۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۵

تاکیدافخم به‌حاکمیت ایران بر جزایرسه‌گانه

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ایران ثبات و امنیت منطقه را در گرو تعامل سازنده با همسایگان خود می‌داند و معتقد است همه کشورهای منطقه باید برای صلح و امنیت قدم بردارند.
کد خبر : ۱۴۸۵۴۴
صراط:  مرضیه افخم، افزود: شکل‌گیری همکاری‌های منطقه‌یی از نظر ما مهم است و امیدواریم تحرکات دیپلماتیک اخیر ایران به نتایج خوبی برسد و همه به طور مشترک در این مسیر قدم بردارند.

وزیر امور خارجه کشورمان در هفته گذشته به کشورهای منطقه از جمله قطر، کویت، عمان و امارات متحده عربی سفر کرد.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به برخی اخبار درباره سخنان وزیر خارجه ایران جزایر سه گانه ایرانی با بیان این‌که شاید در این‌باره خبرسازی‌هایی شده است گفت: دولت ایران معتقد است گفت‌وگوهای دو جانبه با امارات متحده عربی به منظور تقویت مناسبات و رفع سوء‌تفاهم‌ها مناسب است و از آن استقبال می‌کنیم، اما موضوع تمامیت ارضی و حاکمیت ایران در جزایر تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی مورد بحث و مذاکره قرار نمی‌گیرد و خبرسازی‌ها در این زمینه در حد فضا سازی منفی است. حاکمیت ایران بر این جزایر مصرح و قطعی است.

افخم درباره مذاکرات هسته‌یی ژنو اظهار کرد: توافق حاصل شده در چارچوب "برنامه اقدام مشترک" تحولی در فضای روانی جهانی نسبت به ایران ایجاد کرده است و کشورها پس از آن برای ارتباط با ایران ابراز علاقه کردند؛ البته با شروع به کار دولت شاهد این علاقه بودیم اما بعد از توافق این روند تشدید شد.

او ادامه داد: ایران بر تداوم گفت‌وگوها و حل بحران غیرضروری هسته‌یی تاکید دارد و این مساله برای دنیا تثبیت شده است. ما به دنبال انجام مذاکره برای رسیدن به نتیجه هستیم و طرح ایران برای خارج کردن این بحران غیرضروری از دستور کار با استقبال مواجه شد و امیدواریم این توافق که در گام اول آن هستیم با گام نهایی که رفع کامل تحریم‌های شورای امنیت و یک جانبه است به خوبی انجام شود و پرونده هسته‌یی وضعیت عادی به خودش بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه که در برنامه "سبقت آزاد" رادیو جوان سخن می‌گفت اظهار کرد:‌ مردم بدانند که خدمتگذاران کشور در هر جایگاه و ارگانی تلاش دارند خالصانه خدمت کنند و ما بر اطلاع‌رسانی شفاف تاکید داریم و این ارتباط به واسطه رسانه‌ها می‌تواند منسجم شود.

منبع: ایسنا