وضعیت زن و خانواده و آسیب‌های اجتماعی با آن مواجهیم و تحویل این معاونت شده است به شرح ذیل است:

- بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390 تعداد جمعیت زنان 37 میلیون و 244 هزار نفر (معادل 49،56درصد) می‌باشد.

- زنان باسواد 81،05درصد در مقایسه با مردان باسواد 88،39 درصد

- زنان دارای تحصیلات عالی 18،45 درصد از جامعه زنان باسواد، علیرغم افزایش ورودی 60 درصدی دختران نسبت به پسران به مراکز آموزش عالی

- زنان فعال به لحاظ اقتصادی 12،6 درصد در مقایسه با 60،7 درصد مردان فعال در عرصه اقتصادی

- نرخ فعالیت زنان دارای تحصیلات عالی 35 درصد در حالی که نرخ فعالیت مردان دارای تحصیلات عالی 56 درصد می‌باشد.

- نرخ بیکاری مردان دارای تحصیلات عالی 13،3درصد در حالی که نرخ بیکاری زنان 35 درصد است.

- 30 درصد از جمعیت زنان را دختران هرگز ازدواج نکرده تشکیل می‌دهند.

- 12،1 درصد خانوارها دارای سرپرست زن می‌باشند (طبق سرشماری 1390)

- افزایش نرخ طلاق از 0،9درصد در سال 1385 به 7 درصد در سال 1391

- کاهش 5 درصدی نرخ ازدواج در سال 1391

- کاهش سن مصرف‌کنندگان مواد مخدر به زیر 29 سال و گسترش مصرف آن در بین جامعه متأهلین

- زنان زندانی در کشور کمتر از 5 درصد از زندانیان در سراسر کشور در سال 1388

- اختصاص 10،2درصد از آمار مبتلایان به ایدز به زنان در حالی که 46،1 درصد از آنان در گروه سنی 25 تا 34 سال قرار دارند.

- آلودگی به ویروس ایدز در میان 30 درصد از مبتلایان جدید و افزایش نگران کننده تعداد زنان بارداری که از همسرانشان این ویروس را گرفته‌اند.

- وضعیت خودکشی در بین زنان از نظر اقدام کننده حاکی از آن است که 46،2 درصد در گروه سنی 18 تا 24 ساله، 13،140درصد در گروه سنی 25 تا 34 ساله، 12،390درصد 35 ساله و بیشتر 9،24درصد در گروه سنی 17 ساله و کمتر قرار دارند.

- عدم تناسب و توازن در دوره‌های کارشناسی و تحصیلات تکمیلی زنان

- کاهش 50 درصدی حضور زنان در شوراهای شهر و روستا

- کاهش تعداد نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی

بخش دوم : اقدامات 11 روزه معاونت امور زنان و خانواده در دولت تدبیر و امید

با اینکه این معاونت حدود 31 روز دیرتر از بقیه حوزه ها فعالیتهای خود را در دولت تدبیر و امید آغاز کرده است در این مدت موارد ذیل را در دستور کار خود قرار داده است:

اهم فعالیت ها :

- اقدام به آسیب شناسی وضعیت موجود زنان و خانواده در کشور با استناد به آمار صحیح و قابل اعتماد

-  اقدام به آسیب شناسی عملکرد و برنامه های متولیان امور زنان و خانواده

- اصلاح و تکمیل ساختار تشکیلاتی و تدوین شرح وظایف معاونت امور زنان و خانواده

- اقدام به تدوین پیش نویس برنامه سال 93 معاونت

- اقدام به تدوین چارچوب اولیه برنامه چهار ساله حوزه زنان و خانواده

- تدوین بودجه پیشنهادی سال 39 معاونت و ارائه پیشنهادات مربوط به سایر مواد لایحه بودجه مرتبط با زنان و خانواده

- اقدام به برنامه ریزی جهت جاری سازی نگرش جنسیتی در برنامه ششم توسعه کشور

- دیدار ها و تعاملات :

- مراجع عظام و ....

- دیدار با آیات و مراجع عظام در سفر یک روزه به شهر مقدس قم

- دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی

- دیدار با آیت الله هاشم زاده هریسی، عضو مجلس خبرگان رهبری

- دیدار با اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی

- دیدار با اعضای بیت امام راحل(ره)

- دیدار با جمعی از نمایندگان زن ادوار مجلس

- دیدار با اعضای کمیسیون انجمن های علمی ایران

- دیدار با رئیس فدراسیون و دختران مدال آور ووشو

- دیدار با مسئولان سابق و فعالان حوزه ورزش زنان

- دیدار با خانواده شهید انصاری، رایزن فرهنگی ایران در بیروت

- عیادت از مجروحان حادثه تروریستی اخیر در بیروت

- نهادهای مدنی، اساتید و صاحبنظران

- دیدار با اعضای شورای مرکزی جمعیت زنان مسلمان نواندیش

- دیدار با دبیران کل احزاب زنان اصولگرا

- دیدار با اعضای ائتلاف اسلامی زنان

- دیدار با هیئت مدیره موسسه مطالعات و تحقیقات زنان

- دیدار با اعضای شورای مرکزی انجمن روزنامه نگاران زن ایران

- دیدار با دبیرکل و اعضای اتحادیه زنان کارگر

- دیدار با کمیته زنان جمعیت اسلامی وکلای دادگستری

- دیدار با اعضای هیئت موسس و هیئت مدیره بنیاد توسعه، تعاون و کارآفرینی زنان

- دیدار با اعضای موسسه بهار خرمشهر

- دیدار با مدیر مرکز تحقیقات زن و خانواده وابسته به حوزه علمیه خواهران قم

- دیدار با رئیس شبکه ارتباطی سازمانهای غیر دولتی زنان

- دیدار با خانم مرضیه دباغ

- دیدار با استاد منیره گرجی

- حوزه بین الملل

- دیدار با رئیس و معاون آژانس تخصصی جمعیت ملل متحد در ایران

- دیدار با سفیر آلمان در ایران

- دیدار با سفیر نروژ در ایران

-  ایراد سخنرانی:

- سخنرانی در نشست هم اندیشی آثار جنگ و خشونت های ناشی از افراطی گری بر زنان و کودکان (در جمع قضات زن افغان) – انجمن حامی

- سخنرانی در کمیسیون انجمن های علمی ایران

- سخنرانی در پنجمین کنگره سراسری انجمن علمی سرطانهای زنان ایران تحت عنوان "سلامت زنان از منظر حقوق اجتماعی"

- سخنرانی در همایش "تحلیل یافته های سرشماری نفوس و مسکن در سال 90"

- انجام مصاحبه و تعامل با رسانه های گروهی

- پیگیری و مذاکره، مکاتبه و کارشناسی

- پیگیری تغییر ساعت کار زنان در ادارات دولتی

- رفع مشکلات اجرایی قانون افزایش مرخصی زایمان از 6 ماه به 9 ماه

- پیگیری علت لغو بخشنامه دور کاری زنان از معاونت توسعه مدیریت و نیروی انسانی رییس جمهور

- پیشنهاد تعیین تکلیف والدین شاغل در زمان تعطیلی مدارس در هنگام موارد اضطراری و آلودگی هوا به کمیته

موارد اضطراری و پیشنهاد عضویت این معاونت در آن کمیته

- اقدام به اخذ استفتاء از مراجع عظام درخصوص تبصره ماده 27 قانون حمایت از کودکان بی سرپرست

- پیگیری اجرای بیمه زنان خانه دار از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

- مکاتبه با رؤسای دستگاه‌های اجرایی در خصوص هماهنگی در انتصاب مشاورین وزرا در امور زنان و خانواده در اجرای بخشنامه مورخ 1389 معاونت توسعه رئیس جمهور وقت

- مکاتبه با شورای تحول اداری در خصوص اجرای مصوبه سال 90 موضوع انتصاب زنان حائز شرایط در پست های مدیریتی در دستگاه های دولتی

- ارائه گزارش لوایح و پیشنهادات حوزه اقتصادی و اجتماعی در اجرای مقاوله نامه 111 با همکاری واحد بین الملل به وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی

- مکاتبه با دستگاههای اجرایی در خصوص تهیه گزارش کمیسیون مقام زن در موضوع اهداف توسعه هزاره و سند پکن + 21

- برنامه ریزی و هماهنگی جهت شرکت در اجلاس 58 کمیسیون مقام زن در اسفند ماه سال جاری

- ارتباط با سازمان های غیردولتی برای کسب گزارش فعالیت آنها در موضوع اهداف توسعه هزاره

- پیگیری موضوع لغو بخشنامه الزام دستگاه های اجرایی به ایجاد پست مشاور در امور زنان و خانواده و تکلیف دستگاه ها در بررسی و ارائه پیشنهاد اصلاح و یا ایجاد پست یا واحد سازمانی متناسب

- پیگیری ارائه پیشنهادات اصلاحی در خصوص مواد 9 و 10طرح جمعیت و تعالی خانواده

- شرکت در جلسات (هیأت دولت، کمیسیون‌ها و شوراهای عالی)

- برنامه ریزی ایجاد بانک جامع اطلاعاتی زنان نخبه و مدیر در کل کشور

- برنامه ریزی برگزاری همایش ملی زنان در فروردین 1393(هفته زن)

بخش سوم: چشم انداز و افق های پیش رو

- تلاش در تحقق تعادل و توازن جنسیتی در تمام جنبه های زندگی: تصمیم سازی و تصمیم گیری، سیاست گذاری، دسترسی به منابع و خدمات، گسترش قدرت انتخاب و برخورداری از منافع توسعه انسانی پایدار و دسترسی متوازن به منزلت، قدرت، ثروت و اطلاعات

- تحقق شعارها، وعده‌ها و برنامه‌های دولت تدبیر و امید در حوزه زنان و خانواده در چارچوب و به اتکای توصیه‌ها و منویات امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری و به استناد اسناد و قوانین بالادستی نظام (پیوست شماره 1) از جمله ماده 230 قانون برنامه پنجم توسعه کشور (پیوست شماره 2)

خطی مشی:

 -ارتباط و تعامل سازنده با مراجع دینی، حقوقی و سیاسی کشور با هدف استیفای حقوق شرعی و قانونی زنان در همه زمینه‌ها، تقویت نهاد خانواده و جایگاه زنان در عرصه‌های اجتماعی

- جلب مشارکت صاحب نظران، کارشناسان و نخبگان از تمامی گروهها و سلایق

- افزایش توانمندی‌های زنان در حوزه های مدیریتی، کار آفرینی، سیاسی، اشتغال، علمی، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی

- ارتقای نقش و سهم این معاونت در کاهش نرخ بیکاری زنان با اولویت تحصیلکرده ها و افزایش کمی زنان در پست‌های مدیریتی و قانونگذاری

- شناسایی لایه‌ها و سطوح پنهان و آشکار آسیب‌های اجتماعی در حوزه زنان و خانواده

- تعامل، حمایت، فعال سازی و توسعه توانمندی های سازمان غیر دولتی و نهادهای مدنی به منظور به‌کارگیری ظرفیت‌ها و توانایی‌های آنها در برنامه‌های توانمندسازی و کاهش آسیب‌های حوزه زنان

- توسعه تعاملات و همکاری های منطقه ای و بین المللی و حضور تاثیرگذار، کارآمد و فعال در مجامع بین المللی

- تبیین چهره واقعی زن مسلمان و معرفی توانمندیهای زنان ایران به جهانیان

- رصد وضعیت زنان و خانواده در جهان جهت آشنایی و بهره برداری از تجربه های موفق

- توانمندسازی نهاد خانواده در رویارویی با چالش های دنیای معاصر

- اطلاع رسانی و ارتباط با جامعه و افکارسنجی در حوزه زنان و خانواده

- تدوین و تعیین شاخص های توسعه ایی، مسائل و آسیب های اجتماعی زنان به منظور بهره مندی در برنامه ریزی‌ها

- مشارکت در ساماندهی نحوه استخراج و ارائه آمار حوزه زنان و خانواده

پیوست شماره 1

چشم انداز جمهوری اسلامی ایران در افق

با اتکا به قدرت لایزال الهی و در پرتو ایمان و عزم ملی و کوشش برنامه ریزی شده و مدبرانه جمعی و در مسیر تحقق آرمان‌ها و اصول قانون اساسی، در چشم انداز بیست ساله:

ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه، با هویت اسلامی و انقلابی، الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بین الملل .

جامعه ایرانی در افق این چشم انداز چنین ویژگی‌هایی خواهد داشت:

- توسعه یافته، متناسب با مقتضیات فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی خود و متکی بر اصول اخلاقی و ارزش‌های اسلامی، ملی و انقلابی، با تأکید بر مردم سالاری دینی، عدالت اجتماعی، آزادی‌های مشروع، حفظ کرامت و حقوق انسان‌ها و بهره مند از امنیت اجتماعی و قضایی

- برخوردار از دانش پیشرفته، توانا و تولید علم و فناوری، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی امن، مستقل، مقتدر با سامان دفاعی مبتنی بر بازدارندگی همه جانبه و پیوستگی مردم و حکومت

- برخوردار از سلامت، رفاه و امنیت غذایی، تأمین اجتماعی، فرصت‌های برابر، توزیع مناسب نهاد مستحکم خانواده، به دور از فقر، فساد، تبعیض و بهره مند از محیط زیست مطلوب

- فعال، مسئولیت پذیر، ایثارگر، مؤمن، رضایت‌مند، برخوردار از وجدان کاری، انضباط، روحیه تعاون و سازگاری اجتماعی، متعهد به انقلاب و نظام اسلامی و شکوفایی ایران و مفتخر به ایرانی بودن

- دست یافته به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه ی آسیای جنوب غربی(شامل آسیای میانه، قفقاز، خاورمیانه و کشورهای همسایه)، با تأکید بر جنبش نرم افزاری و تولید علم، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی، ارتقای نسبی سطح درآمد سرانه و رسیدن به اشتغال کامل

- الهام بخش، فعال و مؤثر در جهان اسلام، با تحکیم الگوی مردم سالاری دینی، توسعه کارآمد، جامعه اخلاقی، نواندیشی و پویایی فکری و اجتماعی، تأثیرگذار بر همگرایی اسلامی و منطقه ای براساس تعالیم اسلامی و اندیشه های امام خمینی(ره)

- دارای تعامل سازنده و مؤثر با جهان بر اساس اصول عزت، حکمت و مصلحت

منبع: مهر